Roestige uitlaat schoonmaken?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hi,

Ik ben in het bezit van een moto die al een tijdje geen wasbeurtje meer heeft gehad. Altijd netjes onderhoud, maar geen wasbeurtje/grote schoonmaak. Ook werd er altijd mee gereden door weer en wind --> hier en daar wat roest, zeker op de uitlaat.

In de foto's (foto's hier) is te zien wat ik heb geprobeerd. Met eenvijsmachine en een schuursponsje erop al bezig geweest op de uitlaat. Telkens mooi nat gehouden met water en zeep en af en toe een spuitje WD40. Echter dacht ik dat dit de volledige roestvlekken helemaal ging weghalen zodat ik het nadien kon oppolijsten. Maar er blijft nog steeds wat roest achterzitten (precies vlekjes).

Heeft iemand tips over hoe ik dit terug tot bijna nieuw kan brengen, ik dacht dat dit the way to go was.
Grover dan de vijsmachine met stalen opzetstuk kan ik niet gaan, zou ik zeggen.

Bedankt voor de input alvast!
 
Als het echt roest op/in chroom is heb je het met schuren niet beter op gemaakt :X, beter zou zijn om te behandelen met alu-folie en cola.
Huis tuin en keuken middeltje maar het word er wel een stuk netter van, de alu-folie geeft de beschadiging een beetje kleur en de cola (het zuur erin) lost de roest wat op.
Nieuw wordt het helaas nooit meer.

Indien rvs.... zie hierboven..:+
 
Volgens mij is het een honda uit de NTV-familie. Ik heb de uitlaat van mijn NTV uiteindelijk mat zwart gespoten (met speciale hittebestendige lak).

Je zou nog kunnen proberen met schuurpapier, grof beginnen (ook weer niet te grof, proberen met bijvoorbeeld 240, als daarmee de vlekken verdwijnen hoef je daarna minder krassen weg te schuren) en dan steeds fijner, maar echt als nieuw ga je het niet krijgen denk ik.

Of je koopt een ander setje:
 
Volgens mij is het een honda uit de NTV-familie. Ik heb de uitlaat van mijn NTV uiteindelijk mat zwart gespoten (met speciale hittebestendige lak).

Je zou nog kunnen proberen met schuurpapier, grof beginnen (ook weer niet te grof, proberen met bijvoorbeeld 240, als daarmee de vlekken verdwijnen hoef je daarna minder krassen weg te schuren) en dan steeds fijner, maar echt als nieuw ga je het niet krijgen denk ik.

Of je koopt een ander setje:

Gaat inderdaad over een Honda NT700VA (derde generatie).
Nu, als ik hem niet als nieuw krijg is dit niet super erg, maar wil het zo goed mogelijk krijgen. Bedankt voor de tips!
 
Als het echt roest op/in chroom is heb je het met schuren niet beter op gemaakt :X, beter zou zijn om te behandelen met alu-folie en cola.
Huis tuin en keuken middeltje maar het word er wel een stuk netter van, de alu-folie geeft de beschadiging een beetje kleur en de cola (het zuur erin) lost de roest wat op.
Nieuw wordt het helaas nooit meer.

Indien rvs.... zie hierboven..:+

Bedankt voor de tip, eerst nog even uitzoeken welk materiaal het is.
 
Indien dit het geval is, moet het nog even uitproberen, welke zuren zijn makkelijk toegangkelijk voor het gewone publiek? En moet je dit dan in een bad van zuur dompelen of gewoon wat erop spuiten?
Er bestaat een spulletje speciaal voor motorfietsen, dat moet je erop spuiten, even wachten en weer afspoelen. Huishoudmiddeltjes, zoals azijn, antikal en WC eend werken ook.
Ik heb op mf gezien dat iemand doeken gedrenkt in azijn op de uitlaat een nacht liet staan, met resultaat.
 
Als het echt roest op/in chroom is heb je het met schuren niet beter op gemaakt :X, beter zou zijn om te behandelen met alu-folie en cola.
Huis tuin en keuken middeltje maar het word er wel een stuk netter van, de alu-folie geeft de beschadiging een beetje kleur en de cola (het zuur erin) lost de roest wat op.
Nieuw wordt het helaas nooit meer.

Indien rvs.... zie hierboven..:+

Helaas geen enkel effect te zien met zilverpapier en cola na een uurke wrijven/schuren. Toch bedankt voor de tip!
 
Ga eerst eens na welk materiaal het is.

Op basis daarvan kun je gericht tips ontvangen.

Dat is het plan, alleen weet ik niet goed waar te zoeken. Google wil me enkel exhausts verkopen, geen info geven :p
EDIT: owners manual gevonden en daarin staat:
The exhaust pipe and muffler is stainless
steel but may become stained by mud or
dust.

Het gaat dus over een stainless steel aka roestvrij staal uitlaat. Ik zie nochtans roest hoor *D (not serious).

Zijn er nog gerichte tips om RVS te behandelen tegen roest (roest er af krijgen, mooi opblinken, en dan eventueel beschermen)?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan