Revisie cr 250 1992

madmax87

MF'er
26 jul 2014
52
7
Breda
Hallo allemaal, ben nieuw op dit deel van het forum maar lees al even mee :)

Ik heb al een tijdje een cr 250 (op kenteken) waar een tijd geleden het big end van kapot gelopen is. Na het blok opnieuw op te hebben gebouwd bleek nog een scheurtje onder in het blok te zitten en "gierde" een lager nogal. Alles weer open dus..
Nu heb ik de laatste keer op advies van het revisie bedrijf de lagers eerst op de krukas gedaan en daarna in de carters, hier is het ook fout gegaan waarschijnlijk omdat de tweede helft niet goed er op ging, kreeg de bak niet netje uitgelijnd..

Nu vroeg ik me af hoe pakken jullie dit aan ? Zag op Youtube dat ze gebruik maken van een trekker en eerst de lagers in de carters doen en daarna de krukas er in trekken...

tot slot weten jullie goede, en qua prijs schappelijke adressen of websites om lagers e.d. te bestellen/kopen wil nu ook de lagers van de bak maar mee pak voor alle zekerheid...
 
Laatste keer dat ik dat gedaan heb bij een CR250 was 8-10 jaar geleden.
Lagers op de krukas, carterhelften opwarmen in de oven. Valt er zo overheen.
 
Ik doe altijd de lagers eerst in het carter, daarna krukas er in laten zakken aan een kant. Bovenste carter er op laten zakken en met een speciaal tooltje de krukas strak in het lager trekken.

Mocht de krukas dan nog klem zitten, eventueel met een koperen hamer een paar tikjes geven.
Zelfde geldt voor de uitgaande as.
 
Laatste keer dat ik dat gedaan heb bij een CR250 was 8-10 jaar geleden.
Lagers op de krukas, carterhelften opwarmen in de oven. Valt er zo overheen.

:^

Krukas flikker ik in de vriezer een dag vantevoren.

Lagers warm ik op met een brander.
Valt er zo in.
 
Uitlijning van de bak heeft niks met de lagers om de krukas te maken. Als blok dicht is, moet de bak goed zitten. Bak van een CR250 heeft aan de uiteinden losse shims, die willen er nog wel eens uitvallen en daarna verkeerd gemonteerd worden. Ook wil de losse shim op de achterste baklager wel eens blijven zitten en dan later bij het schoonmaken ligt hij los in het carter en weet men niet waar die voor dient. Denk dat daar het probleem van de bak zit.

Lagers en krukas in de diepvries, dan carters opstoken en lagers vallen er nagenoeg zo in.
Vervolgens krukaslager in carters opstoken en koude krukas er in. Bloksluiten.. amen.
 
Kan wel eens voorkomen dat de lager van de uitgaande as een klein beetje krom over de as gaat wanneer de krukas niet makkelijk over het lager gaat.

Daardoor kan het voorkomen dat de boel niet wil draaien. Een klein tikje kan dan helpen.

En dat alle shim-ringen goed moeten zitten lijkt mij wel een vrij logisch verhaal.
 
Uitkijken dat je de lagers niet te warm maakt, dan wordt de lagerkooi (en ook balletjes/loopvlak) bros en gaat hij snel naar de ***. En (carters/ lagers/ wat dan ook) niet opwarmen met open vuur!

Nooit met een hamer op de krukas "tikken", daar kan hij krom van worden, op de bakassen maakt het niet veel uit, maar is niet nodig als de lagerzittingen e.d. niet verbeund zijn en je alles netjes koud maakt en opwarmt.
 
Dank voor de vele reacties allemaal !

Ik heb de laatste keer de lagers op een warm houd plaatje opgewarmd en het op de krukas zetten ging prima. Het ging helaas fout bij de tweede helft omdat ik de bak niet goed uitgelijnd kreeg. Carter koelde te veel af waardoor het lager vast kwam te zitten... De shims ringen zaten wel goed heb alles met het boek erbij dubbel gecontroleerd ;) Heb nog geprobeerd voorzichtig de boel dicht te krijgen door de bouten aan te draaien maar hierdoor liep de krukas voor geen meter meer. Dus heb 'm weer open gemaakt maar waarschijnlijk heeft het lager te veel te verduren gehad hierbij...

@ Martijn, heb je misschien een foto van het tooltje dat je gebruikt ??

Ps heb niet op de krukas geslagen maar ga 'm wel even controleren voor alles weer in elkaar gaat, moet alleen nog even een steuntje maken en 'n meetklokje lenen op 't werk.
 
Laatst bewerkt:
De bak kun je er normaal gesproken zo inschuiven, voortandwielas heeft geen vaste passing op het lager! Dus er zal toch iets verkeerd gezeten hebben denk ik. Pasbussen wel in goede staat? als die niet netjes zijn gaat ook het laatste stukje zwaar.

Als alles goed zit (en je alles goed doet) valt het carter zo over de assen heen, aandraaien met de bouten, meppen met hamer allemaal niet nodig. soms laatste stukje met de hand nadrukken als hij over de pasbussen gaat.

Zo'n lagertrekker is echt niet nodig bij honda, die hebben de passingen altijd goed voor elkaar. als je een aftermarket krukas koopt zijn de passingen soms wel k*t.
 
Pas bussen e.d. verkeren allen in prima staat, 't lag ook eerder aan de monteur dan het materiaal denk ik :)

Trekkertje kan ik zelf wel maken dus dat zijn de kosten niet, krukas is overigens een originele wel met nieuwe drijfstang en lager.

Maar Dirk doe jij eerst de lagers in de carters of eerst op de kruk as ?? Passing van het lager in het huis zit namelijk aanzienlijk "vaster" dan de as in het lager.
Nadat ik het lager van de krukas af had heb ik het in het carter gedaan en daarna ging het monteren prima helaas was het lager toen al wel overleden...
 
Lagers eerst in het carter, en daarna de krukas.
Als je de lagers eerst om de krukas doet komt het lager hoogstwaarschijnlijk niet maximaal in de lagerziting (eindaanslag zegmaar). De kans dat de lagerpassing dan uitlubberd is dan een stuk groter.

Dus carters warm, lagers koud -> monteren. Daarna lagers+carter weer langzaam opwarmen (zonder vuur), krukas koud -> monteren. Zorgen dat het 2e carter ook al kant en klaar is, en warm, dan kun je de lagers nog even nawarmen en het carter eroverheen laten schuiven, als alles goed zit kun je ze met de hand tegen elkaar drukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan