Schokbreker

TheMauster

MF veteraan
25 jul 2005
21.175
8
Rotterdam ergens
Facebook
Ik heb een vraagje, kun je het onderste oog van een schokbreker zoals hieronder een kwartslag draaien? ik wil hem namelijk pas maken in een project fiets. Ik denk dat dit kan ik zie alleen even zo snel niet hoe.


1564574459986.png
 
Idd gewoon draaien. Maar dan is het oog geen draaipunt meer. Gaat dus alleen als er een soort van adapter tussen komt waardoor het draaipunt weer parallel aan de bovenste komt te staan. (ik ga er even vanuit dat het project achterbrug is)
 
Als je hem een kwartslag draait, dan liggen de draaipunten uiteraard niet meer parallel.
Wanneer je hem dan blijft gebruiken in ene zelfde geometrie waarbij beide assen draaien tijdens inveren, dan ga je de demper buigen, en dat kan maar 1x.

Als hij in jouw toepassing alleen zuiver in en uit veert, of wanneer hij maar 1 draaipunt nodig heeft (van de 2) is het natuurlijk geen probleem.
Is dit niet zo, dan zul je moeten zorgen dat de draaipunten weer parallel komen dmv een adapter.
 
je bedoeld een linkstukje maken?
hij bedoelt dat als je dit draaipunt weghaalt dat je er een ander draaipunt voor in de plaats zal moeten zetten die in de zelfde richting staat als de bovenste bevestiging. tijdens in en uitveren draait de schokbreker ten opzichte van de punten waar hij tussen zit, haal je die mogelijkheid weg dan wordt er niet meer geveerd en de schokbreker is binnen een paar keer proberen naar de eeuwige jachtvelden. dat kan met een linkstukje met een scharnierpunt er in en als je heel goed bent in engineering en productie van metalen of kunststoffen zou je het linkstukje buigzaam kunnen maken of je kan het oog van de schokbreker kunnen laten aanpassen naar een stangkop aansluiting.
als voorbeeld van een stangkop die niet op een schokbreker hoort want veel te ligt.
1564582235554.png
 
wat ik er uit opmaak zit het potje in de breedte van de motor en dat moet in de lengte komen, toch?
Het kleine oog kan je draaien en daarmee dus ook het grote deel. Het potje lijkt me op een gietstuk aangesloten dat één geheel is met het onderste oog en dat betekent krak
Een dwars geplaats oog werkt niet .
@TheMauster Zit het potje in de weg? Sommige merken kunnen met een slangetje uitgevoerd worden, op dezelfde basis
 
Het is mij niet helemaal duidelijk wat TS er mee wil gaan doen. Wellicht zou wat meer info makkelijk zijn voor we allemaal goedbedoelde info gaan geven en TS alleen maar in de war raakt.

Met zo'n adapter bedoel ik zoiets :
Motorcycle-Shock-Absorbers-Heightening-Device-Holder-Scooter-Motorcycle-Damper-Shock-Absorber-Height-Increase-Part-Black-Silver_large.jpg
 
wat ik er uit opmaak zit het potje in de breedte van de motor en dat moet in de lengte komen, toch?
Het kleine oog kan je draaien en daarmee dus ook het grote deel. Het potje lijkt me op een gietstuk aangesloten dat één geheel is met het onderste oog en dat betekent krak
Een dwars geplaats oog werkt niet .
@TheMauster Zit het potje in de weg? Sommige merken kunnen met een slangetje uitgevoerd worden, op dezelfde basis
Ik wil het onderste oog van de schok een kwartslag draaien en daarna onderste boven monteren. Ik ga morgen nog eens proberen maar ik kreeg het onderste oog niet zo 123 gedraaid maar ik ben altijd heel voorzichtig. Het probleem is dat de bevestiging op het frame van de hemel richting de grond loopt zeg maar.
 
Maar je hebt bovenstaande comments ook gelezen toch?
Als je 1 van de 2 punten verdraait t.o.v. elkaar heb je geen draaipunt meer. Kortom, al zou je fysiek in staat zijn om de onderste te draaien gaat het niet werken dus heb je een verloopstuk nodig.

Hou het maar eens bij het frame en beeld je de beweging eens in en doe dat vervolgens nog eens met in gedachten dat je het oog een kwartslag hebt gedraaid. Soms helpt het om met het werkelijke onderdeel in de gewenste situatie te bekijken wat er fysiek gebeurd.
 
Nou het is toch heel simpel, als je een draaipunt overdwars plaatst dan draait het niet meer. Dus tenzij je er een vast shock van maakt gaat het niet werken.

Tenzij het allemaal niet origineel is en het schanierende punt bovenin het frame wel horizontaal is geplaatst, maar dan nog kan je niet elke shock ondersteboven monteren.
 
Nou het is toch heel simpel, als je een draaipunt overdwars plaatst dan draait het niet meer. Dus tenzij je er een vast shock van maakt gaat het niet werken.

Tenzij het allemaal niet origineel is en het schanierende punt bovenin het frame wel horizontaal is geplaatst, maar dan nog kan je niet elke shock ondersteboven monteren.

Het heeft even geduurd maar Ik denk dat ik je snap. volgens mij is het wel een vast. er zit geen link systeem op en loopt van frame rechtstreeks naar de brug. zonder tussen komst van linksystemen en dergelijken. ik ga het vandaag allemaal nog eens bekijken.
 
Het heeft even geduurd maar Ik denk dat ik je snap. volgens mij is het wel een vast. er zit geen link systeem op en loopt van frame rechtstreeks naar de brug. zonder tussen komst van linksystemen en dergelijken. ik ga het vandaag allemaal nog eens bekijken.
Ook zonder linksysteem moet de bevestiging kunnen draaien... En ik was ook verbaasd over de opzekopse montage
 
Het heeft even geduurd maar Ik denk dat ik je snap. volgens mij is het wel een vast. er zit geen link systeem op en loopt van frame rechtstreeks naar de brug. zonder tussen komst van linksystemen en dergelijken. ik ga het vandaag allemaal nog eens bekijken.

["cru" modus aan] : als je zelf al niet kan bedenken dat als de achterbrug beweegt, de hoek tussen de brug en de veerpoot verandert en "iets" die hoekverandering moet opvangen, denk ik dat je best kan stoppen met verbouwen !
 
Dat snap ik wel maar Even voor de duidelijkheid. De standaardveer van deze fiets heeft ook een gedraaide veer. Maar zie je punt ik ga wel even verder denken.
Dan wordt het nu minstens wel tijd om eens gaan te vertellen wat voor fiets het is, danwel foto's van het project te gaan plaatsen... als het al ging, gaat het nu ook
 
Wat ik vermoed is zelfde frame, andere schokbreker. Origineel zijn de 2 draaiende punten een kwartslag t.o.v. elkaar gedraaid en de nieuwe shock heeft ze evenwijdig lopen dus moet er 1 punt gedraaid worden.

Zeg dat dan meteen :o
 
["cru" modus aan] : als je zelf al niet kan bedenken dat als de achterbrug beweegt, de hoek tussen de brug en de veerpoot verandert en "iets" die hoekverandering moet opvangen, denk ik dat je best kan stoppen met verbouwen !
Moet je de [*cru* modus] niet weer uitzetten? Of stond die eigenlijk altijd al aan? ;)
 
@sanscorp vermoed dat er een andere veer in hetzelfde frame gezet word als de oude uitkomt, op de oude veer is 1 van de draaiende punten een kwart gedraaid en bij de nieuwe lopen ze evenwijdig waardoor hij dus 1 punt nu een kwartslag moet draaien...

en ik net zo goed sancorp had kunnen quoten want zeg precies hetzelfdeO-)

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden, dus lets see them!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik vermoed is zelfde frame, andere schokbreker. Origineel zijn de 2 draaiende punten een kwartslag t.o.v. elkaar gedraaid en de nieuwe shock heeft ze evenwijdig lopen dus moet er 1 punt gedraaid worden.

Zeg dat dan meteen :o

Dat kan nog niet beide schokbreker punten moeten kunnen scharnieren, anders knappen ze af bij in/uitveren.

Of het moet een meer ingewikkelde constructie zijn, waarbij 1 punt vast kan blijven staan maar dat zie ik zo 123 nog niet.
Een foto zou inderdaad welkom zijn :)
 
En zonder het gezien te hebben, denk ik dat dit de oplossing gaat worden:

Het is mij niet helemaal duidelijk wat TS er mee wil gaan doen. Wellicht zou wat meer info makkelijk zijn voor we allemaal goedbedoelde info gaan geven en TS alleen maar in de war raakt.

Met zo'n adapter bedoel ik zoiets :
Motorcycle-Shock-Absorbers-Heightening-Device-Holder-Scooter-Motorcycle-Damper-Shock-Absorber-Height-Increase-Part-Black-Silver_large.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan