Allicht goed te vermelden dat de Dynamo meer dan 45Volt wisselstroom levert, wat volgens het werkplaatsboek goed is. Frappant is dat ik onlangs 68V gemeten heb, wat mij wat veel leek.
Persoonlijk dacht ik aan een stukke dynamo. Dus heb ik de weerstand gemeten. Deze was laag, prima dus. Tevens was de weerstand hoog tussen de spoelen en het frame. Conclusie de isolatie van de spoelen zullen ook wel oké zijn.
Zou het kunnen zijn dat de spoelen van de dynamo (al draaiende, door een defect in de isolatie) parallel komen te staan, waardoor de spanning naar de spanningsregelaar te hoog wordt?
@ CB-Sacco.
Het probleem is begonnen toen de motor plotseling uitviel tijdens gebruik. Tevens waren er een hele rits lampjes doorgebrand. Dit duit dus op een spanningspiek in het systeem (allicht door een defecte regelaar).
Wel, na wat meten bleek dat er een stroom liep in het systeem van 10A (kortsluiting dus). Na veel speurwerk bleek deze uit de cockpit te komen. Dus tijdelijk even stekkertje los gehaald, zaakje weer geïnstalleerd inclusief nieuwe spanningsregelaar en weg was de lekstroom.