Soms moeilijk naar 1e versnelling?

Benonderweg

MF'er
14 jul 2019
151
96
Onderweg
Beste mede motorforummers,
De laatste tijd valt het me op dat mn motor (yamaha fz8 2015) soms moeilijk in zn versnelling gaat.

Meestal voor een stoplicht o.i.d merk ik dat hij in neutraal staat, maar niet naar de eerste versnelling wil, hierbij heb ik dan mn handvat volledig ingeknepen.
Als ik dan mn handvat een klein stukje loslaat dan wil hij wel in de eerste versnelling.
Is dit onschuldig? Of een bekende kwaal van Yamaha? Is dit een voorbode voor een versleten koppeling?

Alvast bedankt voor reacties!
 
Gewoon terug naar 1 voor een stoplicht en dan als je stilstaat naar neutraal.

Dan knalt ie gegarandeerd elke keer gewoon in de versnelling.

Als je stilstaat en je wil dan naar 1 kan het zijn dat je tandwielen niet lekker op elkaar uitgelijnd zijn, ik zou ipv de koppeling iets op laten komen dan een stukje naar voren rollen, op deze manier belast je de koppeling niet en krijg je 'm gewoon makkelijk in z'n versnelling.
 
de nokken op je tandwielen staan dan tegenover mekaar ipv voor een gat tussen de nokken en dan kan de versnelling niet ingeschakeld worden.
door je koppeling te laten opkomen gaat de primaire bak-as mee beginnen draaien en staan de nokken niet meer overeen en kan je wel schakelen.

er is dus geen probleem. of je blijft doen wat je nu doet, of je verduwt de motor licht voor-of achteruit, dan verdraait de secundaire as met eenzelfde effect
 
of de koppelingshendel ook gewoon loslaten als je in zijn vrij staat en die pas inknijpen als je wilt inschakelen dan gaat het ook meestal zonder problemen omdat de ingaande as niet stil staat. je hebt kans dat het iets meer geluid maakt tijdens het inschakelen want draaiende as die je inhaakt op een stilstaande as maar daar kan het normaal gewoon tegen zonder stuk te gaan en je hebt een stuk minder slijtage aan je druklager.
 
Vanavond een stuk gereden en zonder dat ik mn koppelingshendel heb aangeraakt is het opgelost. Ik had last van het probleem als ik pas ging terugschakelen als ik al stil stond....
Vanavond al naar de eerste versnelling voor dat ik stil stond en geen probleem meer gehad. Niet meer lui zijn en op tijd terugschakelen is de oplossing😁.
Bedankt voor jullie reacties en ik heb weer wat geleerd👍
 
Mooi dat het soms simpel kan zijn.

18 jaar geleden werd mij deze methode standaard aangeleerd tijdens het lessen. Is dat nu niet meer het geval?
De achterliggende gedachte was dat als er zich een onverwachte situatie voor doet, de motor meteen in de juiste versnelling staat om weer weg te kunnen rijden.

In jouw geval dus twee vliegen in één klap :t
 
Mooi dat het soms simpel kan zijn.

18 jaar geleden werd mij deze methode standaard aangeleerd tijdens het lessen. Is dat nu niet meer het geval?
De achterliggende gedachte was dat als er zich een onverwachte situatie voor doet, de motor meteen in de juiste versnelling staat om weer weg te kunnen rijden.

In jouw geval dus twee vliegen in één klap :t
Jazeker, staat volgens mij in de rij procedure van het CBR.
Alleen bij noodstop is het niet verplicht.
 
Mooi dat het soms simpel kan zijn.

18 jaar geleden werd mij deze methode standaard aangeleerd tijdens het lessen. Is dat nu niet meer het geval?
De achterliggende gedachte was dat als er zich een onverwachte situatie voor doet, de motor meteen in de juiste versnelling staat om weer weg te kunnen rijden.

In jouw geval dus twee vliegen in één klap :t
Ik denk dat het meer uit luiheid zo is gevormd hahaha.... het kwam mij inderdaad wel bekend voor die handeling, zeg maar een "o ja-momentje".
 
Met alle motoren waar ik op rij als ik een stoplicht nader zorg ik dat als ik stil sta hij in de neutrale stand staat. Heb dan beide benen aan de grond en handen van het stuur. Toen mijn vrouw nog motor reed en wij samen weg gingen zag ik dat als zij voor de stoplichten stond zij altijd aan het klooien was om de motor in zijn neutrale stand te krijgen.
 
Vanavond een stuk gereden en zonder dat ik mn koppelingshendel heb aangeraakt is het opgelost. Ik had last van het probleem als ik pas ging terugschakelen als ik al stil stond....
Vanavond al naar de eerste versnelling voor dat ik stil stond en geen probleem meer gehad. Niet meer lui zijn en op tijd terugschakelen is de oplossing😁.
Bedankt voor jullie reacties en ik heb weer wat geleerd👍
Told you.....
 
Nog 2 tips:
Als je vanuit neutraal stilstaand naar 1 wil, ontkoppelen en direct pookje omhoog drukken.
Als het te hard klapt, iets meer tijd geven.

2.
Als je voelt dat ie niet erin wil, koppeling een stukje loslaten terwijl je schakeld.
Of even koppeling los en opnieuw proberen.

3.
Bonus tip.
Rij langs de rijschool, of motor zaak en vraag om een demonstratie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan