• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

remblokken gesinterd of niet?

Startrekpistool

Die hard MF'er
Lid geworden
20 nov 2013
Waarderingsscore
0
Hi,

Moet mn remblokken achter vervangen. Eerste keer dat ik dat doe, dus een en ander opgezocht. Nu lees ik dat gesinterde blokken je riemschijven aanzienlijk meer doen slijten dan normale blokken. Wat is hier de mening daarover? Niet gesinterde zijn ook best lastig te vinden. Het gaat in mijn geval om de blokken achter, voor een fzs600.

Groeten!

Wat is er mis met de OEM blokken van Yamaha zelf dan?

Je achterrem gebruik je so wie so al erg weinig, dus waarom je druk maken over slijtage van een schijf die nauwelijks slijt?

Klopt ook wel dat je die achter niet veel gebruikt. Had nog niet op oem remblokken gegoogled daarop vind ik wel een aantal shops met blokken die zo te zien niet gesinterd zijn.

Laatst bewerkt:
Ervaring, gesinterde waren bij mij te hard. Gevolg achterremschijf versleten '(

Dus mogen er bij mij alleen nog maar "zachte" blokken in. Dus origineel Yamaha of andere relatief zachte blokken.

Dus mogen er bij mij alleen nog maar "zachte" blokken in. Dus origineel Yamaha of andere relatief zachte blokken.

Dan gebruik je die achterrem misschien wat erg veel......

TS, Yamaha heeft prima ongesinterde blokken, er zijn bovendien maar weinig blokken die net zo veel vertraging geven.

Ik rem zelf altijd met 2 remmen gewoon om die gewoonte erin te houden. Die 15% die de achterrem me geeft kan me misschien nog eens redden is mn theorie.

Ik rem zelf altijd met 2 remmen gewoon om die gewoonte erin te houden. Die 15% die de achterrem me geeft kan me misschien nog eens redden is mn theorie.

Als je in staat bent om 15% van je remvertraging uit de achterkant te halen bij een noodstop wordt het tijd om die voorremhendel wat harder in te knijpen. Je haalt pas maximale remvertraging als je achter helemaal niet meer kunt remmen.

Als je in staat bent om 15% van je remvertraging uit de achterkant te halen bij een noodstop wordt het tijd om die voorremhendel wat harder in te knijpen. Je haalt pas maximale remvertraging als je achter helemaal niet meer kunt remmen.
Dan mag je me toch eens laten zien hoe jij dat doet op natte kaseien of een natte tegelachtige wegdek. :X

Moet tot mijn schande bekennen dat ik mijn achterrem zo weinig gebruik dat de schijf iedere keer weer aan het roesten is. En omdat ik dat lelijk/raar vind lijken rem ik dan af en toe voor de show ff met de achterrem.

Verder zou ik zelf gewone niet gesinterde blokken achter monteren. Gaat je achterremschijf langer mee.

Laatst bewerkt:
Liever een keertje extra blokken vervangen dan de schijf ;)
Ik haal toch standaard 3 x per jaar de remklauwen uit elkaar vooreen grondige schoonmaakbeurt.
Leukste werkje trouwens.

Laatst bewerkt:

Want? Dan geef je voorwiel spontaan minder grip dan je achterwiel? Nat, glad, whatever, de meeste grip zit aan de voorkant. Als je zo weinig grip hebt dat je bang bent dat je voorwiel blokkeert hoef je ook echt niet vol op je achterrem te stampen laat staan dat je meer remkracht dan standaard zou willen daar in zo'n situatie.

Want? Dan geef je voorwiel spontaan minder grip dan je achterwiel? Nat, glad, whatever, de meeste grip zit aan de voorkant. Als je zo weinig grip hebt dat je bang bent dat je voorwiel blokkeert hoef je ook echt niet vol op je achterrem te stampen laat staan dat je meer remkracht dan standaard zou willen daar in zo'n situatie.
Er zijn ook mensen die "normaal" remmen.
En niet altijd tot de limit de rem gebruiken, en voor die mensen is het gebruik van een achterrem heel goed mogelijk.
En als je dan toch eens flink moet doorknijpen, lekker boeien wat de achterkant dan doet. (die doet toch niet mee op dat moment)

Er zijn ook mensen die "normaal" remmen.
En niet altijd tot de limit de rem gebruiken, en voor die mensen is het gebruik van een achterrem heel goed mogelijk.
En als je dan toch eens flink moet doorknijpen, lekker boeien wat de achterkant dan doet. (die doet toch niet mee op dat moment)

Ik rem alleen maar normaal. De laatste keer dat ik mijn remmen op de openbare vol heb gebruikt kan ik niet herinneren. Mijn achterrem gebruik ik vaak voor het stoplicht, in krappe bochten, langzaam rijden (files) etc. Ga ik hard remmen dan gebruik ik hem gewoon niet. Ik hou dan liever de stabiliteit en aangezien ik bij een harde remming toch tegen een stoppie aan zit maakt het weinig uit. De enige keer dat ik hard rem is met oefenen of met een cursus. Iemand die meer remkracht nodig heeft dan de standaard remblokken en daarom gesinterd wil leek mij niet zo logisch. Die achterrem blokkeert met gemak.

Alleen…..ik ging er vanuit dat de TS meer remkracht zocht en dat zie ik nergens staan. Meende dat ergens gelezen te hebben en daarom mijn reactie. Logisch dat je hem niet kon plaatsen. Excusez.

Yamaha remschijven uit het XS en XJ tijdperk (en blijkbaar ook de FZS) zijn sowieso al niet de hardste.
Probeer maar eens een fatsoenlijk 2e hands achterremschijf van een XJ900 te vinden. Nieuw 8,5mm, slijtgrens officieel 8mm. Meet eens een schijf op die nog gewoon in gebruik is : meestal dunner dan 7,5mm.
Als je daar gesinterde blokken op zet kun je 3 schijven verslijten en dan zijn je blokken nog bijna nieuw....

Don't fix it if it ain't broken, aldus een wijs engels gezegde...
Het hoeft ook niet kapot te gaan... Onderhoudt doe je voor het kapot gaat, reparaties erna, dus beter goed onderhouden.

Vooral je remmen, je weet pas hoe erg je ze nodig hebt als ze niet meer werken :+

Laatst bewerkt:
Hi,

Moet mn remblokken achter vervangen. Eerste keer dat ik dat doe, dus een en ander opgezocht. Nu lees ik dat gesinterde blokken je riemschijven aanzienlijk meer doen slijten dan normale blokken. Wat is hier de mening daarover? Niet gesinterde zijn ook best lastig te vinden. Het gaat in mijn geval om de blokken achter, voor een fzs600.

Groeten!

Ik heb laatst mijn achterrem voorzien van een nieuwe schijf met gesinterde blokken en ze vallen mij erg tegen. Ik heb geen gevoel meer in de achterrem en ga ze vervangen voor de normale oem blokken.

Ik heb op dit moment Ferrodo gesinterde blokken op m'n VT1100 zitten, al remmende piept het het laatste stukje (20>0 km/u) zo hard dat het lijkt alsof er een vrachtwagen stopt.

Kopervet achter de blokken, schuine kanten aan de blokken slijpen etc. haalt niets uit. Als ik ze opruw zijn ze een kilometer of 50 rustig en vervolgens begint de ellende weer van voor af aan. Bij mij gaan ze er dus af en komen er TRW/Lucas blokken op. Deze worden ook vaak door de fabrikanten af-fabriek gemonteerd.

Terug
Bovenaan Onderaan