• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

speling op de krukas AMF sx 250

pagode

Die hard MF'er
Lid geworden
20 sep 2005
Waarderingsscore
0
gegroet,

Ik heb van een neef een oude aermacchi, amf sx 250 crosser gekregen uit 1977, mooi cadeau natuurlijk. :)
Hij heeft wel een vatsloper gehad. Bij demontage van het blok kwam ik het volgende tegen: zeer diepe kras in de cilinderwand, kop lijkt nog goed, en zuiger ook heel sterk beschadigd(kras diep over de segmenten heen). Deze dienen dus vervangen te worden.
Hij wist me te vertellen dat je waarschijnlijk de cilinder niet kan honen maar moet laten opnieuw hardverchromen. Klopt dit?
En zodus een nieuwe standaard zuiger nodig heb. Allemaal okay want er valt nog wel aan te geraken via ebay heb ik al gemerkt.
Maar nu kwam ik tot de constatie dat ik arm van de krukas sterk zijdelings kan bewegen, +- 0,5cm. Terwijl er in de workshopmanual als maximale zijdelingse speling 0,4mm staat.
Waaraan kan dit liggen en wat heeft het veroorzaakt? In de workshopmanual staat dat je best meteen de hele krukas vervangt omdat het als 1 geheel te verkrijgen is.
Maar moet voor dit probleem de hele krukas worden vervangen of zijn de onderdelen ook apart te verkrijgen? Het splitten van de boel lijkt me ook op zich al complex want dat moet gebeuren met een Hydraulische pers.
Een hele krukas laten overkomen vanuit USA zou al vlug 100dollar kunnen kosten aan verzending, dus ook wat van het gedoe te veel.

Wie kan me wat raad geven?
alvast bedankt

mvg
frederik

Hier een foto van het type, mijne is wel een rode en heeft in plaats van cagiva, AMF op de tank staan. Weet iemand soms het bouwjaar van mijn moto aan de hand van het motornummer, want er zaten spijtig genoeg ook geen papieren bij.
*6D60498117*
full

hoi pagode,

als er diepen krassen in je cilinder zitten dan moet hij op nieuw genicalsealed (=hardverchromen) worden. dat kost ongeveer 200-250 euro. dan kun je er een nieuwe standaard zuiger in zetten. als de krassen meevallen dan kun je de cilinder laten honen en er een overmaat zuiger in zetten. even naar een crossmotorzaak gaan daar kunnen ze je wel verder helpen.

over die krukas en drijfstang (arm) denk ik het volgende: zijdelingse speling is niet erg tot een bepaald niveau (dat heeft een nieuwe ook!). waar je wel op moet letten is de speling die op het big-end lager zit als je de drijfstang recht naar boven houdt en hem dan van boven naar beneden op en neer drukt. ik bedoel dus dat de speling op het lager voelbaar is als je aan de drijfstang trekt en duwt, wel de krukas stil houden als je dat gaat proberen! mocht het zo zijn dat je geen speling voelt dan is de krukas nog goed, is er wel speling voelbaar dan kun je er een nieuw big-end set in laten persen, al hoewel ik niet weet of dat die leverbaar zijn voor jouw motor. en anders moet je toch aan een nieuwe krukas compleet met drijfstang. ook hier geldt weer, even naar een crossmotorzaak gaan om professioneel advies te vragen.

alvast veel succes gewenst en ik hoop dat je hem weer rijdend krijgt want zo'n aparte motor zie je niet vaak.

bedankt voor je raad al rene,
ben zonet eens gaan testen en kan de drijfstang toch wel goed voelbaar op en neer bewegen. Hier mag dus geen speling op zitten.
Wat kan de oorzaak zijn van zo een probleem?
Moet nu het hele blok open, en de carters gesplitst om eventuele metaalresten te verwijderen?

Laatst bewerkt:
daar mag geen speling op zitten nee, dus dat wordt vervangen (lagers of krukas in zn geheel)
blok moet daarvoor toch open dus zou dr eventuveel nog wat inzitten, dan komt dat er ook meteen uit..
hoe diep is die kras in de cillinderwand? want mits niet te diep is het vaak nog te honen, of er moet een neiuwe laag in, hangt ook af van welk materiaal het is, beste kun je denk even navragen bij crosszaak ja..
oorzaak is waarschijnlijk de vastloper

Ben ik gek??
Je kijgt een crosser uit 1977 en vraagt welk bouwjaar deze is?
Wat denk je ? ;)

bedankt voor je raad al rene,
ben zonet eens gaan testen en kan de drijfstang toch wel goed voelbaar op en neer bewegen. Hier mag dus geen speling op zitten.
Wat kan de oorzaak zijn van zo een probleem?
Moet nu het hele blok open, en de carters gesplitst om eventuele metaalresten te verwijderen?

op een drijfstang mag geen speling zitten nee, en de oorzaak van het probleem is gewoon slijtage, daar doe je niks aan.

net als fs180 zei: blok open gooien en de carters even goed schoon spoelen met ontvetter (als je dat bedoeld met 'eventuele metaalresten verwijderen'). de carters moeten zowyzo open om de krukas te verwijderen. ik hoop dat je nog wel aan pakkingen kan komen voor deze motor anders moet je ze zelf gaan knippen.

op een drijfstang mag geen speling zitten nee, en de oorzaak van het probleem is gewoon slijtage, daar doe je niks aan.

net als fs180 zei: blok open gooien en de carters even goed schoon spoelen met ontvetter (als je dat bedoeld met 'eventuele metaalresten verwijderen'). de carters moeten zowyzo open om de krukas te verwijderen. ik hoop dat je nog wel aan pakkingen kan komen voor deze motor anders moet je ze zelf gaan knippen.

Die pakkingen zijn geen probleem die heeft ie O-)

Die zuiger en krukas zij een groter probleem die zijn nog al zeldzaam!

voor de krukas kan je deze meneer ook eens mailen:

aermacchi-racing grote kans dat hij je verder op weg kan helpen...

Laatst bewerkt:
Heb ebay eens bekeken en er is nog wel een en ander te koop voor dit model. Is niet zo zeldzaam in Amerika.
Ik zit echter ook met een ander probleem, ik heb namelijk geen papieren erbij?
Is het een dure grap om terug papieren aan te vragen? Je moet hem dan weer helemaal laten keuren zekers in belgie?
Verzekeren op kadernummer kan waarschijnlijk niet zoals bij een brommer?

bedankt voor de links dirk, maar ik wacht nog even af hoe het verhaal met de papieren afloopt.

alvast bedankt voor de hulp
mvg
frederik

Terug
Bovenaan Onderaan