• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Remprobleem Gsx-r750 2005

Franzzz

Die hard MF'er
Lid geworden
30 jul 2003
Waarderingsscore
2
Bij het remmen ervaar ik nog weleens een stuiterend/trillend gevoel. De vraag is waar dit vandaan komt, waarschijnlijk zijn het de remschijven of het balhoofd. Het gaat om een Gsx-r 750 20th anniversay, ik weet dat bij de k4 en k5 modellen de remschijven een bekend euvel zijn, maar geldt dit ook voor de anniversary modellen waar af fabriek andere remschijven gebruikt worden? Vorig jaar bij het laten monteren van andere banden kwam wel naar voren dat er behoorlijk wat lood geplakt moest worden. Dit is meestal een teken dat of de band of de velg het probleem is, ervan uitgaande dat het niet de band is hou je de velg over die je kan laten richten. Kan het ook zo zijn dat de afwijking bij het balanceren uit de "kromme" remschijven vandaan komt? Hij gaat volgende week naar de dealer voor een 12.000 beurt die er even naar kijkt/mee zal rijden. Ik hoop dat het het balhoofd is, dat zou qua kosten het meest gunstig zijn. Kan iemand zeggen hoe je zelf het beste kunt controleren of je balhoofd in orde is?

om het balhoofd te controleren, kun je tijdens het remmen met je vingers voelen of er speling in zit, dit kan ook als je naast de motor staat met ingetrokken rem en de motor naar voren duwt.
ook kun je het voorwiel van de grond halen en voelen of er een zwaar punt in zit bij het verdraaien van het stuur.

kromme remschijven lijken mij niet van invloed op de balancering van het wiel.
als er veel meer lood opgeplakt moet worden dan bij de vorige band lijkt mij dat de onbalans hoofdzakelijk in de nieuwe band zit.

onbalans van de velg los je niet op met het richten van de velg.
als deze krom is kun je dat zelf ook zien als je het voorwiel van de grond haalt en het wiel laat draaien.
de schijven kun je ook zo controleren.

Die modelen staan bekend om hun slappe voorvering. Daarom mijn volgende vraag: Heb je hier last van met aardig stevig ankeren? Zo ja dan zit je waarschijnlijk aan het einde van je veerweg en worden de klappen niet meer opgevangen door de vering. Zo krijg je dus trillingen/klappen in het stuur.

Terug
Bovenaan Onderaan