• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Ritje naar Zweden

Tuckson

Kawasaki VN900 Custom Special
Donateur
Lid geworden
5 okt 2004
Waarderingsscore
199
Hai,

Ben uitgenodigd om in het voorjaar naar een maat in zweden te komen. Zit er nu over te denken dit een motorritje te maken aangezien de vliegtickets die kant uit toch ook lekker in de papieren gaan lopen.

De routeplanner geeft aan dat het ritje (naar Kisa, een eindje onder Linköping) een uur of 12 a 13 gaat kosten.

Iemand ervaring met rijden naar Zweden? Ben je inderdaad ongeveer zoveel tijd kwijt als de planner aangeeft? Kan/gaat het sneller of is het juist optimistisch ingeschat? Is het überhaupt wel een slim plan dit begin mei of oktober met de motor te doen?

Iemand ook bekend hoe de brandstofprijzen in duitsland en zweden liggen t.o.v. graailand holland?

Alvast bedankt

Routeplanner geeft een gemiddelde reistijd aan gebaseerd op een bepaalde snelhijd . De routeplanner houd geen rekening met wegwerkzaamheden , files , extra plas/ peukenpauzes enz. En ga je met de boot of via de bruggen ? Als je met de boot over gaat zit je ook weer met wachttijden . De benzine in Duitsland en Zweden is wat goedkoper dan hier (hoe kan het ook anders) maar ook weer niet zoveel dat je staat te juichen bij de pomp . Verder is Zweden een ideaal land om met de motor te rijden . Ik hoop dat je goede regenkleding hebt ?

Ben nu 3x (weliswaar met de auto) in Zweden geweest, begin Mei met koninginnedag, herfstvakantie in oktober en met de kerst. Nou Kerst is niet van belang en zoals je waarschijnlijk wel snapt erg korte dagen en heel veel sneeuw.
In Mei en Oktober kun je alles tegen komen, ik heb er in mei met 25 graden gezeten maar een week daarvoor lag er nog een berg sneeuw. In Oktober kun je precies hetzelfde verwachten.

Mijn ervaring is dat de ritten in Zweden erg lang duren, alleen rond de grote steden hebben ze snelwegen en je zult dus vele kilometers over "provinciale wegen" moeten rijden. Met de auto rekenden wij de 2e keer (hebben we ons sterk in vergist de 1e keer) op een gemiddelde snelheid van 50km/u.

Ik zie dat de routeplanner je over de bruggen door Denemarken stuurt. Zelf vond ik de bootreis Kiel-Gothenburg erg ontspannend. Vertrekt 's avonds om 19:00 uit Kiel en de volgende ochtend 9:00 sta je in Zweden. Heb je mooi een dag de tijd om in Kiel te komen (dat is nog een pokkestuk Duitsland in, dus vergis je eigen daar niet in), alle tijd om te eten en te slapen en de dag erna nog alle tijd om door Zweden te rijden.

Die routeplanner geeft wel leuk een reistijd van 12-13 uur aan, maar ik vrees dat dit niet in 1 dag te doen is. En zie in Zweden, midden in de bossen, maar eens een slaap en eetplek te vinden. Het is daar geen Frankrijk waar ieder dorp een Formule 1 hotel en McDonald's heeft :P

Laatst bewerkt:
wij zijn een jaar of 18 geleden met de motor naar zweden geweest.
je gaat het echt niet sneller als 14 uur redden.
de routeplanner gaat uit van zuivere rijtijd, dus zonder benen strekken en broodje eten.
wij waren toen blij dat we na een hele dag rijden in zweden waren.
Jönköping is dan ook nog een dag rijden.
in zweden heb je geen echte snelwegen, het is allemaal 90km/h en daar wordt zwaar op gecontroleerd en beboet.

tegenwoordig heb je wel die bruggen tussen denemarken en zweden, het gaat dus wel wat sneller als 18 jaar geleden maar trek er toch maar 2 dagen voor uit.
het weer in zweden is wel stabieler als bij ons, ik zou het rustig doen in mei.

Jaartje of acht, negen terug in Zweden geweest. Eerste dag naar Kiel (en da's echt wel ver vanuit Tilburg als je ook nog eens flink verkeerd rijdt, al met al ca. 700 km).
Tweede dag kom je smorgens lekker uitgerust van de boot en rijd je nog een paar honderd kilometers naar Jönköping, om daar te kamperen bij de lokale motorclub, op Camp VMCK (http://web.telia.com/~u36702943/).
Dan ben je al een aardig eind in de buurt van Kisa.

vorige zomer nog met een auto naar zweden gereden.
was goed te doen, al reden we met 2 chauffeurs
we hebben geen tolbruggen genomen maar 2 keer de veerboot (duitsland-denemarken en denemarken-zweden)
die zitten altijd net op lekkere plekken en kan je lekker een broodje eten en ontspannen

verder zijn mooie wegen in zweden, naar mijn idee. ik wil er graag eens emt de motor heen. :)

Ik heb geen ervaring met rijden naar Zweden. Wel kan ik je zeggen dat vliegen naar Zweden niet zo zeer in de papier hoeft te lopen. Ryanair vliegt vanaf Weeze Airport (Niet ver over de grens bij Nijmegen) naar Skavsta (100 km ten Zuiden van Stockholm) Zo'n retourtje heb ik vorig jaar 70 euro betaald.

Neemt niet weg dat naar Zweden rijden op de motor ook leuk is. Als je tenminste niet in de winter gaat zoals ik.

Als je over Denemarken gaat hou dan rond Kopenhagen rekeing met gigantische wegenwerken.
Deze zouden ergens in 2008 moeten afgerond zijn.
We zijn er de laatste 2 zomers voorbijgereden en denk niet dat je daar met een motor wil tussenhangen.
Eerste keer Zweden en Noorwegen hebben we de brug genomen, nu nemen we de boot in Helsingborg. Rustpauze en je zit wat noordelijker in Zweden dan met de brug.
Gemiddelde snelheid in Zweden kan serieus varieren. Bv 140/uur in Lapland en alles tussen 40 en 120 in 't zuiden. Onderste helft van Zweden zijn ook enorm veel wegenwerken.
In Noorwegen is het iets simpeler: max gemiddelde 50 per uur tenzij de kustweg tussen Bergen en Kristiansand, die gaat vlot.

Van sneeuw ga je waarschijnlijk geen last hebben in de aangegeven periode, wel regen.

Wij zijn in 2003 naar Kiel gereden en daar de boot naar Götenborg gepakt. Kiel is inderdaad al een flink eind rijden (wel te doen in één dag). Vervolgens heerlijk rustig naar Zweden gevaren en de volgende dag fris in Götenborg van boord. Die dag zijn we doorgereden naar Oslo.
Ik vind dat zelf een heerlijk relaxte manier van reizen.

[Dode link verwijderd]

Je reistijd is heel sterk afhankelijk van hoe laat je gaat rijden. Afgelopen zomer zijn we (met het koekblik weliswaar) naar Oslo gereden (heen via Puttgarden - Rødby en brug Kopenhagen - Malmö). Dit hebben we in twee dagen moeten doen omdat we overdag door Duitsland heen gingen en daar veel oponthoud hadden. Met de motor kun je dan ook niet veel harder.

Terug hebben we in één ruk gereden met ferry-overgangen Helsingborg - Helsingør en Rødby - Puttgarden (kwamen 's avonds om half 8 van de ferry in Puttgarden (D) aan. Dan kan het gas erop en kun je stevig doorrijden.

Ik ben in 2006 vanuit Värnamo naar huis (Twente) gereden. Värnamo ligt iets zuidelijker dan Linköping.
Ik ben 's morgens om 9.00 uur vertrokken en was om 18.00 uur in huis. Was ongeveer 900 km op een H-D, dus moet dat op een 900 Diversion ook lukken.
Ik ben over de Oresundsbrug gereden en met de veerboot van Rödbyhavn naar het noord-Duitse Puttgarden. Volgens mij is dit de kortste weg en ik denk ook de snelste weg.
Over het weer in Zweden zou ik me niet al te druk maken, het is geen Noorwegen maar je kunt natuurlijk pech hebben dat het regend. Er heerst echter een landklimaat waardoor het minder vaak regend als in bijvoorbeeld Nederland.
Een paar jaar geleden ben ik met pasen naar Zweden geweest, toen was het fantastisch weer.
Ookal zijn er alleen maar snelwegen rond de grote steden, op de binnenwegen kun je gewoon lekker doorrijden. Naar mijn mening dus gewoon 's morgens vertrekken, dan ben je 's avonds over.

Als je met het vliegtuig gaat dan kun je naar het al eerder genoemde Skavsta, heb ik nog goede herinneringen aan :)

Photos%20Gerard238.jpg

Deze brug met je over, de Oresundsbrug.

vakantie%20scandinavie%20050703%20tot%20240703sim3%20007.jpg

Hee, bedankt voor alle reacties. Zoveel mensen zoveel manieren blijkt alweer, maar ik ben toch wat suggesties rijker. Ik ga het nog eens goed uitdokteren en de diverse routes naast elkaar leggen

Wat op zal vallen als je in zweden rijd is dat iedereen zich heel erg aan de maximaal snelheden houd. Wordt schijnbaar heel erg zwaar beboet. Geloof dat de zweden belastingtechnisch worden beboet ofzo bij een verkeersovertreding.
Voor Nederlanders geld dat ze staande gehouden moeten worden, want als het klopt (gehoord van mensen die daar wonen) heeft Zweden wat dat betreft geen verdrag met Nederland.
Het land is groot dus je zult misschien denken ze kunnen niet op elke hoek staan te controleren, maar houd dan ook rekening met de gevleugelde vrienden in de lucht. Met helicopters controleren ze de grotere hoofdwegen.
En toen ik daar zelf vorig jaar reed zag ik dat er iemand aangehouden werd door een burger auto. Dus ze rijden ook onopvallend rond.

Ik ga er niet van uit dat je dat eind zal gaan racen, maar als je denkt we knallen er even heen... tot aan de duits/ deense grens en dan is het over. Of je moet een dikke portomonee hebben en de gok willen wagen.

In ieder geval veel plezier, zweden is fijn rijden en o zo rustig. Zit je op de snelweg en zowel voor je als achter je geen medeweggebruiker te zien. Geen idee waar iedereen gebleven was.

Laatst bewerkt:
Wat op zal vallen als je in zweden rijd is dat iedereen zich heel erg aan de maximaal snelheden houd. Wordt schijnbaar heel erg zwaar beboet. Geloof dat de zweden belastingtechnisch worden beboet ofzo bij een verkeersovertreding.
Voor Nederlanders geld dat ze staande gehouden moeten worden, want als het klopt (gehoord van mensen die daar wonen) heeft Zweden wat dat betreft geen verdrag met Nederland.
Het land is groot dus je zult misschien denken ze kunnen niet op elke hoek staan te controleren, maar houd dan ook rekening met de gevleugelde vrienden in de lucht. Met helicopters controleren ze de grotere hoofdwegen.
En toen ik daar zelf vorig jaar reed zag ik dat er iemand aangehouden werd door een burger auto. Dus ze rijden ook onopvallend rond.

Ik ga er niet van uit dat je dat eind zal gaan racen, maar als je denkt we knallen er even heen... tot aan de duits/ deense grens en dan is het over. Of je moet een dikke portomonee hebben en de gok willen wagen.

In ieder geval veel plezier, zweden is fijn rijden en o zo rustig. Zit je op de snelweg en zowel voor je als achter je geen medeweggebruiker te zien. Geen idee waar iedereen gebleven was.

Precies waarom ik wel blij ben met de Cagiva. Alleen in Duitsland mopperde ik dat ik meer vermogen, meer comfort, meer een snelle reismotor had gewild. Eenmaal in Zweden&Noorwegen is de verleiding soms wel heel groot maar de straf evenzeer:

Noorwegen
Dode link

Zweden
Dode link
Zweden is (nog) wat minder streng als Noorwegen.

Ik ben in 2006 vanuit Värnamo naar huis (Twente) gereden. Värnamo ligt iets zuidelijker dan Linköping.
Ik ben 's morgens om 9.00 uur vertrokken en was om 18.00 uur in huis. Was ongeveer 900 km op een H-D, dus moet dat op een 900 Diversion ook lukken.
Ik ben over de Oresundsbrug gereden en met de veerboot van Rödbyhavn naar het noord-Duitse Puttgarden. Volgens mij is dit de kortste weg en ik denk ook de snelste weg.
:^

Dit is volgens mij ook de snelste route naar Zweden. Vanaf Hengelo naar Puttgarden is ongeveer 500 km, de boot duurt een uurtje + ongeveer een half uur voor op- en afrijden, het is mijn ervaring dat je daar nooit langer dan een kwartiertje hoeft te wachten als motorrijder. In de auto kan het wel eens héél lang duren als je pech hebt aan de files te zien. Vanaf de boot is het nog ongeveer 200 km tot Malmö via de Oresundbrug. Overigens zijn de Zweden druk bezig met het aanleggen van de snelwegen tussen Stockholm en Denemarken.

Je reistijd is heel sterk afhankelijk van hoe laat je gaat rijden. Afgelopen zomer zijn we (met het koekblik weliswaar) naar Oslo gereden (heen via Puttgarden - Rødby en brug Kopenhagen - Malmö).
Terug hebben we in één ruk gereden Rødby - Puttgarden (kwamen 's avonds om half 8 van de ferry in Puttgarden (D) aan. Dan kan het gas erop en kun je stevig doorrijden.

:^

Tot Malmö liep ik voor op de routeplanner, daarna alleen nog maar achter op schema!

Terug ben ik in 1 keer gereden (zelfde route). Vertrok om half zeven 's avonds en was om half negen 's ochtends weer thuis. We zaten ter hoogte van Oslo in Zweden en wonen in het noorden van ons land!
(btw: dit was met koekblik in 2003)

Is goed te doen.
In Duitsland kan je lekker het gas opentrekken en voorkomen op schema en in Denemarken en Zweden verlies je weer wat omdat je daar niet te gek moet doen met de snelheid (als je denkt dat NL duur is ken je Denemarken nog niet :X ).
Ik ben een keer naar Denemarken geweest (vaste land) en heb de 800Km in 8 uur gedaan incl. 5 keer tanken en een hapje eten en elke stop peukenpauze erbij genomen.
2e keer naar het eiland en toen heb ik over 650Km wat langer gedaan maar dat was alleen en op een chopper met veel binnendoorweggetjes.
Als je een beetje doorrijdt 150/160 in Dld en daarna met zo'n 130 kan die routeplanner aardig in de buurt komen.
Naar Dld de boot op in Püttgarden (+- 50 min. overtocht) en dan doorijden via Kopenhagen naar Helsingör (+- 20 min. overtocht) en vanaf daar verder is ondanks dat het snelweg is toch wel een leuke route.

Bootmaatschappij

Informeer voor tijd even hoe het weer is, las ergens iemand roepen dat ze stabiel weer hebben in zweden......
2 dagen terug maat gesproken die zei dat ze daar nu ongeveer hetzelfde weer hebben als wij hier in NL. 5 jaar terug was het rond deze tijd -10 en sneeuw.
Ook in Zweden is een weeromslag aan de gang.

zelf stage gelopen in zweden.
heb zelf ervaren dat het weer stabieler is daarzo zomer is ook echt zomer!
bijna tot geen regen gehad en de temperaturen zijn vergelijkbaar met nederland.

ik zou voor mei gaan dan is het er heerlijk :] weer, zeer mooie bosrijke omgevingen!
zit er aan te denken om aankomende zomer ook een rondje zweden te rijden!

Terug
Bovenaan Onderaan