Slippende koppeling hoge toeren

Avocado

Rookie
10 nov 2014
5
2
Goede avond,

Mijn Yamaha xj700s heeft bij koude motor een slippende koppeling rond de 5000 toeren als je wat veel gas geeft. Eenmaal goed warm is dit over, maar wilt de koppeling wel slippen als je hem door trek tot over de 8000 toeren.

Nu het spellement uit elkaar gehaald, zie een paar donkere plekjes op 2 van de koppeling platen (platen zonder frictie materiaal). De frictie platen zijn 3.05mm dik (minimaal 2.9mm), en de veren 50.07mm lang (minimaal 50mm).

Het is dus allemaal nog net binnen tolerantie, zou het slippen wel als oorzaak kunnen hebben dat de slijtage dicht tegen de tolerantie zit, of kan het nog door iets anders komen? Afstelling koppeling is volgens wp-boek.

Bedankt alvast! ☕
 
dikte van de platen zegt niets over wel of niet slippen van de koppeling.
als je nu last hebt van een slippende koppeling dan is vervangen van de platen de enige oplossing.
er zijn wel wat uitzonderingen zoals verkeerde olie of de korf uitgesleten.
 
Bananeman1001, bedankt voor je reactie. Olie is 10w40 semi-synth. Putoline sport 4r. Voor olie verversen was het probleem er ook trouwens.

Wat zijn indicatoren voor een versleten korf? Ik probeer een foto te uploaden...

Ik voel wel speling op de buitenste korf.
 
Nu het spellement uit elkaar gehaald, zie een paar donkere plekjes op 2 van de koppeling platen (platen zonder frictie materiaal). De frictie platen zijn 3.05mm dik (minimaal 2.9mm), en de veren 50.07mm lang (minimaal 50mm).
Je hebt frictieplaten,(dat zijn de stalen exemplaren) en koppelingsplaten. Als je dus donkere plekken op je frictieplaten ziet zijn deze daar verbrand, dus vernieuwen. Ook wanneer deze nog netjes zijn masr buiten de tolerantie vallen. Bij de koppelingsplaten kijk je of deze uiteraard binnen tolerantie zijn en of deze niet verglaasd zijn. Zoja vernieuwen. Tevens kunnen je drukveren nog binnen de tolerantie zijn maar wel hun veerkracht verloren zijn. Zoja dan moet je deze alsnog vernieuwen.
 
En speling op de korf is nooit goed. Je kunt ook zien wanneer deze vesleten of ingeslagen is. Dan is er slijtage te zien. Bij de korf op de plaats waar de koppelingsplaten de korf raken en bij je koppelingwiel (weet niet exact of je deze zo noemt) op de plaats waar je frictieplaten raken/contact maken. Wat overigens ook heel belangrijk is dat is controleren of de frictieplaten nog recht zijn. Deze kunnen krom trekken en dan heb je uiteraard minder contactoppervlak met de koppelingsplaten.
 
Tevens zou ik persoonlijk als alles nog maar net binnen de tolerantie zit sowieso de boel vervangen.
Nu ligt de boel immers al uit elkaar en je weet dat hij dan binnenkort weer uit elkaar moet..
 
Ook is de dikte van de platen in tegenstelling wat bananenman zegt wel degelijk van belang. De koppeling werkt d.m.v. frictie. De koppelingsplaten worden tegen de frictieplaten en het koppelingshuis aangedrukt door veerspanning, als je koppelingsplaten en frictieplaten dunner worden heb je dus minder veerspanning waardoor hij dan gaat slippen.
 
Ook is de dikte van de platen in tegenstelling wat bananenman zegt wel degelijk van belang. De koppeling werkt d.m.v. frictie. De koppelingsplaten worden tegen de frictieplaten en het koppelingshuis aangedrukt door veerspanning, als je koppelingsplaten en frictieplaten dunner worden heb je dus minder veerspanning waardoor hij dan gaat slippen.

Ga jij nu serieus tegen @bananeman1001 in?
Heb je wel eens van een veerconstante gehoord?
 
Ook is de dikte van de platen in tegenstelling wat bananenman zegt wel degelijk van belang. De koppeling werkt d.m.v. frictie. De koppelingsplaten worden tegen de frictieplaten en het koppelingshuis aangedrukt door veerspanning, als je koppelingsplaten en frictieplaten dunner worden heb je dus minder veerspanning waardoor hij dan gaat slippen.

Hier schrijf je toch echt iets heel anders
 
die weinige keren dat ik een slippende koppeling had, waren de platen altijd nog binnen tolerantie.
nieuwe platen en het was weer in orde. denk niet dat er veel natte koppelingen zijn die de slijt-tolerantie halen zonder slippen.
 
Allen bedankt voor alle info en tips. Deze avond de korven gedemonteerd en alles visueel nagezien. Geen buitensporige slijtages geconstateerd. De speling op de buitenkorf komt denk ik door de demper die er in zit (excuses voor fout hebben van exacte benaming). Bij het nameten van de diktes van de vinger van de frictie platen tot de ontdekking gekomen dat deze niet allemaal juist zaten. Spel terug gemonteerd en zullen zien wat het doet. Blijft ze slippen dan komt er nieuwe set in, met veren ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan