Snelheidssignaal project motor (Suzuki DR naaf)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.823
1.333
Malden
Merk:
- 1973 Honda CB 350f frame (niet relevant verder)
- 2014 KTM Duke 125 USD voorvork
- 1989 Suzuki DR750 naaf
- 4.00-18 voorband, omtrekt ca 202 cm.

Hoi. Ik sta voor de volgende keuze in mijn project en vraag me af wat jullie zouden doen / aanraden.
Ik 'moet' een teller en snelheidsopnemer plaatsen op mijn project motor.

De naaf is van een Suzuki DR750, en de KTM voorvork heeft (ook) een 15mm as, dus de Suzuki naaf past zonder aanpassingen (behalve as spacers). Er is ruimte voor een opnemer.

1 Ik zou dus voor een Suzuki DR snelheidsopnemer kunnen kiezen. Maar: die heeft standaard een 21" wiel. Ik heb een 18" wiel. Maakt dit wat uit, of zit die reductie in de teller en niet in het opnemertje? Lijkt mij dat (gezien vele DR rijders het 21"inch wiel al uitwisselen voor een 19" of zelfs 17", de reductie in de teller zit, en niet in de opnemer?)

2 Ik kan een KTM snelheids-/ABS-sensor plaatsen op de originele plek in de vork, maar...ik heb geen KTM wiel, dus hoe krijg ik een signaaltje? Ik kan geen ABS ring plaatsen op de Suzuki naaf. Deze optie is denk ik niet mogelijk / handig.

3 Ik kan een universele digitale teller plaatsen met magneetopnemer.

4 Ik kan een GPS teller monteren.

Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar optie 1, dan kan ik ook voor een simpel analoog tellertje gaan wat past bij de rest vd motor.
Mocht een standaard DR opnemer toch alleen 21" ondersteunen, zijn er alternatieven van (bv) Suzuki voor een 18" wiel, die ook op de DR naaf passen?
Foto is van een DR750 opnemer.

Hoewel dingen uitzoeken, puzzelen, kopen en proberen heel leuk is, probeer ik kosten een beetje onder controle te houden en niet alle opties in huis te halen.., dus hoop dat er een ervaringsdeskundige is met Suzuki DR wielmaten cq teller ombouw...

Dank alvast!
 

Bijlagen

  • DR drive gear.jpg
    DR drive gear.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 2
ze doen allemaal hetzelde: een bepaald toerental/frekwentie doorgeven aan de teller. maar per toer/frekwentie past een bepaalde afstand, namelijk de omtrek van de band. verandert die omtrek ben je met een mechanische overbrenging altijd ge-jost.

alle aftermarket electronische tellers hebben een instelling voor de omtrek om de juiste snelheid weer te geven.
 
ze doen allemaal hetzelde: een bepaald toerental/frekwentie doorgeven aan de teller. maar per toer/frekwentie past een bepaalde afstand, namelijk de omtrek van de band. verandert die omtrek ben je met een mechanische overbrenging altijd ge-jost.

alle aftermarket electronische tellers hebben een instelling voor de omtrek om de juiste snelheid weer te geven.

Hoe zit dat met aftermaket analoge tellers.
Dus stel ik kies de DR opnemer aan de naaf, hoe kan ik een analoge teller dan kloppend maken?
 
bijna alle gebruikelijke japanse snelheidsmeters hebben een ratio van 2320:100 /2240:60,
2320 rpm = 100 kmh., 2240 rpm=60 mph. kijken naar een Suzuki/yamaha/kawasaki/honda drive gear van een 18" wiel.
Of je originele CB350F drive pas maken, heeft ook 15 mm. as.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan