Slippende koppeling door mengen olie?

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Beste forummers
Ik weet dat dit het zoveelste topic is over slippende koppeling en verkeerde olie etc etc maar ik hoop dat jullie toch even met me mee willen denken.

Sinds vanavond heb ik een nieuw euvel bij mn motor ontdenkt, een slippende koppeling. Niet eventjes, maar te pas en on te pas. En dat deed hij vorige week nog niet. :?

Ik heb halfsyntheet 10W40 bij de oliewissel gebruikt. Echter had ik nog een aantal littertjes minerale 10W40 staan. Bij het olie bijvullen, heb ik dus steeds de minerale gebruikt. In totaal heeft hij nu denk ik 1,5 liter halfsyntheet en 1 liter mineraal.
Het bijvullen ging geleidelijk en de laatste keer bijvullen heb ik zo'n 500 km geleden gedaan.

Als chemicus kan ik het me niet voorstellen dat de reologische eigenschappen van deze mix veel afwijken van de reologische eigenschappen van de twee olieën afzonderlijk. Toch hoor ik hier en daar van motoreigenaren dat ze nooit olie mengen.

Wat denken jullie, kan dit de oorzaak zijn?

En wat zouden een stel nieuwe koppelingplaten plus montage ongeveer kunnen kosten voor mn cb450?


Die vervloekte moteren maken me misschien wel happy, maar ook straatarm B|
 
Laatst bewerkt:
als de koppeling was gaan slippen door de olie, was dat al veel eerder gebeurd.
het zou anders zijn als de koppeling was gaan slippen vlak na de oliewissel.
dus ik denk dat je gewoon aan nieuwe platen/veren toe bent.
 
Ja daar was ik al bang voor. Het was mooi geweest als ik de olie de schuld kon geven, maar helaas.

Heb je een idee wat dit ongeveer zou kunnen gaan kosten? Gaat er veel tijd in zitten om de eventueel versleten onderdelen te vervangen?
 
platen kosten bij louis 62 pleuro

pakking 4,50

setje veren 15,95

en als de stalen tussenplaten niet fris meer zijn kosten deze: 39,95


En nog iemand vinden, die wat tijd over heeft :)
 
OK thnx! Ik kan min of meer rustig slapen maar ervan balen doe ik evengoed.
Hij staat tekoop maar omdat ik hem aan de straatstenen niet kwijtraak voor een realistisch bedrag, lap ik hem toch maar op en blijf hem zelf rijden.
 
Laatst bewerkt:
Voor de geintresseerden:

Vanmiddag ben ik ermee naar mn monteur gereden. Was niet te doen! Hij begon zo erg te slippen, dat ik nog maar met pijn en moeite 60/70 km/u op de snelweg kon rijden. Het duurde ook niet lang voor ik aangehouden werd door een agent met de vraag "Wat scheelt eraan?"
"Sorry agent, maar hij wil nou eenmaal niet harder _O- "

Dus vanaf de eerste keer slippen was hij 30km later amper nog te rijden. Dat kon geen normaal slijtage probleem zijn.


Bij mn monteur bleek dat de boel door de oude eigenaar verkeerd in elkaar gezet was. Hij vond ringetjes terug die er niet in hoorden. Er is een onderdeel waarvan ik de naam niet weet enorm ingesleten, 5 mm metaal foetsie. In ieder geval wordt t een dure om op te lappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan