mijn oude verhaaltje van de yzf. helaas zondeer fotos hiernaartoe gekopieerd.
leek mij wel handig het invoeren van een motor eens van a-z te beschrijven.
- Vind een belg die je een mooie yzf750 voor weinig geld wil verkopen.
- Controleer of het framenummer klopt met het kenteken:
de belgen hebben 2 kentekenpapieren, zo zien ze eruit:
detail:
- Zorg dat je de buit naar nederland haalt, en bel de RDW 0900-0739.
Dan merk je dat de ICT-kabouters ook hier zijn langsgeweest. Je komt in een keuzemenu. Postcode aangeven en je wordt (na 10 minuten mooie muziek) doorverbonden met het dichtsbijzijnde RDW kantoor.
Vragen om een keuringsafspraak invoer motor en doorgeven:
-chassisnr
- merk
- je naam adres postcode
- en vragen of ze je een eendagskenteken opsturen (als je er zelf heen wilt rijden)
Ik heb nog gevraagd of ik nou nog een aparte NL reflector achterop moet monteren, mar dat was bij een normale Belgische motor niet nodig volgens de technische helpdeskmedewerker.
Voor de zekerheid neem ik er toch maar een mee, je weet nooit welke *(*&((796 je tegenkomt als keurder.
Keuring over dik een week!
zo vandaag eindelijk kentekenplaat opgehaald.
en waar waren we gebleven?
keuringsafspraak gemaakt.
Na een dag kreeg ik inderdaad het eendagskenteken opgestuurd:
de verzekeringsagent opgebeld en een eendagsverzekering afgesloten.
Kosten hiervoor nog onbekend.
Ik had hem beloofd de motor na de keuring bij hem te verzekeren, zal een paar euro zijn of zo.
Voor de keuringsdag motor nog nagelopen, remlicht, knipperlicht, remmen ed en voor de zekerheid nog een reflectortje onder de kartonnen kentekenplaat geschroefd:
Bij de RDW aangekomen is het wachten, wachten en wachten.
Daarna aan loket 1 eerst de kosten voor de keuring betalen:
dan weer wachten tot je van de keursmurf je motor naar binnen mag rijden voor de keuring.
Deze kijkt naar de verlichting, tuurt naar je remschijven en begint aan de achterbrug te rukken.
De lekkage van mijn voorvorkkeeringen, had hij snel in de gaten, hoewel ik de boel net voor de keuring nog even met het RDW wc papier had drooggeveegd.
Na ja, als die keerringen snel werden vervangen was alles wel in orde.
Om de zaak af te ronden sprong de man ongevraagd op mijn fiets om wat poserrondjes in het keuringsstation te maken:
hierna verdween hij naar buiten, reed nog even met losse handen en zette de motor buiten op de standaard,
waarna hij een soort vreugde dansje maakte. (hij rijdt natuurlijk niet elke dag op zon topper ):
dit bleek het wegen te zijn, weer ff aftikken
na even wachten)
massa met halfvolle tank:230 kg dit zal ik nog eens controleren, lijkt me toch een beetje veel.
dat was de keuring.
Tegenover loket 1 zat het loket van de douane, daar moest nog BPM betaald worden.
Na even gewacht te hebben, mocht ik daar nog wat papierwerk invullen.
De BPM die je moet betalen hangt samen met de nieuwwaarde van de motor en de ouderdom.
De nieuwwaarde had ik bij de site van unive.nl opgezocht.
Je doet dan een online premieofferteaanvraag, en op een gegeven moment moet je de nieuwwaarde opgeven, die je direct krijgt op basis van ingevoerd merk, type en bouwjaar.
De mijne stond voor 10.886 euro genoteerd.
van die nieuwwaarde neem je 20,7% en hier trek je een vast bedrag van 224 euro af.
van dit bedrag gaat een bepaalde leeftijdskorting af, voor alles van 9 jaar en ouder is dat 90%
dus 10.886(nieuwprijs)X20.7%=2253.40
hiervan 224 euro aftrekken: 2253.40 -224=2029.40
van dit bedrag weer 90% aftrekken (=maal 0,1).
dus 2029,40x0,1= 202,94 is de BPM die betaald moet worden.
gelukkig hadden ze bij mij een foutje gemaakt bij deze berekening, tenminste, ze hadden mij ingeschat als ondernemer, en hierdoor kreeg ik wat extra kortingen op de gehanteerde nieuwprijs, namelijk de BPM en de BTW.
Ik was in ieder geval maar 144 euro verschuldigd bij de douane!
(hopelijk lezen ze dit niet)
overige kosten:kentekenplaat : 8 euro
Dus totaal:
keuren
9.75
wegen:17,50
BPM: 202 (afhankelijk leeftijd)
kentekenplaat :8
totaal:327,25 euro.
Uit en thuis was ik ongeveer 3 uur kwijt.
1 uur reistijd,
1 3/4 uur wachten
1/4 uur keuren.