Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Ryger 125 tweetakt

TeamHeronSuzuki

Two Stroke or No Stroke
2 okt 2006
38.358
20.020
Een aantal van jullie zullen er wel al eens van gehoord hebben maar het Ryger 125 2takt blok is nu te koop.
Als het klopt wat ze zeggen is dit het krachtigste 2 takt blok dat ooit gemaakt is!
Ik ben benieuwd wat het komende kart seizoen voor ze gaat brengen??

Ryger Engine | Worlds first clean 2 stroke engine



 
Laatst bewerkt:
Waarom zit er nou weer een carburateur op?

gemaakt voor carting waar injectie nog niet toegelaten is.

overigens zijn er nog maar weinig mensen over die iets van de claims geloven en gewoon zeggen dat de claims niet mogelijk zijn (vooral over de vermogens dan).
Frits Overmars heeft zich al terug getrokken ondertussen, en Jan Thiel is er ook absoluut niet over te spreken (en dan druk ik zijn mening nog zacht uit).

er zou onlangs een 50cc versie gemaakt zijn, die de volle 14pk (of zoiets) ontwikkelde (iedere serieuze hobbyist krijgt dat voor mekaar).

geen enkele effekttieve vermogensgrafiek is al naar buiten gekomen, wel "zelfgetekende" en de duurzaamheid van de zuiger zou ook maar bedenkelik zijn.

tot nog toe uitgedraaid op een immense teleurstelling naar mijn mening, na al hun schitterende claims
 

Dat mag wel zijn, maar als het heel blijft én er wordt geen olie verbrand heeft het een groot win punt op de reguliere 2-takt.
 
Dat mag wel zijn, maar als het heel blijft én er wordt geen olie verbrand heeft het een groot win punt op de reguliere 2-takt.

en zelfs dat blijkt voorlopig problematisch te zijn.
vorige jaar zijn er foto's naar buiten gekomen van een kompleet lot geproduceerde cylinders/blokken, en toch is er niemand op deze wereld buiten de mensen van Ryger die er al 1 gezien hebben. er is trouwens nog geen enkel officieel filmpje naar buiten gekomen van een draaiend motorblok ...

lees hier even bij : [2stroke] Ryger engine

ook interessant leesvoer : in dit immense topic moet je maar eens zoeken op Ryger, Frits Overmars en jamathi (= Jan Thiel) : ESE's works engine tuner - Page 1684
Jan's laatste post in dat topic :


ook in dat topic kan je een project vinden van iemand die dan maar zelf een 2-takt heeft "gerygerised" (begin februari schat ik) , blokje draait nog maar pas, dus veel valt er nog niet over te zeggen.
 
geen idee, maar waarom zou iemand een blok kopen waarvan niet het minste bewijs bestaat dat hij draait, laat staan dat de claims waar zijn ? en dat dan nog in een super-competitief gegeven als de karting competitie ?

let op, ik ben niet per se tegen hè, ik zie ook het nut in van een propere 2-takt. maar als je als eerste zaken claimt waardoor jouw nieuwe blok het meest performante 125cc 2-takt blok ooit (Aprilia RSA125) een beetje belachelijk maakt(70 vs 54pk), met technische gegevens waarvan iedereen die het kan weten zegt dat het gewoonweg onmogelijk is (drijfstanglengte van amper 90mm - blijkt uit de homologatie papieren voor karting) en 17000 toeren om maar iets te noemen) . als je zoiets claimt, lever dan ook het bewijs, na enkele jaren zou dat nu toch wel stilaan mogen komen...
ook die homologatie-tekeningen komen met geen enkele foto overeen ...
 
Laatst bewerkt:
buiten het kart-filmpje met Frits (waarvan we niets meer weten dan dat het"speciaal" was), is dit het enige andere filmpje waarop een "Ryger" type 2-takt te horen is :


dit is het verst dat Frits ooit is gegaan in iets zeggen over dat kartfilmpje (dat ik weet) met de Ryger :



nog wat quotes van Jan, gewoon omdat ze grappig zijn :


Answer Jan Thiel

So there is NO reason why it should give more than about 30HP I can think of.....
It MIGHT be overhyped horse poo....

Vannick :

I updated my software to simulate stepped pistons, both ways, the traditional bigger bottom step and the Ryger smaller step, and I have tried many ways without ever exceeding 30hp on the Ryger. Maybe I am missing something....

bij de weg : Vannick is de maker van Engmod2T

en Jan's antwoord op deze post :



 
Er zijn komend weekend kartwedstrijden, ik ben benieuwd of ze daar mee doen.

Evenementen Archief | Chrono Karting

 
Luc Foekema heeft gister geschreven dat een record op kartbaan Eefde is gesneuveld met een halve seconde. Het record was 12 jaar oud.

Ik citeer:

Since last Sunday, Jun 4th 2017, Danny Aumiller holds the track record at kart-circuit Eefde NL with his MS kart and Ryger-Engine.
Fastest lap: 26.32 sec

Het sceptische randje mag er wat mij betreft wel vanaf (al was ik al langer overtuigd). Op naar de FIM met die handel en rap, heeeeel rap, die 2-takt klassen weer terug de motorsport in!!