• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Schoonmaken motor

salpeter

Die hard MF'er
Lid geworden
15 jan 2006
Waarderingsscore
0
Beste MF'ers
De laatste tijd moet in regelmatig over wegen waarover veel bouwverkeer rijdt (lees tracktoren met grondkaren erachter, Atlas-kranen die net uit het veld rijden => modder op de weg etc.)
Wat is nu de beste manier om de motor schoon te maken?
De hoge-druk reiniger? de tuinslag? of gewoon het emmertje met water en auto-shampoo erin? of gewoon laten zitten en alleen de ketting regelmatig in het vet zetten
Hoe doen jullie dat nu?

Nou ik heb precies hetzelfde, iig met de brommer dan maar ik pak gewoon even snel een sponsje met dreft erop haal het er even rap overheen en spuit het dan even af met de tuinslang, En over de ketting, die vet ik elke week weer in.
Gaat ie lekker lang mee :Y

Tuinslang motor nat maken, vervolgens inspuiten met wat en afwasmiddel even laten staan, weekt het lekker los, tuinslang ergste rommel weg spuiten en vervokgens met het bekende emmertje en toereikend materiaal schoonmaken.

Als je velgen vies zijn met vet dan maak je die snel schoon met een beetje petroleum of dieselolie.

Tuinslang motor nat maken, vervolgens inspuiten met wat en afwasmiddel even laten staan, weekt het lekker los, tuinslang ergste rommel weg spuiten en vervokgens met het bekende emmertje en toereikend materiaal schoonmaken.

Als je velgen vies zijn met vet dan maak je die snel schoon met een beetje petroleum of dieselolie.

of lampolie 1 eurie de liter en het is wondermiddel

Yep!

Eerst met de tuinslang nat spuiten.

Emmer met afwasmiddel en autoshampoo(goed heet water),autospons....

Goed inzepen....(Tussendoor nog een keer spuiten met tuinslang,dat de druppels niet opdrogen)....en afspuiten.

Daarna met zeem alles droogzemen...

Dan met een doekje en Pledge meubelspray de tank en kuipdelen inwrijven/uitwrijven.

Smeerplekjes haal ik altijd weg met wasbenzine.

of lampolie 1 eurie de liter en het is wondermiddel

i agree werkt super :} maar je moet als je de velg schoonmaakt met lampenolie nog even afspoelen met een sopje anders trekt het erin en gaat je velg stukjes lak loslaten.
greetz

Tuinslang met water, s100 in laten weken, weer water, en dan goed poetsen :)

En de achtervelg idd met WD40 of lampenolie schoonkrijgen.

i agree werkt super :} maar je moet als je de velg schoonmaakt met lampenolie nog even afspoelen met een sopje anders trekt het erin en gaat je velg stukjes lak loslaten.
greetz

Maak je banden van te voren nat, er zitten weekmakers in de lampolie heb ik me laten vertellen. Verder als hierboven.

Weer wat geleerd dank zij deze vraag van Salpeter.

Heel erg bedankt.

Laatst bewerkt:
Ook bedankt namens mij,...
Maar een vervolg vraag: 'Hoe kun je het beste een vette ketting schoonmaken??? En het naast gelegen deel van de achterbrug wat door het vet wat dikker is geworden en je pas ziet als je een paar kappen los haalt???'

Laatst bewerkt:
Probeer het nog een keer....
Ook namens mij bedankt,...
Maar een vervolg vraag, Een vettige ketting en een deel van de achterbrug vrijmaken van dat vieze oude vet?? Hebben jullie daar ook tips voor???

Ja, en nu 2 keer..... (Hij stond er echt net niet hoor... SORRY)

Laatst bewerkt:
Vet op achterbrug verwijderen: Staalborstel?

Het was geen prijsvraag? :?

Okee serieus. Heel veel doekjes, en S100.

Maar of het makelijker kan weet ik niet. Heb het tot nu toe maar 1 keer geprobeerd. Vond het een klote klus.

:+

Probeer het nog een keer....
Ook namens mij bedankt,...
Maar een vervolg vraag, Een vettige ketting en een deel van de achterbrug vrijmaken van dat vieze oude vet?? Hebben jullie daar ook tips voor???

Ja, en nu 2 keer..... (Hij stond er echt net niet hoor... SORRY)

Een doekje, oude tandenborstel en WD40 en je krijgt dit resultaat :9~

[Dode link verwijderd]

Ketting niet reinigen schijnt beter te zijn (en makkelijker bovendien :9 )
[MESSAGE=368295]P.H.C. Ritzen in "ketting / tandwielen schoonmaken? of nie..."[/MESSAGE]

Sowieso niet met de hogedrukspuit! Als je niet uitkijkt help je je radiator naar de ballen...

Ketting niet reinigen schijnt beter te zijn (en makkelijker bovendien :9 )
[MESSAGE=368295]P.H.C. Ritzen in "ketting / tandwielen schoonmaken? of nie..."[/MESSAGE]

Ik vind een doekje pakken met ietwat WD40 anders makkelijk genoeg. Heb je zo al het vet in 1 minuut eraf... liever een schone ketting met het vet op de juist plek en een ietwat minder lange levensduur dan zo'n drab ding aan m'n achterwiel. :z

Ik vind een doekje pakken met ietwat WD40 anders makkelijk genoeg. Heb je zo al het vet in 1 minuut eraf... liever een schone ketting met het vet op de juist plek en een ietwat minder lange levensduur dan zo'n drab ding aan m'n achterwiel. :z
maar vies is toch lekker? :9

:^

I Love WD40 *O*

Laatst bewerkt:
WD40 is het helemaal ja, alleen wel een duur geintje als je het vaak gebruikt -O-

Ook voor de achterbruggen, lampenolie. Veel goedkoper dan WD-40

En werkt lampenolie net zo goed als WD40?
Die rommel heb ik nog wel genoeg staan, en WD40 moet ik dan nog halen.... -O-

Vet op achterbrug verwijderen: Staalborstel?

Het was geen prijsvraag? :?

Okee serieus. Heel veel doekjes, en S100.

Maar of het makelijker kan weet ik niet. Heb het tot nu toe maar 1 keer geprobeerd. Vond het een klote klus.

:+

dat s100 is echt geweldig spul..ff in laten schuimen,afspuiten,inspuiten,klaar *O*

Afspoelen met normaal water uit de gieter, vervolgens wassen met Meguiars Gold Class shampoo, vervolgens waxen met Gold Class Wax, vervolgens waxen met NXT Tech Wax.

Ik vind poetsen wel leuk dus. ;)

Velgen maak ik schoon met een spons en het restwater met een beetje terpetine, vervolgens wax ik de velgen zelf ook. Op deze manier hecht vet en vuil veel minder snel. Na een ritje even een stukje keukenpapier pakken en het je kan het vuil er zo afvegen.

Eerste waxlaag doe ik handmatig uitpoetsen met een microvezel doekje, de tweede waxlaag poets ik uit met een poetsschijfje op de boormachine. Vervolgens nog ff vlug met een microvezeldoekje eroverheen omdat je niet overal bij kan met de machine.

Hier nog wat pics;

K2 poetsen final stage

DSC01884.JPG

K6 staat nog in de wax

DSC01887.JPG

Eindresultaat

DSC01888.JPG

DSC01895.JPG

DSC01903.JPG

DSC01908.JPG

Laatst bewerkt:
Terug