Saroléa SP7 - wordt elektrisch toch nog vet?

Mag ik dan een motor met 25KW en 80Nm?
PK's zijn echt volkomen onbelangrijk om motor te rijden, die heb je alleen nodig voor topsnelheid. En alles boven de 160 Km/h is op de openbare weg onzin.
 
Mag ik dan een motor met 25KW en 80Nm?
PK's zijn echt volkomen onbelangrijk om motor te rijden, die heb je alleen nodig voor topsnelheid. En alles boven de 160 Km/h is op de openbare weg onzin.
Een motor met 25 kW en 80 Nm zou maar een paar duizend toeren kunnen draaien, anders kom je boven de 25 kW uit.
Dan rijd je 100 km/u met nog geen 2000 rpm.
Dan voel je op je klompen al aan dat die motor net zo langzaam is als een andere 25kW motor.
 
Laatst bewerkt:
Een motor met 25 kW en 80 Nm zou maar een paar duizend toeren kunnen draaien, anders kom je boven de 25 kW uit.
Dan rijd je 100 km/u met nog geen 2000 rpm.
Dan voel je op je klompen al aan dat die motor net zo langzaam is als een andere 25kW motor.
Dat is het onhandige van een verbrandingsmotor. Dat onderstreept alleen maar dat elektrisch gewoon handiger is. Massief koppel, en topvermogen volkomen onbelangrijk.
 
En wat als je de overbrengingsverhouding aanpast van de verbrandingsmotor tot 100km/u net zoals de elektromotor? Welke zal meer wielkoppel hebben als ze alle twee 25kw hebben? :)
 
Dat is het onhandige van een verbrandingsmotor. Dat onderstreept alleen maar dat elektrisch gewoon handiger is. Massief koppel, en topvermogen volkomen onbelangrijk.
Over toerentallen praten is inderdaad volledige oude politiek. _O- _O-
 
Opzich zou ik niks tegen elektrische motoren hebben, want ze hebben echt wel hun voordelen qua onderhoud (en dus ook acceleratie?) tov brandstofmotoren..
Maarja, er is één héél belangrijke factor voor mij waarom ik al geen elektro motor zou rijden... het geluid.
Ik kan echt zwaar genieten van al die motor geluiden. En als dat dan verdwijnt zou dat een deel van het karakter van de motor laten uitsterven en ook een deel van mijn passie...
 
Zo'n hoog koppel op een electro fiets hoeft niet te betekenen dat je de klinkers uit de straat trekt bij acceleratie. Kijk maar eens naar de tandwielen, voor en achter zijn even groot zo lijkt het. De overbrenging is dus bijna 1-op-1. Vaak zie je bij electro juist hele grote achter-tandwielen omdat die motoren veel toeren draaien. Ik denk dat ze hier voor een lage kv motor hebben gekozen. Dat betekend dat zo'n motor weinig toeren per volt draaid maar wel een hoger koppel heeft. Daarom kunnen ze deze overbrengingsverhouding dus gebruiken. Maargoed, ik ben ook geen specialist dus wie het weet mag het zeggen... of me verbeteren ;)
 
Laatst bewerkt:
We hebben de 4de plaats gehaald met 0.003 sec verschil van de derde plaats.
Eerst stonden we 3de maar na een herberekening van de lasergestuurde meting waren we plots 4de.

een filmpje over de TT-Zero race

ps:wij rijden altijd in vijfde versnelling, probeer dat maar eens met een verbrandingsmotor ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat is het onhandige van een verbrandingsmotor. Dat onderstreept alleen maar dat elektrisch gewoon handiger is. Massief koppel, en topvermogen volkomen onbelangrijk.

Ik zie op dit moment nog meer nadelen dan voordelen van de electromotor. Maar die problemen zullen best wel worden opgelost.
Natuurlijk is de verbrandingsmotor gedoemd om te verdwijnen.

Maar tot dat moment geniet ik nog wel even van die ouwe ottomotor...... die geur, het geluid. De magie van al die mechanische onderdelen die samen zo'n motor voortbewegen. :Y :Y
 
Laatst bewerkt:
We hebben de 4de plaats gehaald met 0.003 sec verschil van de derde plaats.
Eerst stonden we 3de maar na een herberekening van de lasergestuurde meting waren we plots 4de.

een filmpje over de TT-Zero race

ps:wij rijden altijd in vijfde versnelling, probeer dat maar eens met een verbrandingsmotor ;)


Gefeliciteerd!
 
:^ mooie prestatie, hoop dat jullie volgend jaar met andere batterypack kunnen rijden zoals werd besproken tijdens het interview bij de TT :)
 
Zo'n hoog koppel op een electro fiets hoeft niet te betekenen dat je de klinkers uit de straat trekt bij acceleratie. Kijk maar eens naar de tandwielen, voor en achter zijn even groot zo lijkt het. De overbrenging is dus bijna 1-op-1. Vaak zie je bij electro juist hele grote achter-tandwielen omdat die motoren veel toeren draaien. Ik denk dat ze hier voor een lage kv motor hebben gekozen. Dat betekend dat zo'n motor weinig toeren per volt draaid maar wel een hoger koppel heeft. Daarom kunnen ze deze overbrengingsverhouding dus gebruiken. Maargoed, ik ben ook geen specialist dus wie het weet mag het zeggen... of me verbeteren ;)
Over toerentallen praten is inderdaad volledige oude politiek. _O- _O-
:^
De stomme maxi scooter van BMW:
Reliably electric: the C evolution drive system.

A peak output of 35 kW (48 bhp) and 72 Nm of torque at the "crankshaft" in theory makes for 600 Nm of torque at the rear wheel in practice, enabling acceleration from 0 - 50 km/h in 2.7 seconds. What is more there is a range of 100 kilometres in urban setting, four riding modes and energy recuperation during braking. The electric drive in the C evolution ensures a whole new sensation.
vanaf stand 72Nm, bij het stoplicht weg in 2,7seconden. Dan moet die R1 gaan ontkoppelen om naar zijn twee te gaan en is hij gezien :W
En dat is nog maar een stomme forensenscooter, ik wordt nu al bang van die Sarolea :}
 
Laatst bewerkt:
We hebben de 4de plaats gehaald met 0.003 sec verschil van de derde plaats.
Eerst stonden we 3de maar na een herberekening van de lasergestuurde meting waren we plots 4de.

een filmpje over de TT-Zero race

ps:wij rijden altijd in vijfde versnelling, probeer dat maar eens met een verbrandingsmotor ;)

Mooie prestatie! Zijn er niet veel die jullie dat na doen dunkt me! Eerste keer TT :}
 
Thanks @ all
Hopelijk hebben we volgend jaar de zelfde accu's.
Nu was het een beetje de TopFuel tegen de dieseltjes...
Maar we hebben Goliath wel lekker tegen zijn schenen gesjot :)
 
We worden al zo slecht gezien, als we ook nog slecht gehoord worden.....

Maar ook om naar te kijken... Zou het niks vinden om langs het circuit te zitten en alleen wat gezoef te horen. Geluid bepaalt voor mij ook de sfeer.

Ik geloof trouwens niet dat dit echt breed doorbreekt, ook bij auto's . De hoeveelheid lithium in de wereld is nl. niet onbeperkt; ik heb weleens gehoord dat wereldwijd 1,5% van de auto's van accu's is te voorzien en dan is het op.
 
Dan heb je een vreemde bron. Accu's worden van veel meer dan lithium gemaakt en er zijn genoeg mogelijkheden om elektriciteit op te wekken waarvan velen nog uitgevonden zullen worden.
 
...
Ik geloof trouwens niet dat dit echt breed doorbreekt, ook bij auto's . De hoeveelheid lithium in de wereld is nl. niet onbeperkt; ik heb weleens gehoord dat wereldwijd 1,5% van de auto's van accu's is te voorzien en dan is het op.

Nee, gelijk heb je! Ik denk dat we het maar gewoon bij motoren houden die lopen op fossiele brandstoffen, dan hebben we dat probleem van de beperkte hoeveelheid beschikbare grondstoffen omzeild. Oh... wacht even.

|(
 
Laatst bewerkt:
Nee, gelijk heb je! Ik denk dat we het maar gewoon bij motoren houden die lopen op fossiele brandstoffen, dan hebben we dat probleem van de beperkte hoeveelheid beschikbare grondstoffen omzeild. Oh... wacht even.
|(

Ja ho ff. LD heeft natuurlijk wel een punt dat het weinig zin heeft de ene schaarse grondstof te vervangen voor een andere schaarse grondstof.

Al geloof ik inderdaad wel dat er voor lithium vervangers zullen zijn/komen. Ik las nu weer dat de aloude koolstofbatterij weer wordt afgestoft en veel mogelijkheden biedt. Koolstof hebben we wel......
 
...Kijk maar eens naar de kettingwielen, voor en achter zijn even groot zo lijkt het. De overbrenging is dus bijna 1-op-1. Vaak zie je bij electro juist hele grote achter-kettingwielen omdat die motoren veel toeren draaien. Ik denk dat ze hier voor een lage kv motor hebben gekozen....

De elektromotor hóeft natuurlijk níet direct gekoppeld te zijn aan dat grote voorkettingwiel. Dan zou er naar mijn idee een wel érg zware motor nodig zijn om al dat vermogen bij zo'n laag toerental te leveren.
Wat ik vermoed is dat de vertraging (motor-achterwiel) te groot is voor één overbrenging. Het verschil tussen beide kettingwielen zou te groot worden, dat geeft een groot en zwaar achterkettingwiel en veel slijtage aan het erg kleine voorkettingwiel.

Er zal ergens een (planeet?) vertraging verstopt zitten, wellicht tussen motor en voorkettingwiel of misschien in de achterwielnaaf, dat heeft ook weer z'n eigen voordelen. Als ie ergens rijdend te zien is (op YouTube kon ik alleen statische video's vinden) wordt dat meteen duidelijk.


Mooi project vind ik het. Niet zozeer om het uiterlijk maar gewoon omdat het duidelijk maakt waar de toekomst ligt.

Een tijd geleden alweer heb ik een week lang gereden met een elektrische demo motorfiets; wat me daarvan het meest is bijgebleven is de grijs van oor tot oor, zolang je rijdt en nog lang daarna.
Je rijdt de toekomst, het voelt alsof je alle domme problemen van het verbrandingsmotoren tijdperk in één klap achter je laat.

Sommigen zeggen dat dit geen toekomst heeft... Ik denk dat dit de toekomst IS.
 
Terug
Bovenaan Onderaan