RF900R Versnellingsbak 2e versnelling kapot

rutger465

Rookie
10 apr 2007
14
0
Beste Forumleden,

Ik heb en Suzuki RF900R uit 1994, waarvan de 2e versnelling kapot is.
Even rondgekeken en ik heb een motorblok gekocht waarvan de 2e versnelling pas gerepareerd zou zijn.

kostte me 100,- , een gokje waard zou ik zeggen.

Blok eronder gezet, starten en lopen.
wat blijkt: olie spuit eruit, alles is met een sort siliconenkit vastgezet, en een enorme tik in het blok.

Helaas, maar niet persee een problem aangezien ik aan de versnellingsbak in principe genoeg heb.


Ik heb nu beiden blokken uit elkaar gehad om de versnellingsbak de controleren, en over te zetten.

ik heb nu de versnellingsbak van het blok met de kapotte versnelling voor me liggen, ik had een chaos verwacht aangezien er nogal wat herrie en schokken uitkwam als ik hem in zijn 2 wilde zetten.

Alleen zie ik nu niet zo snel wat er mis mee is , alles lijkt nog in goede staat te zijn, speling van de tandwielen, dikte van de schakelvorken allemaal volgens het handbook.

Het enigste wat ik er aan kan ontdekken is een slijtageplek van de schakelvork, zie foto:

e4045e320a8df7aa02961b71414ff3e8.jpg


Heeft er iemand ervaring met het bekende problem van de 2e versnelling, en weet waar ik zou moeten zoeken, of dat heel de versnelling niet zou werken door deze slijtageplek?

Alvast bedankt voor jullie hulp
 
Laatst bewerkt:
Of dit de enige oorzaak kan zijn durf ik niet te zeggen. Maar mogelijk is de vork ook een beetje krom. Zit dezelfde slijtage ook op het tandwiel waar deze vork in grijpt. Er kan wat speling tussen de vork en de schakelwals zitten en misschien zijn de nokken op de zijkant van het tandwiel niet echt scherp meer, en de gaten in het naastliggende tandwielook niet. En samen kan dat dan erg genoeg zijn. Ik heb het op mijn cbr900rr vervangen. Kostte ca. 700 eur aan onderdelen. Schakelt wel weer perfect. 100 voor een ander blok is dan een goeie koop. Ik zou gewoon de hele versnellingsbakken omwisselen.
 
De nokken waar de tandwielen mee in elkaar vallen zijn afgerond/afgeschuind. Door deze afschuining willen de tandwielen (ipv dat ze in elkaar grijpen) van alkaar af.. dit geeft een verhoogde druk op de schakelvork waardoor ie eruit ziet als op jouw foto..
 
Laatst bewerkt:
Allereest bedankt voor jullie input^^

Wat jullie zeggen over de tandwielnokken klinkt wel logisch inderdaad, alleen is het zo dat het 2e blok die ik heb gekocht, waarvan de 2e versnelling wel goed werkt, ook deze slijtageplek heeft ( alleen in mindere mate )

Ik moet nu zo aan het werk, maar ik ga het vanavond een rustig doornemen, en kijken of ik inderdaad de speling bij de tandwielen kan controleren:)
 
Het is al uitgelegd boven. De nokken van de tandwielen zijn zo geslepen dat ze bij het ingrijpen juist tegen elkaar gedrukt worden. Bij slijtage worden ze eerst recht (haaks) waardoor ze bij minder resoluut schakelen de neiging hebben om af en toe uit elkaar te gaan. De schakelvork die in principe geen belasting mag dragen (wordt alleen gebruikt voor het zuidelings bewegen bij het op- en neer schakelen) houd dan de tandwielen op de plaaats tot dat de slijtage van de vork groter wordt. Het probleem is in eerste instantie niet de schakelvork, de oorzaak is het tandwiel paar en het gevolg is de schakelvork. Als de schakelvork eenmaal versleten is dan wordt het steeds erger. kijk ook naar de axale speling van de primaire en secundaire assen in het carter. Misschien is er ook een lager met wat meer speling en-of shim wat dunner geworden. Controleer ook of de lager buitenringen niet in het carter draaien en dus kunnen bewegen. Hierdoor ontstaat dan ook te veel zijdelings speling die dit mankement kunnen veroporzaken en aan de extra slijtage hebben bijgedragen. Ik zou persoonlijk niet te veel vertrouwen hebben in dat "sloopblok", als alles al vol siliconen troep zit getuigd dat niet echt van zorgvuldig sleutelen maar eerder op dicht bakken en verkopen.
 
Normaal zijn de nokken op de tandwielen gewoon recht.. Dan is het mogelijk dat je een licht spoor op de schakelvork ziet. Dit kan ook ontstaan door een keertje misschakelen of iemand die met zijn voet het pedaal maar aan blijft drukken om in de versnelling te blijven.. Bij versleten nokken klrijg je jouw plaatje.. Je kunt ook de tandwielen laten slijpen waardoor ze beter in elkaar grijpen.. Dit noemt men ook wel "Undercut".. Dit wordt veel gedaan in de racerij...

Undercut%20Transmission

Dit is echt een precisiewerkje want alle nokken moeten hetzelfde aangrijp punt krijgen.. Dus niet iets wat je met een dremeltje zelf doet...

Kijk hier maar: http://wiki.sabmagfaq.org/Undercut Transmission

Maar die Dave Dodge kan je maar beter bij weg blijven.. Heeft mooie versnellingsbakken gemaakt, maar nu gaat al het geld richting poedertjes voor zijn neusgaten.. (Dat terzijde)
 
De laatste olie gekoelde gsxr blokken hebben een undercut op de dogbones
Ik kan me voorstellen dat de W en de RF ook al een undercut hebben

Kijk ook goed of de schakelwals niet is beschadigt
Ik zou ook gaan voor de van twee bakken 1 goede maken optie gaan
 
Kijk dat is nuttige info, mijn vader werkt bij een bedrijf die veel producten in rvs fabriceert dus ik denk dat hij hier wel een kunstje mee kan, ik zie inderdaad dat het een beetje afgerond is dus ik denk dat ik het meegeef om een beetje bij te laten slijpen, de tandwielen vernieuwen wordt me op dit moment een beetje te duur.

Ik ga het eens even proberen, nog een ander klein vraagje: er zitten 3 schakelvorken in waarvan 2 identiek zijn, , omdat ik nu 2 versnellingsbakken heb, zou ik 1 schakelvork kunnen verwisselen voor 1 die nog goed is?

afmetingen qua lengte en dikte zijn exact hetzelfde, moet ik hier nog ergens op letten wat zou kunnen verschillen van elkaar?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan