DutchieDoes
Rookie
- 5 okt 2016
- 11
- 0
Platen versleten.
Of iets mechanisch niet meer 100%
Eerst uitzoeken wat er is
Soms zie je het niet en meet je ook geen slijtage, maar moeten ze wel vervangen worden. Bij die leeftijd en km stand zou ik er ook nieuwe veren in zetten.Ok. Dank. Ik wilde de k-platen sowieso nakijken, echter.... Zie je het direct als deze versleten zijn?
Misschien vlak voor de bewuste rit olie vervangen?
Koppeling compleet doet, dus frictieplaten, tussenplaten en veren. Liefst origineel monteren, anders krijgen we erna een topic met waarom je nieuwe EBC set ook slipt. Controleer het druklager (enige wat ie moet doen is soepel lopen) en draai de bouten van de drukgroep kruislings vast, op moment.
Juiste speling op de koppelingskabel?
Bij mijn cbr900rr hoefde ik alleen de koppelingsveren te vervangen. Die waren bovendien goedkoper dan de platen.
Zomaar materiaal vervangen..lijkt wel advies van een dealer.
Zomaar materiaal vervangen..lijkt wel advies van een dealer.
Bij de genoemde km stand kan ik me voorstellen dat de platen versleten zijn.
En dat wellicht de veren ook hun beste tijd hebben gehad.
Als makkelijke snelle tijdelijke oplossing is eerst het alleen vervangen van de veren best een optie.
Ook als de platen toch al wel aardig versleten zijn kun je dan nog even rijden voor het echt helemaal gebeurd is.
En als je nog erger gaat beunen ...
Bij mijn TL1000R ook, uit budget overwegingen ga ik nu hetzelfde doen bij mijn GSX750F.. Barnettt veren erin en testen maar.Bij mijn cbr900rr hoefde ik alleen de koppelingsveren te vervangen. Die waren bovendien goedkoper dan de platen.
de metalen platen kunnen niet verglazen, dat zijn de frictieplaten. Daar wordt door de warmte bij het slippen het materiaal zo hard dat het slippen veroorzaakt. Dat blauwe op de metalen platen komt ook door de warmte maar zal door het normaal gebruiken van de koppeling er af "gepolijst" worden.Nu heb ik wel iets opgevangen waarbij ik mij afvraag of dit broodje-aap is. Ik hoor dat je, wanneer de platen blauw en/of 'verglaasd' zijn, maar niet krom (wat in mijn geval aan orde is) ze met waterproof licht zou moeten kunnen opschuren en dat ze dan weer werken.
Iemand een mening hierover of ervaring hiermee?