slechte koude start

Deltabox

Die hard MF'er
7 mrt 2003
561
1
Leiden
Betreft: honda CB550SC Nighthawk ('83= brik :) )

Nieuwe bougies en accu (1 maand oud), carbs pas gereinigd en gesync'd.

Startmotor draait enthousiast rond, maar blok sputtert en ploft en start pas na een 5 minuten proberen op. Nu de kou nog niet is begonnen, lijkt het me zaak dit nu alvast te verhelpen.

:(

Mijn gok: bougiekabel/-kappen of bobine(s) ;(

Nog meer ideeën/suggesties om naar te kijken?

Kommaarkommaarkommaarkommaarkommaar :P
 
D'r was nog een topic over slecht starten met dit weer, even kijken...
Edit: Nah, ik kan het niet vinden. Het was iets met Kawa's, maar desalniettemin vast ook nuttig voor andere merken. :)
 
Laatst bewerkt:
Klopt, had er al een aantal gevonden (voordat iemand UTFS gaat roepen :P ), maar daar klinken voornamelijk adviezen over carbs, bougies, accu.
En ik gok dat ik die kan uitsluiten (is door/bij een dealer gedaan)

Bovendien start hij soms(!) ook rot als hij binnen heeft gestaan.


Maar dank voor het meedenken :}
 
Mmmm,meestal is dit een benzineprobleem.
Als je d'r nou effe primed,door effe te starten met de dodemansknop op "off" en dan het knopje op "on" zet.
Wil het dan beter? (wel choke gebruiken natuurlijk)


[me]LANG LEVE DE KICKSTART![/me]
 
Mijn vader heeft ook zo'n '83 Nighthawk, en die startte ook altijd slecht in de kou, vooral als je em een paar weken had laten staan. (complete ramp dan) Totdat ik op het idee kwam om de mengselschroeven allemaal een halve slag verder uit te draaien. Resultaat was een extreem makkelijk te starten Nighthawk die bijna meteen een super-regelmatig stationair toerental draaide. Bovendien reageerde de motor krachtiger op kleine gashendelverdraaiingen.

Ik zou het eens proberen, het kan nooit kwaad. (Stel dat ie te rijk wordt, draai je alles gewoon weer terug).

wat je ook kunt controleren is of de choke-hendel goed werkt. De plunjers op de carbs moeten helemaal uitgetrokken worden.
 
Laatst bewerkt:
Benzineprobleem?

Interessant! Het leek me ook het overgebleven item.

Punt is: ik heb geen "Prime" (Honda he :X )

Er zit wel een vacuümleiding naar een carb; deze zet de kraan open als er wordt gestart... (en ja, deze lekte, en is dus al vervangen :? )

ik weet het ff niet meer '(
 
Mijn vader heeft ook zo'n '83 Nighthawk, en die startte ook altijd slecht in de kou, vooral als je em een paar weken had laten staan. (complete ramp dan) Totdat ik op het idee kwam om de mengselschroeven allemaal een halve slag verder uit te draaien. Resultaat was een extreem makkelijk te starten Nighthawk die bijna meteen een super-regelmatig stationair toerental draaide. Bovendien reageerde de motor krachtiger op kleine gashendelverdraaiingen.

Ik zou het eens proberen, het kan nooit kwaad. (Stel dat ie te rijk wordt, draai je alles gewoon weer terug).

Dank! :}
Daar hebben we wat aan: cheap 'n cheerful! :)
 
Als de choke goed functioneert en je stationair-gas-afstelling is o.k dan moet-ie bij iedere temperatuur vlot starten.

Met zo goed als alle machines moet je daarbij NIET aan de gashandle komen maar met gas dicht starten en pas met gas gaan "spelen" als de boel even rustig heeft gedraaid, alle olie overal is doorgelopen.
 
Als de choke goed functioneert en je stationair-gas-afstelling is o.k dan moet-ie bij iedere temperatuur vlot starten.

Met zo goed als alle machines moet je daarbij NIET aan de gashandle komen maar met gas dicht starten en pas met gas gaan "spelen" als de boel even rustig heeft gedraaid, alle olie overal is doorgelopen.

Klopt. Maar ook dat brengt weinig verbetering. Hij begint met moeite te pruttelen op twee cilinders, en dan pas op de laatste twee.

Nu heeft dit model de naam dat het de choke erg lang nodig te heeft (FYI: mijn Kawa kan ik al na 100m dichtgooien; ook om 08:00 bij dit weer)
 
Mijne start vreemd genoeg niet zo goed als ik de choke helemaal openzet, maar wel als ik de choke maar een heel klein beetje openzet (daarna wel choke verder open zodat ie weer niet afslaat).
Gistermiddag had ie het heel koud en toen starte hij alleen zonder choke en met gas geven :?
 
Mmmm,meestal is dit een benzineprobleem.
Als je d'r nou effe primed,door effe te starten met de dodemansknop op "off" en dan het knopje op "on" zet.
Wil het dan beter? (wel choke gebruiken natuurlijk)


[me]LANG LEVE DE KICKSTART![/me]

en wat voor nut heeft dat dan nou weer?? lijkt me redelijk zinloos om eerst proberen te starten me de dodemansknop op "off"
 
Kan me indenken dat je dan eerst benzine aanzuigt en niet verbrandt. Zodat je verse peut in je leidingen en carbs hebt (voor het geval je vlotterbakken droog staan of zo)


[me]Deltabox denkt niet dat zijn probleem hiermee op te lossen is...[/me]
 
Betreft: honda CB550SC Nighthawk ('83= brik :) )

Nieuwe bougies en accu (1 maand oud), carbs pas gereinigd en gesync'd.

Startmotor draait enthousiast rond, maar blok sputtert en ploft en start pas na een 5 minuten proberen op. Nu de kou nog niet is begonnen, lijkt het me zaak dit nu alvast te verhelpen.

:(

Mijn gok: bougiekabel/-kappen of bobine(s) ;(

Nog meer ideeën/suggesties om naar te kijken?

Kommaarkommaarkommaarkommaarkommaar :P
CONTROLEER SPELING CHOKE KABEL *D
 
Mijne start vreemd genoeg niet zo goed als ik de choke helemaal openzet, maar wel als ik de choke maar een heel klein beetje openzet (daarna wel choke verder open zodat ie weer niet afslaat).
Gistermiddag had ie het heel koud en toen starte hij alleen zonder choke en met gas geven :?

Kansje dat bougie-electroden moeten worden nagesteld? Misschien een fractie wijder.
 
Nu ook met nieuw en verbeterd probleem:

hij doet nu ook tijdens het rijden maf!!

Hoera! :(

Hij rijdt prima, maar gaat opeens op drie (of twee) poten lopen. Met veel geplof blijft hij dan net lopen en kun je stapvoets een praatpaal halen.
Als de Wegenwacht er is, start hij weer gewoon en kun je gelukkig je helm weer op om je rode hoofd te verbergen...

ah, the joys of motorcycling... *D

Mijn gok: een bobine (ook ivm het vochtige weer)
Mijn vraag: kost dat? (2de hands, uiteraard)

Wie weet een goed adres omgeving Leiden/Den Haag?

BTW, mengelschroeven een kwart slag verder open draaien heeft idd het startprobleem verminderd... :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan