Rijles/VRO en Filerijden

Yzf1kr

MF veteraan
28 aug 2002
2.090
1
Heerlen
Nu het tussen de file doorrijden onder bepaalde omstandigeheden gedoogd word, word het niet eens tijd dat ze er tijdens de rijles of VRO1 aandacht aan gaan besteden?

De MAG heeft wel een mooie richtlijn opgesteld voor het file rijden, maar over hoe het in de praktijk werkt en de fouten die veel gemaakt worden tijdens het filerijden word helemaal geen aandacht besteed.

Ik zie vaak mensen die zich waarschijnlijk onbewust zijn van de manier waarop zij zich door file bewegen, en hoe goed ze zijn in het zichzelf onzichtbaar maken.

Vandaag was er weer zo eentje. Een motorrijder op een sportieve fiets die schijnbaar net klaar was met werken (werkoveral en lage werkschoenen) lekker vlotjes naar huis wilde reed naast me op de linker baan. Het was vrij druk op de weg, en de snelheid lag zo rond de 90 km/h. En de afstand tussen de voor en achterliggers was bij iedere auto ongeveer 1 tot 1,5 wagenlengte.

Op het moment dat het verkeer nog verder vertraagde (70-80km/h) schoot hij, vlak voor mij langs, de rechterbaan op om meteen weer voor de volgende auto de linkerbaan op te gaan. En op die manier zwabberde hij vrolijk tussen al het verkeer door.
Een auto of 6 verder werd hij bijna van zijn sokken gereden, door een automobilist die van baan wisselde. Motorrijder flink kwaad gebaren en wijzen natuurlijk, terwijl hij naar mijn mening zelf schuldig was op dat moment.
Op de manier hoe hij tussen de file reed had hij de automobilist helemaal niet de kans gegeven om hem in de spiegel te kunnen zien. Was hij mooi op de middenlijn blijven rijden dan had de autmobilist hem mooi op tijd kunnen zien aankomen in zijn spiegel, nu was hij steeds verstoppertje aan het spelen.

Naar mijn mening mogen ze bij de rijles en VRO's wel mee aandacht besteden aan het file rijden, en zeker de positie op de weg en het zichtbaar maken van jezelf in de file.
 
Denk dat de automobilist er ook weleens goed op gewezen mag worden dat wij door de file heen mogen rijden. Heb zelf vaak genoeg dat ze je bijna van de sokken rijden en dan nog druk gebaren dat het niet mag wat wij doen.
Ja en voor de rest jezelf idd zoveel mogelijk zichtbaar maken, en vooral anticiperen op alles wat auto's doen behalve opletten op het overige verkeer!!
 
file rijden is toegestaan, en word niet onder bepaalde voorwaarden gedoogd ;)

maar je hebt wel gelijk dat er best wat aandacht aan besteed kan worden bij rijles(zowel motorrijles als bij blik rijles)
 
:^
Heb in december mijn A'tje gehaald en vandaag voor 't eerst tussen de file doorgereden... Gewoon rustig aan, goed kijken en bij twijfel niet doordrukken... Ging best, maar was toch wel enigszins spannend :o Wat mij betreft had er bij het lessen inderdaad best wat aandacht aan besteed mogen worden!
 
Gedoogd wil nog niet zeggen dat je er gelijk er les in dient te krijgen door je rijschool, al zou het mischien wel handig zijn, zodat je ook daar iet wat op voorbereid bent ;)
 
Het is niet gedoogd. Het is gewoon wettelijk toegestaan.
Alleen dan niet met 70km/h he. ;)
 
Tja, filerijden met de motor heeft naar mijn mening toch het grootste gedeelte met inzicht te maken. Dat is toch iets wat je zelf op de weg moet leren. Een rijschool kan dit in de relatief korte periode (uren) dat je daar rijdt maar beperkt bijbrengen. Met gezond verstand kom je ook al een heel eind.
 
Tja, filerijden met de motor heeft naar mijn mening toch het grootste gedeelte met inzicht te maken. Dat is toch iets wat je zelf op de weg moet leren. Een rijschool kan dit in de relatief korte periode (uren) dat je daar rijdt maar beperkt bijbrengen. Met gezond verstand kom je ook al een heel eind.

Maar ze zouden wel de richtlijn bij elke motorrijder in spe onder de aandacht kunnen brengen en aan kunnen geven waar je goed op moet letten.
 
Maar ze zouden wel de richtlijn bij elke motorrijder in spe onder de aandacht kunnen brengen en aan kunnen geven waar je goed op moet letten.

Ben ik op zekere hoogte met je eens, maar tijdens de rijles wordt er ook niet specifiek geleerd dat je je hand opsteekt naar een colega motor rijder. Dit (en filerijden regels) worden wel vaak tussen neus en lippen door bespoken na de rijles (nabespreking). Ik had toen ook de klok horen luiden dus ik vroeg gewoon aan mijn rijinstructeur waar de klepel hing.

Ze zouden natuurlijk wel een extra vel papier in het theorie boek kunnen doen (als dat er tegenwoordig al niet inzit) met de regels van het filerijden (en mischien gelijk wat ongeschreven motor regels) op papier zetten. Als mensen extra info erover willen hebben kunnen ze dat bij hun instructeur (of andere colega motorrijder) navragen.
 
Maar goed, de rijstijl die TS omschrijft lijkt niet echt op iemand die nét z'n rijbewijs heeft... dus de relatie met rijlessen leg ik eerlijk gezegd niet echt...
Filerijden leer je (als je in een druk gebied woont/werkt) mijns inziens snel genoeg.

Wel opvallend dat er nog steeds motorrijders zijn die het over 'gedogen' hebben :X Volgens mij zijn automobilisten nog beter op de hoogte van het feit dat het gewoon is toegestaan B|
 
Er is natuurlijk ook verschil tussen file en verkeer wat nog met 70-80 kmpu rijdt. Eigenlijk ben je dan gewoon aan het inhalen over de middenstreep.
 
Neeeeeeeee.......... ... niet alweer ;(

Het is gewoon toegestaan :(


En wat die motorrijder deed valt onder "niet links inhalen" en is dus verboden.
 
Ik kreeg wel filerijden bij mijn motorrijles, maar dat heb je nou eenmaal als je les krijgt in Amsterdam. Waarschijnlijk ook in Den Haag, Rotterdam...
Wat betreft gedoogd of toegestaan of wettelijk toegestaan, je wil nog steeds niet van je motor afgereden worden. 'Hier ligt ..., hij had gelijk' blijft een lullig grafschrift.


When I Desend Upon The Earth, Darkness Will Unfill It's Banner Across The Sky, Like An Ancient Prophecy Of Doom.
Leuke sig, maar zou je er niet even een spellchecker tegenaan gooien? Er staat nu: Wanneer ik ontverzend op de Aarde, Duister zal ontvullen het is spandoek over de lucht, als een oude profetie van doem. *D
 
Ben het wel met Yzf1kr eens. Hij zegt ook dat niet een
motorrijder niet door de file mag rijden maar
heeft commentaar op de manier waarop..

En die manier die hij omschrijft is inderdaad best link
omdat de motorrijders dan moeilijk te spotten zijn..

maar met de motor tussen files door rijden is natuurlijk nix mis O-)
 
Ik kreeg wel filerijden bij mijn motorrijles, maar dat heb je nou eenmaal als je les krijgt in Amsterdam
Niet per definitie; heb ook in A'dam gelest, maar filerijden zat niet in het lespakket. Niet dat het mij wat uitmaakte trouwens; zoals ik zei: filerijden leer je snel genoeg :]
 
Ja sorry hoor..maar wat valt er nou te leren aan tussen een file doorrijden :?

In theorie doe je het pas als de auto's niet harder gaan dan 50 en rij je daarbij zelf niet harder dan 40 O-) .
Doe je het bij hogere snelheden..tja dat gaan ze je toch niet leren hoor met rijles ;) en het grootste gevaar zijn de niet goed kijkende blikken..dus daar doe je ook weinig aan met motorrijlessen.
 
Meen nog niet zo lang geleden gelezen te hebben in dat KNMV blaadje, dat het 'gedoogd' werd ;)

Maar goed, dat mag de pret niet drukken :)

Ik denk dat jou dorp dan wat jaren achterloopt, want het is vorig jaar ingevoerd als toegestaan. Daarvoor werd het gedoogd.
 
Hoe wil je dit in een VRO cursus doen dan? Je kan moeilijk 20 personen optrommelen om rondjes te rijden en dan er met de motor tussendoor gaan. Kost een beetje veel geld. En wie gaat dat betalen? De cursist..

Je kan wel 20 auto's achter elkaar zetten en daar tussendoor rijden maar dat heeft geen enkele nut omdat je moeilijk een auto opzij kan duwen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan