Schakeltechniek

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Ik heb nog niet zo heel erg veel ervaring, maar tijdens mijn lessen viel het me in een keer op dat bij het schakelen op de motor, voornamelijk opschakelen, die koppeling lichtelijk overbodig lijkt te zijn. Ik heb er wat meer mee geoefend en het lijkt echt geen probleem te zijn. Heb het er niet met mijn instructeur over gehad, en ik koppel ook maar wel gewoon voor de zekerheid.

Heb er ondertussen wat meer over opgezocht en het lijkt te kloppen dat de bak van een motor hier gewoon tegenkan.

Dus nu was mijn vraag: Wie schakelt er zonder te koppelen en kan het kwaad?
 
Zoekfunctie gebruiken...

Opschakelen is prima, neerschakelen zou ik niet doen zonder ontkoppelen.
 
Je hebt net een wespennest opengetrokken...... volgens sommigen is zonder koppeling schakelen het werk van de duivel, volgens anderen geen enkel probleem.


Tijdens het lessen brak de koppelingskabel van m'n motor en de instructeur zei dat ik 'm makkelijk terug kon rijden. Hij legde ook uit hoe ik moest opschakelen. Terugschakelen was wat lastiger. Hij legde ook uit dat ik dat normaal beter niet kon doen.
Ik rijd al weer jaren op die manier en heb er nog geen nadelig effect van ondervonden. Terwijl je nog optrekt geef je een beetje druk op het schakelpedaal, gas klein beetje terug en je voelt 'm zo in de volgende versnelling klikken. Ik heb de indruk dat dit absoluut niet schadelijk is voor de bak, mits je het maar bewust goed blijft doen.
Als de motor koud is, gebruik ik de koppeling wel om van 1 naar 2 te schakelen. Ik heb het idee dat ie dan anders net ff te veel op z'n donder krijgt.
 
Wat is precies het voordeel van schakelen zonder de koppeling te gebruiken?

Ik merk dat ik gewoon vlot kan doorrijden als ik de koppeling gebruikt, je moet gewoon vlug zijn.