Shimmy/wobble na vervangen voorband

15 okt 2018
181
341
Boskoop
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik mijn voorband laten vervangen omdat de oude nagenoeg op was. Wat me opviel toen ik wegreed, is dat rond de 70/80 km/h er een lichte wiebel optreedt in mijn stuur. Je zou het kunnen omschrijven als een shimmy, al is dat misschien wat overdreven.

Het is niet zo ernstig dat ik hard moet ingrijpen, maar er zit nu dus wel een onbalans in die er vóór de bandwissel niet in zat. Als ik mijn handen van het stuur haal zie je goed dat het stuur van links naar rechts wiebelt. Onder de 60 km/h merk je bijna niks en ook boven de 120 km/h is de wiebel nagenoeg weg. Verder maakt het niet uit of ik in een hoge of lage versnelling zit. Zelfs als ik ontkoppel voel ik dat het stuur een beetje wil wiebelen. Met remmen is de motor gewoon stabiel, dan merk ik niks vreemds.

Ik ben na een paar minuten testen teruggegaan naar de motorzaak en het probleem uitgelegd. Ze hebben daar de motor nog even kort in de werkplaats gehad, maar de conclusie was dat alles gewoon in orde was.

Het gaat om een Kawasaki Z750 uit 2004, met een nieuwe Bridgestone S22 voorband (de oude band was ook een S22).

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het ontstaan van deze wiebel? En wat raden jullie aan om te doen?
 
Laat een monteur van die zaak maar een rondje ermee rijden. Het probleem is begonnen na de wissel van de band en nu is je motor alles behalve comfortabel om op te rijden. Ook nog eens in het gebied waar je eigenlijk het meest in hangt. Dat hoort gewoon opgelost te worden.
 
Idd zou toch teruggaan voor check van de onbalans!
Toen je bent teruggegaan naar de motorzaak, wat hebben ze toen gedaan om te constateren dat alles oke is?
Hebben ze er 3x omheen gelopen om te concluderen dat het goed was?
Mijn idee is voorwiel eruit, op het balanceer-apparaat en opnieuw loodjes plakken!

Bij mijn FZ begint nu ook bij ca 70km/h, maar ook bij 140 een onbalans te komen.
Voorbandje is bijna 'op' dus binnenkort is het probleem weer opgelost.
 
Toen je bent teruggegaan naar de motorzaak, wat hebben ze toen gedaan om te constateren dat alles oke is?
Hebben ze er 3x omheen gelopen om te concluderen dat het goed was?
Het was tegen sluitingstijd, dus het was inderdaad even snel waarschijnlijk. Ze hebben hem mee de werkplaats ingenomen, maar wat ze precies gedaan hebben is mij niet duidelijk. Hek zat al dicht, dus kon ook niet meelopen naar achteren.

Zal nog eens bellen voor een afspraak, en vragen of er iemand eens even een stukje op rijdt.

Heb natuurlijk zelf ook al een beetje lopen Googlen. Het zou dus ook kunnen zijn dat er een foutje in die nieuwe band zit. Iemand daar toevallig ervaring mee? Komt zoiets vaak voor? Want ik neem aan dat een bandenfabrikant ook een soort kwaliteitscontrole heeft.
 
Ja, dat kan natuurlijk ook, dat er een bult in de band zelf zit.
Maar dat lijkt me niet aannemelijk. Voordat banden de fabriek verlaten krijgen ze een kwaliteits-check.

Wat mss wel kan dat is dat de band niet helemaal netjes is gemonteerd. (hiel ligt niet overal helemaal goed in de velgrand)
Daarmee kan er een onrondheid ontstaan die een stuiter-effect geeft.

Deze kan je wel zelf checken. Zorg dat iemand op de achterkant van de motor drukt zodat het voorwiel vrij komt.
Draai het voorwiel en je ziet vanzelf of er een onrondheid in de wiel/ band zit.
Beste is voor goed constateren dat je een vast punt er vlak naast hebt voor een goede referentie. Daarna zo nodig opnieuw monteren.
 
Voor morgen een nieuwe afspraak gemaakt bij de motorzaak. Ook gevraagd of de monteur er een stukje op kan rijden om de onbalans te ervaren.

Ze gaan in ieder geval beginnen om het wiel opnieuw in het balanceerapparaat te balanceren. Verder gaven ze aan dat het wellicht ook kan liggen aan andere slijtage of defecten, zoals bijvoorbeeld een versleten balhoofdlager. Het zou namelijk kunnen dat door de nieuwe rondere band, zo'n slijtage meer naar voren komt. Wordt er geconstateerd dat het niet aan slijtage of andere defecten ligt, dan zou het in de band kunnen zitten. In dat geval krijg ik een nieuwe band.

Ik houd jullie op de hoogte.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Het zou dus ook kunnen zijn dat er een foutje in die nieuwe band zit. Iemand daar toevallig ervaring mee? Komt zoiets vaak voor? Want ik neem aan dat een bandenfabrikant ook een soort kwaliteitscontrole heeft.
Ja, daar heb ik ervaring mee: ben 2 keer terug gegaan naar de dealer. De 1e keer werd het voorwiel opnieuw gebalanceerd, maar het probleem bleef. De 2e keer ging er zonder discussie een nieuwe band op, en daarmee was het probleem verholpen.

Dat probleem was trouwens een licht "stuiteren" wat aanving rondom 100 km/u, en met het toenemen van de snelheid verergerde. Soortgelijke ervaringen - hetzij gestuiter, hetzij geslinger - heb ik meegemaakt als gevolg van het verliezen van balanceerlood. In alle gevallen ontstond het probleem bij een snelheid, en werd erger met het toenemen van de snelheid. Merk op: het verdween dus niet op hogere snelheid, maar het verergerde alleen maar, totdat je met goed fatsoen niet meer sneller kon rijden.

Als het zo is - zoals je beschrijft - dat de shimmy of wobble er alleen is in een beperkt snelheidsinterval (dus tussen 60 en 120 km/u, zoals je schrijft) dan zou ik persoonlijk eerder geneigd zijn andere onderdelen dan de wielen te verdenken. Dat denk ik omdat een onbalans in velg of band in principe niet verdwijnt, waardoor de slechte rijeigenschappen alleen maar toenemen met de draaisnelheid van het desbetreffende wiel. Het optreden van een slingerneiging in een beperkt snelheidsgebied ken ik persoonlijk alleen i.r.t. versleten lagers van de achterbrug, maar er zijn meerdere mogelijke oorzaken (b.v. vering/demping, wiellagers, balhoofdlagers, ... etc., en stroomlijn en/of belading van de motorfiets).
 
Ja, daar heb ik ervaring mee: ben 2 keer terug gegaan naar de dealer. De 1e keer werd het voorwiel opnieuw gebalanceerd, maar het probleem bleef. De 2e keer ging er zonder discussie een nieuwe band op, en daarmee was het probleem verholpen.

Dat probleem was trouwens een licht "stuiteren" wat aanving rondom 100 km/u, en met het toenemen van de snelheid verergerde. Soortgelijke ervaringen - hetzij gestuiter, hetzij geslinger - heb ik meegemaakt als gevolg van het verliezen van balanceerlood. In alle gevallen ontstond het probleem bij een snelheid, en werd erger met het toenemen van de snelheid. Merk op: het verdween dus niet op hogere snelheid, maar het verergerde alleen maar, totdat je met goed fatsoen niet meer sneller kon rijden.

Als het zo is - zoals je beschrijft - dat de shimmy of wobble er alleen is in een beperkt snelheidsinterval (dus tussen 60 en 120 km/u, zoals je schrijft) dan zou ik persoonlijk eerder geneigd zijn andere onderdelen dan de wielen te verdenken. Dat denk ik omdat een onbalans in velg of band in principe niet verdwijnt, waardoor de slechte rijeigenschappen alleen maar toenemen met de draaisnelheid van het desbetreffende wiel. Het optreden van een slingerneiging in een beperkt snelheidsgebied ken ik persoonlijk alleen i.r.t. versleten lagers van de achterbrug, maar er zijn meerdere mogelijke oorzaken (b.v. vering/demping, wiellagers, balhoofdlagers, ... etc., en stroomlijn en/of belading van de motorfiets).
Ik hoop eerlijk gezegd dat het aan de band ligt. Want zoals jij ook beschrijft is er een waslijst van mogelijke oorzaken.. Voordat je die allemaal uitgesloten hebt, ben je honderden euro's verder ben ik bang.
 
Ik hoop eerlijk gezegd dat het aan de band ligt. Want zoals jij ook beschrijft is er een waslijst van mogelijke oorzaken.. Voordat je die allemaal uitgesloten hebt, ben je honderden euro's verder ben ik bang.
Dat hoop ik ook voor je, maar als de "wiebel in je stuur" zich beperkt tot een snelheidsinterval, en boven 120 km/u weer verdwenen is, dan acht ik die kans niet zo groot. Vandaar wss dat de monteur zelf ook al aan gaf dat er andere oorzaken kunnen zijn (zie jouw post #9 hierboven). Maar goed, ik zou verwachten dat een goede monteur de oorzaak vrij snel heeft gevonden, en heeft geen zin om je zorgen te maken om iets dat je nog niet weet ;)
verrek, ik had filosoof moeten worden...
 
Ok, update:

Ben vandaag dus teruggegaan naar Hans van Wijk (wil de motorzaak nu wel even met naam noemen). Ze hadden besloten zonder mokken meteen maar een nieuwe band erop te leggen. Ze hebben m'n balhoofdlager en wiellager nog gecheckt, maar die waren prima. Maar met het nieuwe bandje is het probleem verholpen! *O*

Dus het was toch een fabricagefout in de band waarschijnlijk. Óf niet goed erop gelegd, dat zou ook nog kunnen. In ieder geval heel blij met de perfecte service.
 
Ok, update:

Ben vandaag dus teruggegaan naar Hans van Wijk (wil de motorzaak nu wel even met naam noemen). Ze hadden besloten zonder mokken meteen maar een nieuwe band erop te leggen. Ze hebben m'n balhoofdlager en wiellager nog gecheckt, maar die waren prima. Maar met het nieuwe bandje is het probleem verholpen! *O*

Dus het was toch een fabricagefout in de band waarschijnlijk. Óf niet goed erop gelegd, dat zou ook nog kunnen. In ieder geval heel blij met de perfecte service.
Super dat je even laat weten hoe het is afgelopen én dat je goede service ook op internet beloond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan