Hallo,
Ik wil een ABM remvloeistofreservoir aanschaffen. Nu zou ik deze er het liefst zelf op zetten, vandaar dat ik om advies vraag. Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn gevoel zegt me dat als je dit slim aanpakt je niet of nauwelijks hoeft te ontluchten, klopt dit?
Er zit net nieuwe remvloeistof in, dus alle vloeistof vervangen hoeft niet.
Ik zal eerst zeggen hoe ik het zou willen doen, dan kunnen jullie zeggen of dat slim is of niet.
Ik zou de remhendel in ingeknepen toestand houden, bijvoorbeeld een stuk tape of tie-wrap eromheen. Er komt toch nooit druk in het reservoir? Ik zou dit willen doen met de gedachte dat als ik hem na afloop loslaat, de remvloeistof die terugloopt de eventuele luchtbelletjes eruit duwt.
Dan met een injectiespuit huidig reservoir legen, en verder schoonmaken.
Voorzichtig loshalen met voldoende doeken etc. Vooral niet morsen.
Nieuw reservoir monteren.
Beetje remvloeistof erin.
Rustig hendel loslaten.
Verder afvullen.
Klaar?
Mvg thijs
Mocht er lucht in je pomp komen (kans is redelijk aanwezig), dan is er ook weer kans dattie bovenin weer ontlucht, na vullen, laten rusten en op druk zetten.Het gaat hier inderdaad om een los reservoir, vergeten te melden inderdaad.
Als ik het slangetje ertussen echter ook vervang verandert het de zaak?
Mocht er lucht in je pomp komen (kans is redelijk aanwezig), dan is er ook weer kans dattie bovenin weer ontlucht, na vullen, laten rusten en op druk zetten.
Grootste risico is eigenlijk nog maar klein: toch hele ontluchtingsprocedure moeten doen.
Als je er maar voor zorgt dat je niet morst, en de boel ok is als je gaat rijden.
Als het volume van het reservoir kleiner is dan het slijtvolume van de remblokken betekend dat hooguit dat je halverwege de levensduur van de blokken de vloeistof bij moet vullen. Af en toe controle is dan wel vereist, maar het is sowieso goed om af en toe het remvloeistofniveau in de gaten te houden.
Ja vast alleen doet 90% van de rijders dat NOOIT. Dat betekend dus dat je zo ineens van het ene op het andere moment lucht hapt. Te klein reservoir is een absolute no-go
Als het volume van het reservoir kleiner is dan het slijtvolume van de remblokken betekend dat hooguit dat je halverwege de levensduur van de blokken de vloeistof bij moet vullen. Af en toe controle is dan wel vereist, maar het is sowieso goed om af en toe het remvloeistofniveau in de gaten te houden.
Voor wat betreft het monteren, ik denk dat ik dat gewoon lekker door mijn monteur laat doen. Het is vast geen rocket-science, maar het zijn wel mijn remmen.
@ P.H.C. Ritzen: Nu staat mijn motor niet hier, en ik weet dus niet hoeveel er in mijn huidige reservoir gaat, maar het ABM reservoir is 22ml. Is dit niet een redelijk universeel reservoir dan? De motor is overigens een gsx-r 750 srad met dus de 6-zuiger remklauwen.
En voor wat betreft het membraam; ik moet er denk ik maar op vertrouwen dat ABM geen complete rotzooi maakt.
Het gaat om zo'n reservoir:
[afbeelding]
Dat bedoel ik even niet Tommy..., de membranen van sommige aftermarket potjes zijn zó stug dat ze een bepaalde onderdruk creëren waardoor het kookpunt daalt en/of de zuigers in bepaalde mate beïnvloed worden mbt terugtrekking. (vooral bij warme remklauw)Membranen moet je gewoon eens in de zoveel tijd vervangen. Nou deden we dat vroegah toen ik nog bij BMW werkte gewoon met de remvloeistofwissel (zo'n ding kost een euro of 3), en dat vind ik ook weer een beetje overdreven. Maar na 10 jaar mag het wel een keer.
gewoon met een aangetrokken trekbandje om remhandel/ handvat leggen. rempomp bediend en zo is het remsysteem afgesloten van de buitenlucht.Wordt lastiger om ervoor te zorgen dat er niet stiekem toch wat lucht in de pomp komt.
Dat bedoel ik even niet Tommy..., de membranen van sommige aftermarket potjes zijn zó stug dat ze een bepaalde onderdruk creëren waardoor het kookpunt daalt en/of de zuigers in bepaalde mate beïnvloed worden mbt terugtrekking. (vooral bij warme remklauw)