Hey allemaal,
Ik ben helemaal onbekend op motorgebied, binnenkort ga ik lessen. Nu vraag ik mij af als ik mijn motorrijbewijs haal op wat voor motor ik dan beter kan beginnen? Alles nagevraagd les ik op een lichte catagorie, maar tegen de tijd dat ik klaar ben voor het examen ben ik denk ik wel een half jaar verder en dan mag ik op de zware catagorie.
Wat is voor mij het beste? en rijdt zwaarder veel anders als lichter? moet je voor zwaarder meer kracht hebben? Hoe zit het allemaal?
Wacht anders even tot September, dan weet je zeker dat je zonder beperkingen mag lessen en afrijden.Hey allemaal,
Ik ben helemaal onbekend op motorgebied, binnenkort ga ik lessen. Nu vraag ik mij af als ik mijn motorrijbewijs haal op wat voor motor ik dan beter kan beginnen? Alles nagevraagd les ik op een lichte catagorie, maar tegen de tijd dat ik klaar ben voor het examen ben ik denk ik wel een half jaar verder en dan mag ik op de zware catagorie.
Wat is voor mij het beste? en rijdt zwaarder veel anders als lichter? moet je voor zwaarder meer kracht hebben? Hoe zit het allemaal?
Ik vond dat er toch wel degelijk verschil zat tussen de 250cc en 500cc van de rijschool waar ik leste!
Die 250cc was net een brommer, bijzonder makkelijk te sturen. (weinig gewicht)
alleen op de snelweg totaal niet vooruit te branden!!
Het verschil tussen een lichte en een zware lesmotor was bij mij echt maar 0.2 kw ( 24.9 voor licht, en 25,1 voor zwaar ) dus met lessen/afrijden merk je er niks van.
"zwaar" en "licht" heeft met het vermogen te maken, niet met gewicht. Je kunt dus een hele zware lichte motor hebben en een hele lichte zware motor
Licht is een motor met maximaal 25 kW (ca 34 pk). Als je een rijbewijs wilt zonder vermogensbeperking moet je a) minimaal 21 zijn en b) afrijden op een motor met meer dan 25 kW vermogen. Als ik me niet vergis tenminste want in mijn tijd was er nog geen licht of zwaar rijbewijs
Het rijgedrag wordt vooral bepaald door de motor zelf. De sportmotor met 25 kW rijdt heel anders dan een custom met 25 kW. Komt goed, gewoon lessen dan vallen alle puzzelstukjes wel op z'n plaats.
Dus een motor van 26KW is een zware motor volgens jouw maatstaven.
En toch is die rs125 een zware motorInderdaad. Let dus op dat je bij een rijschool rijdt waar de 'lichte' motor gewoon de zware motor is met een 25kW setje erop.
Met een 250cc haal je de 25kW volgens mij niet eens (tenzij 2-takt).
Qua gewicht:
Een Apprillia RS125 (22kW) weegt 126 kilo. Een Honda Fireblade CBR1000RR (133kW) weegt 180 kilo. Als je op de motoren rijdt merk je het gewichtsverschil niet zo.
Behalve wanneer je moet remmen...
En de topsnelheid is natuurlijk ook niet echt meer in verhouding...
En toch is die rs125 een zware motor
En toch is die rs125 een zware motor
3 versies van de Rs125 met 22kW en 126 kilo?Daarom zijn er ook 3 versies van.
3 versies van de Rs125 met 22kW en 126 kilo?
Hoeveel lessen is gemiddeld normaal?
Ik doe lekker rustig aan, en dat erbij heb ik meer moeite met praktijk dan theorie. Ben voor de auto ook 2 keer gezakt en bij de 3e keer had ik de praktijk pas. Theorie in 1 keer.