• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Rijden met benzinekraan dicht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Np05
  • Startdatum Startdatum

Np05

Rookie
Lid geworden
9 mei 2024
Waarderingsscore
1
Een paar dagen geleden heb ik mijn eerste motor gekocht; Suzuki SV650S uit '99.
Vorige eigenaar raadde aan om na ieder ritje en bij lange stilstand de benzinekraan dicht te doen met het klepje onder de tank. Dit deed ik alleen ben ik per ongeluk gaan rijden met de benzinekraan nog dicht. M'n motor stopte ermee na 200m bij een stoplicht en gaf het rode motorolie lampje. Gelijk gestopt. Motorolie peil was goed. Motor wilde niet starten.

Een dag later besefte ik me dat het mogelijk aan het kraantje lag. Die gelijk opengezet, maar vanwege meerdere mislukte startpogingen leek nu de accu leeg te zijn.
ANWB gekomen om de accu aan de praat te krijgen zonder succes. De motor startte zelfs niet met aangesloten volle accu wat wel zou moeten. Toen concludeerde hij dat het waarschijnlijk aan de bobine ligt, omdat de motor erg hapert bij proberen te starten. Ik heb mijn motor laten slepen naar de garage en heb nog geen update.

Ik vroeg me af of een van jullie ervaring heeft met per ongeluk met een dichte benzinekraan rijden? En of dat mogelijk de oorzaak is van de mankementen of zouden er al onderliggende problemen met de motor zijn geweest?
Alvast heel erg bedankt voor de reacties. Ikzelf ben nog helemaal niet thuis in motoronderhoud en techniek.

Mijn oude Fireblade heeft geen benzine meter, dus ik rijd de benzine op met de benzine kraan op “on”. Als de benzine dan op is, en de motor uitvalt schakel ik de benzine kraan naar “reserve”. Vaak ben ik al klaar voor de motor stil staat. Soms heb ik te laat in de gaten of ik rijd met opzet door tot stilstand. Als ik hem daarna op “reserve” zet, dan moet ik even (5-10 seconden?) doorstarten tot hij het weer doet.
Conclusie het geeft geen schade aan de motor.

Maar er zijn ook motoren die een vacuüm benzine kraan hebben. Die hebben geen “on” en “reserve”, maar “on” en “pri”.
In de “on” stand gaat de kraan open door het vacuüm van de draaiende motor.
Als de motor niet wil starten heb je weinig vacuüm en kun je kraan open zetten met de “pri” stand.
Misschien heeft een SV650S dat ook. Dus op “pri” zetten, paar tellen wachten zodat de benzine door het kraantje kan stromen en dan starten.
Als hij niet wil starten nog een paar seconden wachten en daarna nog een keer proberen. Als hij het nog niet doet nog een keer even wachten en nog een keer proberen te starten. Nu moet hij het toch wel doen.
Als de motor gestart is, of als je ophoudt met proberen te starten de benzine kraan weer van “pri” naar “on” zetten om te voorkomen dat je per ongeluk benzine lekt.

Succes!

Is het een injectie of carburateur motor, en heb je het contact aan gelaten nadat je stil kwam te staan?
Benzinekraan en injectie? Nog nooit gezien.
En al zou het al zijn, injectie slaat niet aan zonder peut, carburateurs hebben nog wat in de vlotterkamers.
Om nog net 200m te rijden :+

Maar na openen van de benzinekraan zou de motor na vullen van de vlotterkamers gewoon moeten starten,
ik vermoed dat deze nu verzopen is na de vele startpogingen met een accu die geen prik genoeg meer heeft om
nog aan te slaan. (Te weinig spanning over om nog een krachtige vonk te krijgen)
Dat maak ik op uit het happeren tijdens het starten, verzopen en nu de bougie(s) doorgeslagen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Np05
Een paar dagen geleden heb ik mijn eerste motor gekocht; Suzuki SV650S uit '99.
Vorige eigenaar raadde aan om na ieder ritje en bij lange stilstand de benzinekraan dicht te doen met het klepje onder de tank. Dit deed ik alleen ben ik per ongeluk gaan rijden met de benzinekraan nog dicht. M'n motor stopte ermee na 200m bij een stoplicht en gaf het rode motorolie lampje. Gelijk gestopt. Motorolie peil was goed. Motor wilde niet starten.

Een dag later besefte ik me dat het mogelijk aan het kraantje lag. Die gelijk opengezet, maar vanwege meerdere mislukte startpogingen leek nu de accu leeg te zijn.
ANWB gekomen om de accu aan de praat te krijgen zonder succes. De motor startte zelfs niet met aangesloten volle accu wat wel zou moeten. Toen concludeerde hij dat het waarschijnlijk aan de bobine ligt, omdat de motor erg hapert bij proberen te starten. Ik heb mijn motor laten slepen naar de garage en heb nog geen update.

Ik vroeg me af of een van jullie ervaring heeft met per ongeluk met een dichte benzinekraan rijden? En of dat mogelijk de oorzaak is van de mankementen of zouden er al onderliggende problemen met de motor zijn geweest?
Alvast heel erg bedankt voor de reacties. Ikzelf ben nog helemaal niet thuis in motoronderhoud en techniek.
Hier ga je al. Een paar dagen geleden jou eerste motor gekocht.
Een uit 1999 niets mis mee alleen hoe was het onderhoud geschiedenis van de motor.
Als de eigenaar zegt heb net alle vloeistoffen ververst moet je hem maar geloven.
Bij achterstallig onderhoud mag je aannemen dat er meer aan de hand is dan alleen een bobine.
Verstopte carburateur, staat van de bougies. luchtfilter vernieuwd.
Wanneer is er nieuwe benzine in de tank gekomen welke benzine E5 95??
Naar een garage mag ik aannemen dat je een motorzaak bedoeld.

Benzinekraan en injectie? Nog nooit gezien.
En al zou het al zijn, injectie slaat niet aan zonder peut, carburateurs hebben nog wat in de vlotterkamers.
Om nog net 200m te rijden :+

Maar na openen van de benzinekraan zou de motor na vullen van de vlotterkamers gewoon moeten starten,
ik vermoed dat deze nu verzopen is na de vele startpogingen met een accu die geen prik genoeg meer heeft om
nog aan te slaan. (Te weinig spanning over om nog een krachtige vonk te krijgen)
Dat maak ik op uit het happeren tijdens het starten, verzopen en nu de bougie(s) doorgeslagen.

Het bestaat toch echt😅

De sv heeft toch geen benzine kraan, alleen een vacuüm membraan.

Heb je een foto van de positie van dat klepje onder de tank.

Zit er wel benzine in de tank?

Oww en welkom en gefeliciteerd met je eerste fiets, zijn mooie en goed rijdende motoren die sv's

Laatst bewerkt:
De sv650 heeft zelfs 1x benzinekraan (in/op de tank), en een vacuum gestuurde brandstofpomp (zijkant frame). Ergo, als er dus een handmatige benzinekraan in het systeem zit, dan heeft de vorige eigenaar die er zelf tussen gepropt waarschijnlijk.
Bij een fiets uit 1999 kan het best zijn dat er een vacuümslang lek is, of dat de kraan of de pomp een revisie nodig heeft.

En veel plezier met je nieuwe fiets.

En een plaatje bij het praatje.
Screenshot_20240509_083111_Samsung Internet.jpg

Ik laat zo vaak de motor uitvallen door de benzinekraan voordat ik de oprit op rij op 'off' te zetten. Kan echt geen kwaad. Is niet anders dan dat de motor uitvalt omdat de tank leeg is en je hem op 'reserve' moet zetten.
Hier is iets anders aan de hand dus...

• Leuk
Waarderingen: Np05
Hij startte ook niet met een andere volle accu als ik het goed lees...
Klopt, maar dat klopt omdat de carburateurs nog niet vol zitten. Duurt even voordat die vol lopen met een vacuumkraan en je hem niet op prime zet. In die tijd is volgens mij bij TS dan de accu overleden.

ANWB bij geweest deze monteur heeft dan geen goede diagnose vastgesteld. Man / vrouw is geleerd eerst kontrole motor op, Vonk.Benzine.Spanning en in jou geval nog meer op probleem benzine.Je heb dus twee maal pech.

De vraag van TS is hiermee niet beantwoord.. Hoewel niet vaak aan gedacht als je nieuw bent, lees de gebruikershandleiding eens. Dan weet je wat waar voor dient.

Normaliter hoef je niet aan de benzinekraan te zitten, dat betekend wel op tijd tanken. Als het dan toch gebeurd dat je het tankstation niet redt kan je over naar reserve.

De carburateurs zijn voorzien van een kamer onderin, daar drijft een vlotter die de toevoer van benzine afsluit wanneer de kamer vol is. Wanneer deze afsluiting niet volledig is loopt er benzine langs en uit een overloopslang. Niet best dus. Heb je helemaal pech dan loopt er zelfs benzine je cilinders en je oliecarter in.

Het advies van verkoper kan om twee redenen zijn: Of hij/zij heeft dit ooit meegemaakt en adviseert iedereen om dit te doen, of het was bekend dat deze niet goed meer waren en de carburateurs een revisie nodig hebben.

Vervolgactie nu zou zijn de kraan op open laten staan (ON) en in de gaten houden of er benzine lekt (kan druppelen) uit de overloop. Dit zal geen kwestie van minuten zijn.

Dat het rode olielampje gaat branden is niet gek, dat lampje brand namelijk alleen als er geen oliedruk is en aangezien de motor afgeslagen was, draait de oliepomp niet en is er dus geen druk.

Hetzelfde zie je wanneer je de motor op contact zet en wanneer je bijv. de motor met de dodemansknop uit zet.

Totaal normaal en geen mankement, juist fijn om te zien dat het lampje nog werkt.

Dat rode lampje is pas een probleem als de motor loopt, dan is er onvoldoende druk en mag je je zorgen gaan maken.

Volgens de handleiding hierboven zou er helemaal geen kraan op zitten dus plaats inderdaad eerst eens een foto.

Even met hulpaccu of auto overstarten.
Geen choke, en volgas..dan kunnen de cylinders en bougies even 'ademen'
Twee drie keer 10 seconden moet voldoende zijn.
Je hebt kans dat hij dan al aanslaat, dus laat je gas dan los en hou hem aan de praat.

Zo niet; dan de gewone startprocedure; geen gas, choke gebruiken
Als het ding niet aanslaat is er meer aan de hand.

Hier ga je al. Een paar dagen geleden jou eerste motor gekocht.
Een uit 1999 niets mis mee alleen hoe was het onderhoud geschiedenis van de motor.
Als de eigenaar zegt heb net alle vloeistoffen ververst moet je hem maar geloven.
Bij achterstallig onderhoud mag je aannemen dat er meer aan de hand is dan alleen een bobine.
Verstopte carburateur, staat van de bougies. luchtfilter vernieuwd.
Wanneer is er nieuwe benzine in de tank gekomen welke benzine E5 95??
Naar een garage mag ik aannemen dat je een motorzaak bedoeld.
Recentelijk vervangen accu, olie/oliefilter, luchtfilter, bougies, voorvork keringen/voorvork gereviseerd, carburateurs gereviseerd, gereinigd, afgesteld en gesynchroniseerd. Kleppen gesteld. Ketting/tandwielen. Slijtage delen zijn goed. < Volgens de vorige eigenaar. Benzine heb ik volgens vorige eigenaar 98 ongelood ingegooid, nog kort voordat dit gebeurde, met een volle tank. Ik bedoel inderdaad een motorzaak

Terug
Bovenaan Onderaan