snelheidbegrenzen.. elektronisch..

Tja,

Fietsers en voetgangers zijn zeker niet heilig. Maar je vergeet te melden dat een fietser of voetganger gestraft kan worden met een rolstoel met kinbesturing of zes planken.
Ik ben het zeker met je eens dat dat gedrag ook weer eens onder de aandacht gebracht moet worden. In Rotjeknor (Coolsingel) heb ik het werkelijk meegemaakt dat een fietser dwars door rood tussen twee agenten door fietste. Nog even en ze pissen in de laars en vragen waar de trekker hangt.

Wat veel automobilisten vergeten is dat ze met een sloophamer van dik 1000 kg aan het zwabberen zijn. Als jij een moker dwars door een werkplaats gooit met 50 km/uur heb je zeer waarschijnlijk ontslag op staande voet te pakken, ongeacht of je iemand geraakt hebt. Maar met een sloophamer van 1000 kg mag het wel.
 
Wat een mafklapper in dat filmpje 8)7

In de verkeerswereld wordt er over Geert Kloppenburg anders gesproken.

Zie al een paar jaar met lede ogen aan hoe problemen met verkeer etc. op de meest domme manier ´opgelost´ worden, terwijl in die zogenaamde oplossingen vaak een dubbele agenda schuilt (zoals het inrichten van nieuwe wijken met veels te weinig parkeerplaatsen om op die manier het hebben van eigen vervoer te ontmoedigen ten gunste van (autonoom)deelvervoer).

Dat is geen dubbele agenda: dat is de agenda. Je kunt vierkante meters maar één keer uitgeven. Auto's die vooral stil staan, ga je als gemeente niet faciliteren als de vraag naar woningen hoog is, en de opdracht om de leefbaarheid (duurzaamheid, luchtkwaliteit) te vergroten gebaat is bij meer actieve mobiliteit (wandelen, fietsen) of OV. Dus is bij gebiedsontwikkeling in stedelijk gebied vanaf nu inderdaad steeds vaker de parkeernorm 0,3 (aantal parkeerplaatsen per woning).

stel dat die gemeenten dat onzichtbare schild instellen en je vanaf bijv. een 60 weg de bebouwde kom in komt rijden, waar die idiote ambtenaren 30 ingevoerd hebben, en je zou met je motor achter zo'n koekblik zitten.
gaat dat ding (ook voor de blikker) onverwachts op de rem om de snelheid terug te brengen... dat zou wel es voor een toename in kop-staart aanrijdingen kunnen zorgen... tel uit je winst, den haag!!! :(
natuurlijk is het makkelijk om de schuld toe te schrijven aan 50kmpu, maar iedereen met verkeersinzicht weet wel beter:
veels te hard rijdende hufters, hardleerse appers en zich boven de wet verheven waanende voetgangers/fietsers i.c.m. te weinig actieve handhaving....

las gisteren dat dat ISA systeem vooral als een black box fungeert om je rit te monitoren.
dit kan leiden tot gevaarlijke situaties of onterechte afstraffing (bijv. de black box signaleert dat jij in de bebouwde kom op een 50 weg ineens vol in de ankers gaat. de reden word dan niet geregistreerd.
instantie die het analyseert kan het dan interpreteren als dat jij niet op zat te letten en fors remde voor een stilstaand blik voor jou, terwijl je in werkelijkheid op een lege weg reed en vanuit een achtertuin een kind of hond de straat op rende...)

het word steeds gekker in dit kleine land, maar de tendens die nu gaande is lijkt die van: wij (overheid/verzekeraars) verwachten dat jij ons 100% vertrouwd endus je data/privacy gratis en voor niks afstaat, terwijl wij jou 0,0% vertrouwen...

diep triest...

ik ga maar es een ommetje maken :]
 
Door fietsers en voetgangers een beschermde status te geven en straffeloos zonder kentekenplaat door het rood te laten gaan worden andere mensen verantwoordelijk voor de idiote gedragingen van die groep.

Snelheid is maar een behoorlijk eenzijdig onderdeel van de gevaarzetting.
Je kunt de snelheid heel snel verlagen door te remmen als je een oorzaak ziet daartoe.

Als je dronken bent onderweg, kun je niet even snel nuchter worden.
Als je voertuig niet in orde is kun je niet effe snel je auto in orde maken.
Als je in een whatsappgesprek zit kun je niet zien of je moet remmen.
Als je door rood een kruispunt oprijdt kun je niet snel cancelen als er een auto aankomt.

ik denk dat er disproportioneel veel aandacht gaat naar de snelheid terwijl er zoveel ander factoren veel gevaarlijker zijn.

Er is volgens mij ook al flinke tijd aandacht voor drank in het verkeer.
Met de komst van de APK is de aandacht voor de veiligheid van voertuigen verbeterd.
Mobieltje niet gebruiken tijdens het rijden blijkt lastig te handhaven, maar ook daar is flink aandacht voor.
Door rood rijden kan bij veel verkeerslichten niet meer zonder geflitst te worden.

Er is inderdaad veel aandacht voor snelheid, maar zeker ook voor andere factoren. Dus het idee dat snelheid disproportioneel veel aandacht krijgt deel ik niet.
 
Ik zie vaak genoeg appende bestuurders, te snel rijdende bestuurders of gewoon idioot rijdende bestuurders. Ik rij zelf ook wel eens iets te snel, de pakkans is nihil en als het dan kan, waarom niet.

Mijn mening is daarom niet dat snelheid disproportioneel veel aandacht krijgt, ik vind dat wangedrag in het verkeer nauwelijks aandacht krijgt.
Maar in het verleden zijn vaker van die "nu-gaan-we-alles-veilig-maken" momenten geweest en tot nu toe kwam dat vooral neer op snelheidsovertredingen bekeuren.
Wat wel bereikt is: De laatste jaren worden ook de door-rood-knallers vaker bekeurd; vooral dankzij de automatische flitspaal. En eerlijk gezegd is dat ook een overtreding die echt maar minimaal bestraft wordt - het is/was maar 180 euro of zo?

De andere verkeersdeelnemer rekent er op basis van het groene lampje op dat hij/zij de kruising veilig kan oversteken.
 
Ik zie vaak genoeg appende bestuurders, te snel rijdende bestuurders of gewoon idioot rijdende bestuurders. Ik rij zelf ook wel eens iets te snel, de pakkans is nihil en als het dan kan, waarom niet.

Mijn mening is daarom niet dat snelheid disproportioneel veel aandacht krijgt, ik vind dat wangedrag in het verkeer nauwelijks aandacht krijgt.
Maar in het verleden zijn vaker van die "nu-gaan-we-alles-veilig-maken" momenten geweest en tot nu toe kwam dat vooral neer op snelheidsovertredingen bekeuren.
Wat wel bereikt is: De laatste jaren worden ook de door-rood-knallers vaker bekeurd; vooral dankzij de automatische flitspaal. En eerlijk gezegd is dat ook een overtreding die echt maar minimaal bestraft wordt - het is/was maar 180 euro of zo?

De andere verkeersdeelnemer rekent er op basis van het groene lampje op dat hij/zij de kruising veilig kan oversteken.

Die boete is inmiddels 250 euro. Ik denk dat de hoogte niet zo veel uitmaakt. Het gaat vooral om de pakkans. Als je zeker weet dat je geflitst wordt laat je het bij €25,- ook wel uit je hoofd om door te rijden. Probleem is alleen dat 100 procent pakkans heel erg duur is, omdat dan overal flitspalen nodig zijn. En vervolgens ga je het nooit kunnen betalen met de boetes, want die zijn er dan niet meer. Niemand rijdt dan meer door rood namelijk.
 
De blackbox... Ik werkte rond het jaar 2000 bij een bedrijf dat blackboxen aan de Schipholgroep leverde (ontwikkeling, installeren en onderhoud). Ging om die witte en gele wagentjes (destijds veel Ford Focus, VW Golf en Polo dacht ik) die je op de platforms en ook wel rondom Schiphol ziet rijden.
Daar werd enorm veel schade mee gereden. Er werd ”op z’n Amsterdams“ mee gereden, zei toen een van de verantwoordelijken daar. Schades waren zelden te herleiden naar een persoon, dus niemand kon erop worden aangesproken.
De blackbox zou dat wel even veranderen... Massaal werden ze ingebouwd. Chauffeurs moesten zich met een soort tag aanmelden, anders startte het kreng niet.

Ik ben daar erg vaak geweest om te kijken waarom het niet lekker werkte, zelfs nog een dag meegereden met de pick-up die de banen vrijhoudt van troep en vogels. Nog nooit een project meegemaakt dat zoveel gezeik opleverde. De auto’s gingen nog steeds stuk, de blackboxen ook. Chauffeurs wisselden af en toe van tag (vermoedden we), die konden dan bewijzen dat ze thuis waren terwijl er weer zo'n autootje vol met deuken stond.

Die Amsterdammers waren echt heel creatief :+

volgens mij werken er alleen maar nul-tieners op Schiphol...

😂🤣😂🤣
 
Probleem is dan overal flitspalen nodig zijn. En vervolgens ga je het nooit kunnen betalen met de boetes, want die zijn er dan niet meer. Niemand rijdt dan meer door rood namelijk.
[sarcasme modus aan]
prima!
is het doel bereikt :t en hoef je niet meer te vrezen om door een door rood knallende tokkie van je motor gereden te worden
[sarcasme modus uit]
hoe hoog de pakkans of de prent ook is, er zullen toch een aantal overblijven die "het kunnen betalen", dus het blijft altijd opletten...
 
[sarcasme modus aan]
prima!
is het doel bereikt :t en hoef je niet meer te vrezen om door een door rood knallende tokkie van je motor gereden te worden
[sarcasme modus uit]
hoe hoog de pakkans of de prent ook is, er zullen toch een aantal overblijven die "het kunnen betalen", dus het blijft altijd opletten...
Zou je denken. Moet jij eens kijken hoe vaak ik het nog zie gebeuren dat er een met mach3 door rood knalt bij een stoplicht waar al een flitspaal staat sinds de oertijd jaren 90
 
Op het filmpje is te zien dat de fietsers er toch ercht een zootje van maken. Laten ze dat nu eerst eens aanpakken, voor hun eigen veiligheid. En daarna pas de auto's. Vaak kun je in de stad niet eens de v-max halen vanwege de vele verkeerslichten.
 
Op het filmpje is te zien dat de fietsers er toch ercht een zootje van maken. Laten ze dat nu eerst eens aanpakken, voor hun eigen veiligheid. En daarna pas de auto's. Vaak kun je in de stad niet eens de v-max halen vanwege de vele verkeerslichten.

Fietsers zijn hopeloze, anarchistische en egoïstische verkeersdeelnemers. Alleen rijden ze nooit iemand dood. Als je fietsers uit het verkeer haalt heb je een derde van alle verkeersdoden uit het verkeer gehaald. Als je automobilisten uit het verkeer haalt, heb je ze er allemaal uit, want ze veroorzaken ongeveer alle verkeersdoden.

#victimblaming
 
Er is volgens mij ook al flinke tijd aandacht voor drank in het verkeer.
Met de komst van de APK is de aandacht voor de veiligheid van voertuigen verbeterd.
Mobieltje niet gebruiken tijdens het rijden blijkt lastig te handhaven, maar ook daar is flink aandacht voor.
Door rood rijden kan bij veel verkeerslichten niet meer zonder geflitst te worden.

Er is inderdaad veel aandacht voor snelheid, maar zeker ook voor andere factoren. Dus het idee dat snelheid disproportioneel veel aandacht krijgt deel ik niet.
Aandacht voor drank in het verkeer?
Ik heb ongeveer 1 blaastest per 200.000 km gemiddeld gehad denk ik.

En een rit van meer dan 20 km zonder een flitspaal te passeren is bijna onmogelijk in Nederland.
 
De blackbox... Ik werkte rond het jaar 2000 bij een bedrijf dat blackboxen aan de Schipholgroep leverde (ontwikkeling, installeren en onderhoud). Ging om die witte en gele wagentjes (destijds veel Ford Focus, VW Golf en Polo dacht ik) die je op de platforms en ook wel rondom Schiphol ziet rijden.
Daar werd enorm veel schade mee gereden. Er werd ”op z’n Amsterdams“ mee gereden, zei toen een van de verantwoordelijken daar. Schades waren zelden te herleiden naar een persoon, dus niemand kon erop worden aangesproken.
De blackbox zou dat wel even veranderen... Massaal werden ze ingebouwd. Chauffeurs moesten zich met een soort tag aanmelden, anders startte het kreng niet.

Ik ben daar erg vaak geweest om te kijken waarom het niet lekker werkte, zelfs nog een dag meegereden met de pick-up die de banen vrijhoudt van troep en vogels. Nog nooit een project meegemaakt dat zoveel gezeik opleverde. De auto’s gingen nog steeds stuk, de blackboxen ook. Chauffeurs wisselden af en toe van tag (vermoedden we), die konden dan bewijzen dat ze thuis waren terwijl er weer zo'n autootje vol met deuken stond.

Die Amsterdammers waren echt heel creatief :+
Lekker he?! Smerige ondingen.
Helaas is er altijd wel een wagenparkmanager te vinden die er weer intrapt als ze weer eens komen lobbyen met die rotzooi.
 
Zou je denken. Moet jij eens kijken hoe vaak ik het nog zie gebeuren dat er een met mach3 door rood knalt bij een stoplicht waar al een flitspaal staat sinds de oertijd jaren 90

Dat is tegenwoordig iig zeer onverstandig, de meeste palen die nu bij een verkeerslicht staan meten en roodlicht EN snelheid.
Nog even snel oranje pakken is ook "flits"
 
Lekker he?! Smerige ondingen.
Helaas is er altijd wel een wagenparkmanager te vinden die er weer intrapt als ze weer eens komen lobbyen met die rotzooi.
Destijds was het een soort gouden verdienmodel. Men dacht dat echt iedereen behoefte had aan die dingen, vrachtwagens, leaserijders, wagenparkbeheerders. Dat bleek uiteindelijk nog wel tegen te vallen, alhoewel ik er toch jaren de hypotheek van heb kunnen betalen.

Er was een klacht dat de auto’s op Schiphol soms niet wilden starten, na aanmelding met de tag. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Heb dat zelf mogen ondervinden toen we halverwege een runway stonden en er aan het begin een 747 van China Airlines aan het starten was. Mijn Amsterdamse begeleider (type ”net iets te klein colbertje”) zei “Kaak dannn, nou starttie dussjnie hè!”. Dat leverde bijna toch een flinke bruine streep op :+
 
Destijds was het een soort gouden verdienmodel. Men dacht dat echt iedereen behoefte had aan die dingen, vrachtwagens, leaserijders, wagenparkbeheerders. Dat bleek uiteindelijk nog wel tegen te vallen, alhoewel ik er toch jaren de hypotheek van heb kunnen betalen.

Er was een klacht dat de auto’s op Schiphol soms niet wilden starten, na aanmelding met de tag. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Heb dat zelf mogen ondervinden toen we halverwege een runway stonden en er aan het begin een 747 van China Airlines aan het starten was. Mijn Amsterdamse begeleider (type ”net iets te klein colbertje”) zei “Kaak dannn, nou starttie dussjnie hè!”. Dat leverde bijna toch een flinke bruine streep op :+
Hahaha, mooi verhaal.
Maar zo zie je, achteraf gezien bleken die dingen louter interessant voor degene die ze verkocht.
Iets wat ik je overigens niet misgun want dat je het lukte om dit soort waanzin te verkopen ligt nog altijd aan degene die erin trapt.
 
Hahaha, mooi verhaal.
Maar zo zie je, achteraf gezien bleken die dingen louter interessant voor degene die ze verkocht.
Iets wat ik je overigens niet misgun want dat je het lukte om dit soort waanzin te verkopen ligt nog altijd aan degene die erin trapt.
Ja mooie tijd, vóór 9/11 was het allemaal ook iets makkelijker op Schiphol dan nu. Lekker Amsterdams: niks mag, maar alles kan.

Toch is veel van die blackboxfunctionaliteit nu min of meer standaard aanwezig zonder dat je het in de gaten hebt. Maar vaak meer voor ongevalsregistratie, niet zozeer om je werknemers continu te bespieden, want dat kwam helaas ook voor.
 
Fietsers zijn hopeloze, anarchistische en egoïstische verkeersdeelnemers. Alleen rijden ze nooit iemand dood. Als je fietsers uit het verkeer haalt heb je een derde van alle verkeersdoden uit het verkeer gehaald. Als je automobilisten uit het verkeer haalt, heb je ze er allemaal uit, want ze veroorzaken ongeveer alle verkeersdoden.

#victimblaming

Laten we dat dan maar doen.
 
Fietsers zijn hopeloze, anarchistische en egoïstische verkeersdeelnemers. Alleen rijden ze nooit iemand dood. Als je fietsers uit het verkeer haalt heb je een derde van alle verkeersdoden uit het verkeer gehaald. Als je automobilisten uit het verkeer haalt, heb je ze er allemaal uit, want ze veroorzaken ongeveer alle verkeersdoden.

#victimblaming
Als fietsers zich normaal aan de regels houden scheelt dat dus ook heel veel doden en gewonden. Niet elke dode fietser is de schuld van een automobilist. De snelheid omlaag brengen scheelt misschien iets. Dood, of levenslang gehandicapt....
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan