Rijschool gezocht

D92.

Rookie
28 feb 2024
4
7
Goedemiddag allemaal,

Hopelijk vind ik hier mijn antwoord op de volgende vraag.

Wie weet er een rijschool die verlaagde motoren heeft? Ik wil zo graag lessen maar mijn lengte is het probleem. Ik ben een dame van 153. Ik heb proef gezeten op een Kawasaki z650 maar ik kom enkel met de punten van mijn tenen op de grond.

Ik weet dat lagere motoren bestaan maar de rijscholen die ze aanbieden zijn zeer beperkt. Ik wil er best een stukje voor rijden.

Ik woon zelf in de bollenstreek.

Weet iemand een rijschool?

Gr
D92.
 
al zal die 2cm dan ook geen wereld van verschil meer moeten zijn.
2 cm is veel, echt waar.
Ik had hetzelfde probleem (al ben ik nog wel iets groter).
Er zijn toch wel wat rijscholen die een verlaagde motor hebben. Check hun websites of bel ze. Eea is ook nog afhankelijk van het zadel, smaller, ingereden scheelt ook enorm.
En zorg voor verhoogde schoenen. Ik heb zelf de Daytona Lady Pilot GTX, die geven nog een extra 6cm. En de Bering Lady Leonarda.
Het is echt wel belangrijk dat je met beide voeten aan de grond kan, zeker als beginner/lesser.
Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: D92.
Vincent van de Motertrainer.nl (nabij de Coentunnel) kan je wellicht veder helpen. Buiten dat is hij echt een zeer prettige leraar.
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: D92.
2cm is zeker veeull!
Waar ik eigelijk op doelde is dat 2cm verschil in de hoogte van de motor hoogstwaarschijnlijk meer verschil maakt dan 2cm in je eigen lengte.
Niet iedereen die 2cm kleiner is heeft ook 2cm kortere benen:+, dit is dan wellicht inderdaad met wat hogere schoenen op te lossen.
En daarnaast ondervind je inderdaad ook nog verschil aan de breedte van het zadel etc, etc...

Alvast succes! :)
 
2cm is zeker veeull!
Waar ik eigelijk op doelde is dat 2cm verschil in de hoogte van de motor hoogstwaarschijnlijk meer verschil maakt dan 2cm in je eigen lengte.
Niet iedereen die 2cm kleiner is heeft ook 2cm kortere benen:+, dit is dan wellicht inderdaad met wat hogere schoenen op te lossen.
En daarnaast ondervind je inderdaad ook nog verschil aan de breedte van het zadel etc, etc...

Alvast succes! :)
Inderdaad. Geen enkele situatie is exact met elkaar vergelijkbaar. Je kunt verhoudingsgewijs net iets langere benen hebben dan een ander. Of, je hebt smallere bovenbenen waardoor de hoek van je been anders is dan iemand met iets forsere bovenbenen. Maar ook hoe het zadel is qua vorm. Zelfs waar de pedalen staan ten opzichte van je bovenlijf maakt verschil. Mijn vrouw (1,58) kon nooit echt lekker zitten op een Kawasaki ZZR 600, Honda CBR 600, Yamaha 600 Fazer. Maar ze zit nu goed op een BMW F800ST.
Onze dochter (1,55) is momenteel aan het lessen. Ze rijdt op een Suzuki SV650. En daar kan ze redelijk goed op zitten. Wel een beetje verzitten.

Wat ook meespeelt is zelfvertrouwen. Als je bang bent dat je de motor laat vallen als je niet met beide benen op de grond kan komen helpt dit niet. In principe hoef je maar met een voet redelijk goed bij de grond te komen. Op YT zijn filmpjes te vinden over kleine motorrijders en hoe om te gaan met een grote motor. Kijk gerust ook naar dat soort filmpjes om het jezelf eigen te maken.

Ik zelf ben 1,60 en ik heb sinds kort een BMW R1250GS (wel in de verlaagde uitvoering). Ik kan, als ik iets scheef ga zitten, met een voet plat op de grond. Als je niet bang bent (het is toch een lesmotor, die mag je bij stilstand best laten vallen als je zelf maar niet onder komt O-)), dan is het een kwestie van experimenteren. En ja, laarzen met hogere hakken/zolen helpt ook.

Succes met je rijlessen!
 
Bedankt allemaal. Ik ben inmiddels begonnen met lessen in Hoofddorp op een verlaagde suzuki sv650.

Ik heb dan wel verhoogde schoenen erbij maar he ik kan rijden! Oh en ik kom bij de grond 🤗
Niet je hoofd bij de grond laten komen, verder alles check!
 
Terug
Bovenaan Onderaan