schok om in eerste versnelling te drukken

vr6piloot

MF veteraan
13 mrt 2005
11.318
12
saen
hallo motorvrienden,

ik weet dat bij schakelen van neutraal naar de eerste versnelling de motor een beetje bokt om zo te zeggen maar bij mij vind ik dat wel overdreven, ook als ik zeg maar in de eerste versnelling de motor start dan wil de motor al naar voren, bij een auto is dit kwestie van ontluchten (vaak) maar hoe zit dat bij een motor? gaat om een zx-9 b bouwjaar 1996
 
hoogst waarschijnlijk je koppeling die niet goed vrijkomt, kan kromme tussenplaten zijn of plakkende koppeling. zelf al gehad bij een gsxr alle platen en veren vernieuwd en probleem weg.
 
hallo motorvrienden,

ik weet dat bij schakelen van neutraal naar de eerste versnelling de motor een beetje bokt om zo te zeggen maar bij mij vind ik dat wel overdreven, ook als ik zeg maar in de eerste versnelling de motor start dan wil de motor al naar voren, bij een auto is dit kwestie van ontluchten (vaak) maar hoe zit dat bij een motor? gaat om een zx-9 b bouwjaar 1996


voor de motorfiets: als er een mechanische koppelingkabel is dan afstelling controleren of de olie kleeft zodat er 'grip' is van de koppeling. als het ook nog bij warme motorblok gebeurt dan moet je andere olie gebruiken.
tevens altijd de versnellingsbak in de neutraal zetten koppeling inknijpen EN DAN pas de motor starten!!!

voor de auto: wat ontluchten?? de hydraulische koppelingbediening die niet veel toegepast wordt?????
 
Ik had hetzelfde met een Kawa ZRX1100 uit 1997, echter kreeg toen een keer de tip om nadat je de motor hebt gestart knijp je de koppeling in en houd die gedurende 8 a 10 sec ingeknepen voordat je de versnelling inschakelt. Het werkte echt, geen klappen of schok meer. Volgens deze persoon kwam dit doordat de koppelingsplaten een beetje plakken en door even wat langer de koppeling in te knijpen komen ze los(kon overigens geen kwaad) Succes
 
Ik had hetzelfde met een Kawa ZRX1100 uit 1997, echter kreeg toen een keer de tip om nadat je de motor hebt gestart knijp je de koppeling in en houd die gedurende 8 a 10 sec ingeknepen voordat je de versnelling inschakelt. Het werkte echt, geen klappen of schok meer. Volgens deze persoon kwam dit doordat de koppelingsplaten een beetje plakken en door even wat langer de koppeling in te knijpen komen ze los(kon overigens geen kwaad) Succes

Of starten in de 1e versnelling (koppeling ingeknepen natuurlijk) en na het starten gelijk wegrijden :] of na het starten in neutraal zetten. Dan komen bij het starten al de koppelingsplaten los en heb je bij de eerste keer inschakelen geen 'BONK'.
 
bij zeer veel auto's wordt ook een hydraulische koppeling toegepast!, maar dat ff terzijde.
Heb je een hydraulische koppeling?, zoja ff koppelingsolie (is remolie) verversen/ontluchten en kijken of het beter wordt, anders idd waarschijnlijk koppeling vervangen.
Is hij mechanisch, dan ff afstelling controleren en bijstellen, helpt dat niet, dan waarschijnlijk koppeling vervangen
 
Terug
Bovenaan Onderaan