Ruzie met balhoofdlager

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
5
Ik ben bezig mijn balhoofdlager te vervangen, maar ik krijg de buitenste schalen niet uit het balhoofd.....iemand die mij kan helpen of een goede tip heeft? ik heb er al op getikt maar je komt er zo lastig bij.

b.v.d.
 
Denk dat je daarvoor echt een lager trekker voor nodig heb. Soort van voet die op je plaat rust, twee haakjes onder de lager en dan mbv een ratelde haakjes omhoog draaien.

Zou je graag helpen maar heb er gewoon geen zin in.

;) :+
 
Ik ben bezig mijn balhoofdlager te vervangen, maar ik krijg de buitenste schalen niet uit het balhoofd.....iemand die mij kan helpen of een goede tip heeft? ik heb er al op getikt maar je komt er zo lastig bij.

b.v.d.

Normaal zit er of een inkeping in binnenkant balhoofd of is t een minieme opstaande rand, wat je nodig hebt is een een goede drevel en een ferme tik (nee jij niet, die lagerschaal :+ ) En dan dus vanaf de andere kant van binnen naar buiten toe meppen. Staat dat niet in je Peters? Ik heb een korte goede drevel en verleng m met een dop en wringijzer (drevel is toevalig 6kantig)
 
Ik mis dus een goede slagpen/drevel die precies in de uitsparing (onderste schaal) past en niet vervormd na een paar tikken. De bovenste schaal heeft gelukkig wel een rand waar ik op kan slaan. Verwarmen dus maar....en een goed drevel zoeken/maken.
Zou het trouwens dom zijn om de bovenste (compleet) te laten zitten ook al issie nog 'goed'?
 
Ik mis dus een goede slagpen/drevel die precies in de uitsparing (onderste schaal) past en niet vervormd na een paar tikken. De bovenste schaal heeft gelukkig wel een rand waar ik op kan slaan. Verwarmen dus maar....en een goed drevel zoeken/maken.
Zou het trouwens dom zijn om de bovenste (compleet) te laten zitten ook al issie nog 'goed'?
Heb je er haast mee ??
Ik heb nl een lange pen waarmee ik de schalen eruit tik
Haarlem<>Hoofddorp is nou ook geen wereldreis
 
Ik mis dus een goede slagpen/drevel die precies in de uitsparing (onderste schaal) past en niet vervormd na een paar tikken. De bovenste schaal heeft gelukkig wel een rand waar ik op kan slaan. Verwarmen dus maar....en een goed drevel zoeken/maken.
Zou het trouwens dom zijn om de bovenste (compleet) te laten zitten ook al issie nog 'goed'?

Nee volledig vervangen, zeker nu je dr wsch al een paar keer half op geslagen hebt
Ja evt een passende dop een mooie rechte rand aan slijpen wil ook wel ns werken en dmv verlengstuk op rammen
 
Fohn lijkt me wat lekkerder voor de lak ja....en ik zal dus beide lagers vervangen.
Hier zie je bij de rode pijl die uitsparing, waartegenover er nogeen ligt. Kom er gewoon niet lekker bij + dat die schaal kneiterhard is en zo de slagpen (die maar net past) molt. Geen beweging in te krijgeh.

full



@Bikevouwer; ik blijf tot die tijd nog wel ff doorhannesen, zou je mss wat moeite kunnen schelen...wieweet. Wil je er nog iets voor hebben?
 
je kan ook een stuk ronde buis gebruien om die rand mee aan te pakken. ff warm maken met de stripper of fohn en dan flink meppen. korte tikken steeds tegen over elkaar. komt vanzelf. Ik ben net met me bmw bezig, onderste is eruit, alleen de bovenste heeft geen radn :+ ...wordt nog een leuk klussie, ik zal ook en ees ratelverlenger gevruiken. Lange beitel werkt ook goed trouwens ipv een drevel. Succes.
 
je kan ook een stuk ronde buis gebruien om die rand mee aan te pakken. ff warm maken met de stripper of fohn en dan flink meppen. korte tikken steeds tegen over elkaar. komt vanzelf. Ik ben net met me bmw bezig, onderste is eruit, alleen de bovenste heeft geen radn :+ ...wordt nog een leuk klussie, ik zal ook en ees ratelverlenger gevruiken. Lange beitel werkt ook goed trouwens ipv een drevel. Succes.

Nadeel van een beitel is dat de punt scherp is, en je dus bv alleen een deuk in die rand slaat en erna dus nix meer want slaat die rand gewoon kapot en voorbij, je wilt een zo vlak en 'groot' mogelijk oppervlak gebruiken, dus of een dop slijpen, of idd een stuk pijp plat slaan, of een drevel met een vlakke kop.
 
Heb vanavond ook mijn balhoofdlagers vervangen. Had inderdaad ook zo'n probleem.

De bovenste ging nog wel, door een (redelijk) botte platte schroevedraaier van onderaf erop te zetten, en rustig eruit te tikken.
De onderste kon ik dus niet niet bij. Gelukkig had me vader nog een stukje waterleiding liggen, met een verloopstuk erop naar een groter aansluitpunt (soort platte aansluiting)
Hierdoor kon ik de onderste er van bovenaf goed uittikken.

Beetje fantasie, en je komt een heel eind ;) Succes ermee.
 
Hmm....zie net dat je in Haarlem woont.

Woon zelf in Castricum, dus als je iets nodig hebt, of iets wil weten, kan je langskomen. Maar moet wel werken vanaf 16u.
En als je denkt, dus het lastig is, om de schalen erin te krijgen. Probeer dan maar eens de onderste lager op de stuurstang te krijgen, daar ben ik dus best lang mee bezig geweest, om het netjes te doen. O-)
 
Onderste lager moet ook nog v/d balhoofdpen af....hebbik ook geen trekker voor. Nieuwe erop zal een stuk makkelijker gaan met een buis ofzo.

Maar zoals ik al zei, de onderste buitenschaal heeft maar twee hele kleine vlakjes waar je op kan slaan (zie foto). De bovenste heeft de hele rand ter beschikking, ga vandaag verder proberen te tikken (met een of ander muuranker, heb nog niks beters gevonden).

Bedankt voor het aanbod rampestamper, maar ik kan niet langskomen (met die motor)...ligt uit elkaar he....bikevouwer komt do'dag avond ff langs :}
 
Onderste lager moet ook nog v/d balhoofdpen af....hebbik ook geen trekker voor. Nieuwe erop zal een stuk makkelijker gaan met een buis ofzo.

Maar zoals ik al zei, de onderste buitenschaal heeft maar twee hele kleine vlakjes waar je op kan slaan (zie foto). De bovenste heeft de hele rand ter beschikking, ga vandaag verder proberen te tikken (met een of ander muuranker, heb nog niks beters gevonden).

Bedankt voor het aanbod rampestamper, maar ik kan niet langskomen (met die motor)...ligt uit elkaar he....bikevouwer komt do'dag avond ff langs :}


Nah, dacht ik eerder met de trein ofzo, woon toch vlakbij het station ;)
Maar ik had dus idd ook problemen met de onderste.
Helaas heb ik zelf geen tijd om langs te komen. Ben examen voor morgen aan het leren. Anders had ik ook morgen(middag) wel ff langs kunnen komen. Ben ik toch al in Haarlem.
 
Ik vond nog een stuk M10 (draadeind) en na wat vijlwerk bleek dit goed te werken! de bovenste is eruit....nu de onderste nog...ga ik zo ff weer naar kijken...
Waar zit dat examen van jou RampeStamp?
 
[edit]balhoofdpen in vriezer, yes[/edit] bedankt dat je me er nog even aan herrinnert :)

ps. 180, niet een beetje hoog? 140 is mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan