Rijden in Zeeland -deel 30 -

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb een technisch vraagje, ben motor grondige poetsbeurt aan het geven en ben nu ook m'n remblokken aan het vervangen, mooi moment om de remmerij ook eens schoon te maken. Nu vroeg ik mij af of je de cilinders in de remklauw er volledig uit mag halen, of krijg je dan problemen om ze er terug in te doen? Ik zag dat er in elk geval 1 cilinder amper beweegt, dus de boel moet eens goed worden gepoetst. Nog tips hiervoor?
 
Heb een technisch vraagje, ben motor grondige poetsbeurt aan het geven en ben nu ook m'n remblokken aan het vervangen, mooi moment om de remmerij ook eens schoon te maken. Nu vroeg ik mij af of je de cilinders in de remklauw er volledig uit mag halen, of krijg je dan problemen om ze er terug in te doen? Ik zag dat er in elk geval 1 cilinder amper beweegt, dus de boel moet eens goed worden gepoetst. Nog tips hiervoor?
ik pomp ze er zelf nooit helemaal uit, kan wel maar dan moet je flink gaan ontluchten en als je het op voorhand weet zou ik dan eerst alles leegpompen naar een flesje

Ik steek er een stuk dubbelgevouwen dun karton tussen, paar keer pompen en ze zitten daar tegen, goed schoonmaken en weer terug duwen, zo een paar keer heen en weer en 9/10 gaan ze allemaal weer lekker heen en weer
 
Heb een technisch vraagje, ben motor grondige poetsbeurt aan het geven en ben nu ook m'n remblokken aan het vervangen, mooi moment om de remmerij ook eens schoon te maken. Nu vroeg ik mij af of je de cilinders in de remklauw er volledig uit mag halen, of krijg je dan problemen om ze er terug in te doen? Ik zag dat er in elk geval 1 cilinder amper beweegt, dus de boel moet eens goed worden gepoetst. Nog tips hiervoor?

Het is vrij gewoonlijk dat er een klein beetje verschil zit in gangbaarheid vd remzuigers maar als er 1 echt zwaar terug te duwen is kun je hem er iets verder uitdrukken(bv plakje oid tussen je zuigers insteken en ff met de rem pompen zodat de zuigers iets verder er uit komen maar dat ze er niet uitgedrukt kunnen worden)
Dan kun je die zuiger schoonmaken met wat wd-40 oid, ikzelf gebruik meestal poetsmiddel voor sieraden hiervoor)

Mocht dat niet werken dan zit er waarschijnlijk wat vuil of aluminiumoxidatie in de groeven van je stofkeerring en/of oliekeerring, dan moet je dus je remzuigers er uit halen en de stofringen en oliekeerringen vervangen en de groeven goed schoonmaken/uitkrauwen.

Remzuigers kun je er overigens wel gewoon terug er indrukken mocht je ze er uit gehaald hebben, wel natuurlijk weer ff de boel goed ontluchten.

Wat ook vaak zo is wanneer je je oude blokken vervangt, dat je remzuigers altijd wat meer uit de klauw hebben gestaan omdat je oude blokken natuurlijk dunner waren dan je nieuwe, daardoor krijg je vuil en aanslag op je remzuigers, door dit er goed af te poetsen ben je meestal al van je probleem af, kun je gewoon doen met de zuiger in de klauw, zorg dat je de zuiger er iets verder uitdrukt zonder dat hij er uitvalt, en dan goed schoonmaken(de zuiger kun je gewoon ronddraaien in de klauw)
 
Het is vrij gewoonlijk dat er een klein beetje verschil zit in gangbaarheid vd remzuigers maar als er 1 echt zwaar terug te duwen is kun je hem er iets verder uitdrukken(bv plakje oid tussen je zuigers insteken en ff met de rem pompen zodat de zuigers iets verder er uit komen maar dat ze er niet uitgedrukt kunnen worden)
Dan kun je die zuiger schoonmaken met wat wd-40 oid, ikzelf gebruik meestal poetsmiddel voor sieraden hiervoor)

Mocht dat niet werken dan zit er waarschijnlijk wat vuil of aluminiumoxidatie in de groeven van je stofkeerring en/of oliekeerring, dan moet je dus je remzuigers er uit halen en de stofringen en oliekeerringen vervangen en de groeven goed schoonmaken/uitkrauwen.

Remzuigers kun je er overigens wel gewoon terug er indrukken mocht je ze er uit gehaald hebben, wel natuurlijk weer ff de boel goed ontluchten.

Wat ook vaak zo is wanneer je je oude blokken vervangt, dat je remzuigers altijd wat meer uit de klauw hebben gestaan omdat je oude blokken natuurlijk dunner waren dan je nieuwe, daardoor krijg je vuil en aanslag op je remzuigers, door dit er goed af te poetsen ben je meestal al van je probleem af, kun je gewoon doen met de zuiger in de klauw, zorg dat je de zuiger er iets verder uitdrukt zonder dat hij er uitvalt, en dan goed schoonmaken(de zuiger kun je gewoon ronddraaien in de klauw)

En dan als kers op de slagroom nog wat remzuigervet op de zuigers smeren...
 
Heb een technisch vraagje, ben motor grondige poetsbeurt aan het geven en ben nu ook m'n remblokken aan het vervangen, mooi moment om de remmerij ook eens schoon te maken. Nu vroeg ik mij af of je de cilinders in de remklauw er volledig uit mag halen, of krijg je dan problemen om ze er terug in te doen? Ik zag dat er in elk geval 1 cilinder amper beweegt, dus de boel moet eens goed worden gepoetst. Nog tips hiervoor?
De remblokken die bij de schijven horen overzetten lijkt het meest logies maar in dit geval zijn de beste blokken dan weer te vinden op de VF welke de beste band en schijven krijgt............het zij zo, flink opschuren is de oplossing! Na inspectie was het duidelijk dat de remklauwen wel een goede beurt mochten krijgen, de pinnen zaten flink vast.

Foto-XJG7PPHL.jpg


Daar waar vet moest zitten was niet meer te vinden dan een taaie substantie welke totaal geen nut meer heeft, alles schoonmaken en invetten zoals het moet dan komt dat ook weer goed. De remcups zijn dik in orde, geen lekkage of zweten, de remzuigers zien er niet uit maar lossen wel goed, vies zijn ze zeker wel.

Foto-SUSUXZ8B.jpg


Alles is goed losgekomen en deze Honda tangen hebben best een goed systeem in tegenstelling tot andere modellen waarbij de schuifpennen in de remklauwbehuizing gedraaid zitten, deze hebben een inbusgat welke vaak verrot is gedraait. Afijn alles is eruit en zo droog als gort.....werk aan de winkel :026:

Foto-KY8DVUZS.jpg


Tip van Flip..............als je de remklauwen een grote beurt geef moeten ook de rubbers over de schuifpennen van de adapterplaat goed schoongemaakt worden, hier blijft vaak veel oud taai vet achter en dan heeft je harde werken minder lang succes.............de tip, over je vinger schuiven dat rubber en vanzelf ligt de binnenzijde naar buiten gericht en dat maakt makkelijk schoon. Het is vaak een gefriemel om de rubbers weer goed in de remklauwen te krijgen maar onderschat de werking van deze rubbers niet, het blijven je remmen waarvan je altijd van op aan moet kunnen................vervangen is nog beterder maar zoniet............ ;)

Foto-RONJMODH.jpg


Van de linkerklauw miste een schuifplaatje van de adapterplaat, gelukkig vond ik er nog 1 in een bakje met remonderdelen, wie wat bewaard die heeft weer wat :039: Uiteraard deze goed in de kopervet gezet, hier mag het!

Foto-VXC46CQN.jpg


Alles weer schoon, ingevet, opgeschuurd en bewerkt dus klaar voor montage!

Foto-ICNXDU83.jpg


De operatie[hef]tafel, oude tandenborstel, remmenreiniger, poestlappen, bakje, fijne staalwol, spreider enz en deze remklauwen zie je opknappen.

Foto-SL4MO7EX.jpg


Zo beide remklauwen zijn weer keurig, met de vingers zijn de remzuigers terug te schuiven, de klauwen schuiven ook keurig heen en weer en dus klaar voor montage.............maar dat zal morgen zijn ;)

Foto-RY3YWHAU.jpg
 
Zo, zal me ook eens melden! Ben weer terug van 6 weken Angola... Pff wat een apenland is dat zeg.

En nu weer ff bijlezen (vorige deel dan...)

Mzzl
 
Laatst bewerkt:
Op freak zn foto zie je die blauwe tube....kopervet is niet om te smeren he maar om te zorgen dat dingen niet vastrotten in/aan elkaar...het vet moet bestand zijn tegen remvloeistof en mag je afdichtingen niet aantasten (0-ringen)..
ATE vet
 
Laatst bewerkt:
Op freak zn foto zie je die blauwe tube....kopervet is niet om te smeren he maar om te zorgen dat dingen niet vastrotten in/aan elkaar...het vet moet bestand zijn tegen remvloeistof en mag je afdichtingen niet aantasten (0-ringen)..
ATE vet


zitten jou andere remklauwen er al op dan ;)
 
zitten jou andere remklauwen er al op dan ;)

Die liggen idd nog mooi te wezen op het plankje en ik denk zo maar dat dat nog wel even zo blijft :P ik heb ze wel een paar x verplaatst in de garage, denk dat dat ongeveer overeenkomt qua afstand met al die stuntkm`s die jij gemaakt hebt op je Honda NSB :W
 
Die liggen idd nog mooi te wezen op het plankje en ik denk zo maar dat dat nog wel even zo blijft :P ik heb ze wel een paar x verplaatst in de garage, denk dat dat ongeveer overeenkomt qua afstand met al die stuntkm`s die jij gemaakt hebt op je Honda NSB :W

ndi1106l.jpg


:+





vorig jaar toch bijna elke week geoefend ..... en dat is dan gerekend
cvanaf dat ik m kocht tot einde zomer (selcht weer)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan