Schakeltechniek

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Ik heb nog niet zo heel erg veel ervaring, maar tijdens mijn lessen viel het me in een keer op dat bij het schakelen op de motor, voornamelijk opschakelen, die koppeling lichtelijk overbodig lijkt te zijn. Ik heb er wat meer mee geoefend en het lijkt echt geen probleem te zijn. Heb het er niet met mijn instructeur over gehad, en ik koppel ook maar wel gewoon voor de zekerheid.

Heb er ondertussen wat meer over opgezocht en het lijkt te kloppen dat de bak van een motor hier gewoon tegenkan.

Dus nu was mijn vraag: Wie schakelt er zonder te koppelen en kan het kwaad?
 
Zoekfunctie gebruiken...

Opschakelen is prima, neerschakelen zou ik niet doen zonder ontkoppelen.
 
Je hebt net een wespennest opengetrokken...... volgens sommigen is zonder koppeling schakelen het werk van de duivel, volgens anderen geen enkel probleem.


Tijdens het lessen brak de koppelingskabel van m'n motor en de instructeur zei dat ik 'm makkelijk terug kon rijden. Hij legde ook uit hoe ik moest opschakelen. Terugschakelen was wat lastiger. Hij legde ook uit dat ik dat normaal beter niet kon doen.
Ik rijd al weer jaren op die manier en heb er nog geen nadelig effect van ondervonden. Terwijl je nog optrekt geef je een beetje druk op het schakelpedaal, gas klein beetje terug en je voelt 'm zo in de volgende versnelling klikken. Ik heb de indruk dat dit absoluut niet schadelijk is voor de bak, mits je het maar bewust goed blijft doen.
Als de motor koud is, gebruik ik de koppeling wel om van 1 naar 2 te schakelen. Ik heb het idee dat ie dan anders net ff te veel op z'n donder krijgt.
 
Wat is precies het voordeel van schakelen zonder de koppeling te gebruiken?

Ik merk dat ik gewoon vlot kan doorrijden als ik de koppeling gebruikt, je moet gewoon vlug zijn.

Ik gebruik mischien een seconde de koppeling, gewoon klik klik klik door de versnellingen heen. Schakelen zonder de koppeling daar moet je toch ook van het gas af, dus dan zit er ook een vertraging in.
 
Als je het een beetje met gevoel doet is er niks aan de hand, als de bak zonder pks een versnelling doorgedouwd word. Er moeten natuurlijk altijd wat krachten opgevangen worden omdat de krukas ineens effe wat terug in toeren moet. Ik gebruik die koppeling altijd maar, klinkt net effe smeuiger. En álstie dan toch kapot gaat kan het iig niet komen omdat ik zonder koppeling schakel, da's de hele gedachte erachter
 
Tja........... de een vind/zegt dit...... de anders vind/zegt dat.....
Hier zijn al meerdere malen discussie over geweest. Ik denk dat je een verdeeld antwoord krijgt uiteindelijk.

Dus als jij het fijn vind om zonder koppeling te schakelen dan moet je dat doen........ vind je het toch een beetje rot aanvoelen moet je het niet doen.

En zo is het met nog veel meer andere dingen in het motorrijden :Y


Wheelies met koppeling zijn rustiger en vanuit lagere snelheid een stuk netter/sneller op het achterwiel te zetten.
Het is dus niet altijd een kwestie van vermogen :X
 
bij een sequentiële versnellingsbak is opschakelen zonder koppeling geen probleem . Je moet enkel de belasting van de motor even wegnemen . D.w.z. even het gas een beetje lossen ( moet maar heel weinig zijn ) . De racers in de motogp en de superbike rijden met een quickshifter en zij kunnen het gas openhouden. Daar onderbreekt een contact op je schakelpook tijdelijk de onsteking om zo de belasting weg te nemen. Daarom hoor je ook telkens die knal wanneer zij opschakelen ( rest onverbrand mengsel).

Bij het terugschakelen wel degelijk de koppeling gebruiken.

De vertanding op de tandwielen van je bak is zo geslepen dat ze bij het opschakelen in mekaar glijden. in de andere richting haken ze vlak in mekaar dus bij terugschakelen altijd de koppeling erbij.

Dus voor ééns en voor altijd en neem het van mij aan: HET KAN GEEN KWAAD , HET IS ER SPECIAAL ZO VOOR ONTWORPEN :Y
 
bij een sequentiële versnellingsbak is opschakelen zonder koppeling geen probleem . Je moet enkel de belasting van de motor even wegnemen . D.w.z. even het gas een beetje lossen ( moet maar heel weinig zijn ) . De racers in de motogp en de superbike rijden met een quickshifter en zij kunnen het gas openhouden. Daar onderbreekt een contact op je schakelpook tijdelijk de onsteking om zo de belasting weg te nemen. Daarom hoor je ook telkens die knal wanneer zij opschakelen ( rest onverbrand mengsel).

Bij het terugschakelen wel degelijk de koppeling gebruiken.

De vertanding op de tandwielen van je bak is zo geslepen dat ze bij het opschakelen in mekaar glijden. in de andere richting haken ze vlak in mekaar dus bij terugschakelen altijd de koppeling erbij.

Dus voor ééns en voor altijd en neem het van mij aan: HET KAN GEEN KWAAD , HET IS ER SPECIAAL ZO VOOR ONTWORPEN :Y

Ik neem eerder aan dat ze beter een quickshifter kunnen gebruiken.. met opschakelen.. :)
 
bij een sequentiële versnellingsbak is opschakelen zonder koppeling geen probleem . Je moet enkel de belasting van de motor even wegnemen . D.w.z. even het gas een beetje lossen ( moet maar heel weinig zijn ) . De racers in de motogp en de superbike rijden met een quickshifter en zij kunnen het gas openhouden. Daar onderbreekt een contact op je schakelpook tijdelijk de onsteking om zo de belasting weg te nemen. Daarom hoor je ook telkens die knal wanneer zij opschakelen ( rest onverbrand mengsel).

Bij het terugschakelen wel degelijk de koppeling gebruiken.

De vertanding op de tandwielen van je bak is zo geslepen dat ze bij het opschakelen in mekaar glijden. in de andere richting haken ze vlak in mekaar dus bij terugschakelen altijd de koppeling erbij.

Dus voor ééns en voor altijd en neem het van mij aan: HET KAN GEEN KWAAD , HET IS ER SPECIAAL ZO VOOR ONTWORPEN :Y


Vertandingen om te schakelen zijn pallen aan de zijkant. Ze kunnen alleen maar recht zijn anders koppelen de tandwielen niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Uit m'n onderzoekje heb ik wel gehaald dat een motorbak een constant mesh bak is. Aangezien ik een jaartje hts autotechniek heb gedaan week ik wel dat dat inhoud dat de tandwielen constant in elkaar gefrommeld zitten. Wat dus inhoud dat de vertanding niet boeit. Het enige dat tijdens het schakelen gekoppeld en ontkoppeld wordt zijn de secundaire tandwielen aan de secundaire as.

Wat ik alleen niet helemaal vat is dat dat bij auto's ook zo is, maar daar ga je tandenpoetsen als je niet koppelt... Nou ja het kan wel, maar niet van harte. Enige verschil wat ik kan bedenken is dat alles in een auto veel zwaarder is uitgevoerd, en het is geen constant mesh. Maar de tandwielen zitten wel continu in elkaar, dat vat ik ook nog niet helemaal...
 
Laatst bewerkt:
Auto is gewoon een heel ander principe, daat MOET je door ze vrij heen. Bij een motor heb je een sequentiele bak, dus kun je van versnelling naar versnelling wippen, maar niet van 5 naar 1 bijvoorbeeld.
 
.... Het enige dat tijdens het schakelen gekoppeld en ontkoppeld wordt zijn de secundaire tandwielen aan de secundaire as....

....dat alles in een auto veel zwaarder is uitgevoerd, en het is geen constant mesh. Maar de tandwielen zitten wel continu in elkaar, dat vat ik ook nog niet helemaal...
Een auto versnellingsbak werkt net als een motorfietsbak volgens het constant mesh principe. De tandwielen zijn continu met elkaar in aangrijping, je schakelt door tandwielen al dan niet met de as te verbinden, en dat kan ook de primaire as zijn....
Verschil is de synchronisatie bij een auto, en het "H" schakelpatroon waardoor je dus ook versnellingen kunt overslaan en altijd via de neutraal schakelt.

Mooie uitleg motorfietsbak.
 
Laatst bewerkt:
Vertandingen om te schakelen zijn pallen aan de zijkant. Ze kunnen alleen maar recht zijn anders koppelen de tandwielen niet goed.


Ze zijn aan de aangrijpzijde anders geslepen als aan de andere zijde zodat ze onder belasting van de motor in mekaar blijven gegrepen terwijl je ze dan in principe niet uit mekaar kan schakelen en zijn aan de andere zijde zo geslepen zodat ze wanneer de belasting van het achterwiel komt (gas dicht) ze niet zomaar uit versnelling wippen , maar zich wel gemakkelijk uit mekaar laten schakelen door de pook.
 
dit verklaart gelijk waarom sommige motoren van bruinsma een vernielde versnellingsbak hebben :Y
welke instructeur heb jij?
 
Laatst bewerkt:
Ach ja... lesmotoren zijn altijd een tikkie gammel heah :P Maar moet idd toegeven dat die motoren een verdomd hardnekkige 2 hebben (zet de hele tijd in vrij).

Ik heb Tico en Jan voor m'n voertuigbeheersing, verder ben ik nog niet :P Dinsdag AVB examen... Ze zijn wel wat anders. Tico vind het niet erg als je op het oefenterrein tot 90 door trekt en dan hard in de blokken moet om niet over het hek de rails op te stuiteren en bij Jan vergat ik een keer op te schakelen en hij zei dat ik niet zo moest racen of hij sleurde me van m'n motor af :?

Had pas wel zoiets... Denk dat m'n voorrem oververhit was oid, had een paar keer de remproef gedaan. Ik reed met 50-60 over het oefenterrein en m'n complete remdruk voor was weg, had alleen achterwiel nog :? Mag toch niet gebeuren dacht ik zo... Dat was bij Tico btw, die reageerde doodleuk van "Hm, meestal is het het achterwiel. Mja, hij is wel wat warm..."
 
Laatst bewerkt:
Misschien hele domme vraag: Maar hoe schakel je zonder koppeling? En is dit voor elke motor?
 
Gewoon zoals je schakelt zonder koppeling, met je schakelpookie natuurlijk :P

Ehm, als ik het me goed herinner was de "correcte" techniek:

- Lichte druk tegen je schakelpookje
- Iets gas terug nemen
- Ding schakelt
- Weer gas geven

Maar ik geloof dat ik het maar gewoon bij de koppeling hou.
 
zijn nogal wat mensen daar onder het hek door geschoven laatste tijd waarna Jan met ze naar het ziekenhuis moest, is die misschien beetje zat ;)

en ik zou inderdaad komende tijd nog lekker je koppeling gebruiken want ik denk niet dat een examinator dat soort trucjes waardeert :D
 
Opschakelen gaat prima, en op deze manier met minder kans om ongewenst in zijn vrij te komen. Ook terug schakelen gaat prima maar je moet even aanvoelen wanneer je moet trappen.

Bij het stoppen moet je er wel aan denken op tijd in zijn vrij te schakelen. Lastigste is wegrijden zonder koppeling, zeker tegen een helling op.
 
Gewoon zoals je schakelt zonder koppeling, met je schakelpookie natuurlijk :P

Ehm, als ik het me goed herinner was de "correcte" techniek:

- Lichte druk tegen je schakelpookje
- Iets gas terug nemen
- Ding schakelt
- Weer gas geven

Maar ik geloof dat ik het maar gewoon bij de koppeling hou.
Thnx Luuk. Ik hou 't ook maar bij de koppeling :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan