schokbreker "openmaken"

Maar ik vraag me af hoe ver je de boel uit elkaar wilt halen. Ik heb begrepen dat bij de meeste courante modellen het binnendeel (demper) eenmalig in elkaar is gezet.

Zeg maar zo'n Gamma kast. Die krijg je nooit meer goed voor een tweede keer in elkaar na verhuizen, omdat ze daar niet voor gemaakt zijn.

Ik laat het eindoordeel even over aan de mensen die wél een keer een schrokbreker uit elkaar hebben gehaald en weer in elkaar hebben gezet.
 
martell heeft gelijk.
standaard fabrieks schokdempers zijn dicht gefelst of gelast.
duurdere aftermarket dempers kunnen wel uit elkaar.
de veer kan je er wel afhalen door deze te comprimeren en de schotel of het oog op de demperstang te verwijderen.
dan zie je ook wel of de demper afgesloten is met een circlip of hermetisch afgesloten.

zeg dat je hem open kan halen: heb je dan de revisiematerialen en weet je hoeveel olie er in moet?
 
Maar misschien wil de TS hem alleen maar zijn oude schokbreker openmaken om eens te kijken hoe het er preceis van binnen uit ziet.
Ik dat geval zou ik zeggen: slijptol erin en foto's op het forum plaatsen.
 
Sommige dempers kunnen gedeeltelijk gereviseerd worden, dan kan de keerring vervangen worden en er kan nieuwe vloeistof in.
Maar dat staat dan waarschijnlijk in je werkplaatshandboek?
Soms kun je het ook wel zien aan de demper.
Eerst eens zien dat je de veer er af krijgt. Dat staat hierboven al, daar zijn trukjes en gereedschappen voor.
Als er dan b.v. een schroefring bovenin de demper zit, is er goede kans dat deze eruit kan, en dat je dan de keerring en vloeistof kunt vervangen. Voor zo'n schroefring kun je dan een sleutel nodig hebben met haakse pennen of zo, hangt van de demper af.
Als het beestje dichtgefelst is, zo'n mooie omgezette rand, is er niet veel te doen denk ik, tenzij je, zoals hierboven al gezegd, nieuwsgierig bent naar het binnenwerk, dan zagen, slijptol of wat je maar wilt. En wel nieuwe kopen, want de oudeis dan stuk...
Groeten,
Eduard
 
ik heb inderdaad een schokbreker van een andere motor waar ik niks mee kan. deze heb ik voor no-money gekocht dus dacht ik om hem open te maken om te zien wat er in zit! lijkt me interessant, zo'n schokbreker. het is idd een OEM schokbreker, dus waarschijnlijk gemaakt uit een stuk. ik dacht alleen dat je de onderkant open kon maken, nieuwe veer erin etc. ...
 
ik heb inderdaad een schokbreker van een andere motor waar ik niks mee kan. deze heb ik voor no-money gekocht dus dacht ik om hem open te maken om te zien wat er in zit! lijkt me interessant, zo'n schokbreker. het is idd een OEM schokbreker, dus waarschijnlijk gemaakt uit een stuk. ik dacht alleen dat je de onderkant open kon maken, nieuwe veer erin etc. ...


Kom maar langs, dan slijpen we hem open.
 
ja, die zit er nog op :)

photo1km1.jpg
 
Hey Lullo
deze schokker is te reviseren, volgens mij van een R6, dus niet vernielen!!! En ook niet open slijpen, er staat 12 bar druk op.



Yamaha (fabrikant van muziekinstrumenten) R6?

Slopen dat ding! })


Maar je moet het dan wel zelf doen, ik wil geen 12 bar in mijn gezichtje O-)

Misschien beter om een andere te pakken en deze voor wat pegels te verkopen. Die gasten op een R6 kopen alles voor hun motor.
 
als je hem perse wilt openmaken.
er zit toch een ventiel op, hij moet toch ook gevuld worden.
je kunt hem dus leeg laten lopen door het ventiel in te drukken.
weet niet of dat bij een std demper ook zo is.
 
12 bar is nu ook niet zoveel hoor, maar je wilt geen onderdeel met die snelheid tegen je hoofd krijgen.


een ventiel indrukken toch niet zo gevaarlijk, er komt alleen wat stikstof uit.
desnoods hou je er een lap overheen zodat je geen vuil oid in je gezicht krijgt.
iedere veringboer laat een demper leeg lopen door het ventiel in te drukken alleen misschien niet met de hand.
 
Als hij toch perse open moet en er druk op staat, zou je hem onder een lintzaag die hydraulisch naar beneden gaat kunnen inspannen. Als je de zaag hoog laat beginnen, heb je wat tijd om weg te komen en van een afstandje toe te kijken. Binnen een paar seconden zal de druk er wel af zijn, en kun je de zaag uitzetten voordat het hele ding in twee of meer stukken ligt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan