spiegel trilt?

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Heb net een aantal maanden nieuwe spiegels op mijn motor.
Nu heeft de linker spiegel altijd wel een beetje los gezeten. Maar was wel goed door te kijken. Het enige probleem was dat deze vaak de neiging had (tegen de 120 aan) om naar binnen te draaien. Behoorlijk irritant dus.
Todat ik dit vorige week zat was en de moer van de veer een slag aangedraaid heb.

Het draaien is nu niet meer, maar nu heb ik tegen de 120 een zeer irritante trilling in mijn spiegel waardoor ik niks meer zie. Of gewoon echt miselijk wordt als ik er te lang in staar :9...ook behoorlijk irritant dus.

Herkent iemand dit probleem misschien en weet iemand hier iets aan te doen (behalve nieuwe spiegel)? De rechter spiegel heeft wel gewoon stil en heldere beeldvorming, dus aan stuurgewichten of balhoofdlager lijkt het me niet te liggen.

Constructie van spiegel:
full
 
Laatst bewerkt:
mja een lichte trilling heeft mijn rechter spiegel ook wel. Maar kan wel nog helder dingen zien/onderscheiden.

Mijn linker spiegel daarentegen is helemaal vaag en vertekend rond die snelheid. Beetje lastig...
 
Ja, ik herken het.

Bij verschillende soorten motoren, bij verschillende typen. Raar genoeg heb ik er bij mijn Harley het minste last van...

Stuurdempertjes, rubbertje en vaak is het dan opgelost.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat je zou kunnen proberen is wat teflontape om de schroefdraad wikkelen, waardoor de spiegel vanzelf wat strakker komt te zitten en je de veer mogelijk weer wat kunt lossen.

Elke motor heeft overigens trillingen in een bepaald toerengebied. Soms helpt het er andere stuurgewichtjes op te zetten, zwaarder of juist lichter. Je zou ook het stuur ergens mee kunnen opvullen (loodhagel bv.) .
Kan ook zijn dat het trillen soms erger wordt, bv. door een slechte afstelling (carbs synchroniseren) of door veringsproblemen, onbalans in een wiel oid.
 
bij de motorzaak hebben ze me al "spiegeldempers" proberen te verkopen. Cylinders met een rubberen wand of iets dergelijks, die je in de spiegelhouder draaid en waar je vervolgens de spiegel weer op draaid.
Maar dan wordt de cylinder van je spiegels 2,5 cm langer. zier er ok niet uit denk ik.

Zou een rubberen ring in die bus (zie mijn tekeningetje boven :9) met daarop die veer misschien ook een oplossing kunnen zijn? vraag me af of je dan genoeg demping krijgt.
 
Wat je zou kunnen proberen is wat teflontape om de schroefdraad wikkelen, waardoor de spiegel vanzelf wat strakker komt te zitten en je de veer mogelijk weer wat kunt lossen.

Elke motor heeft overigens trillingen in een bepaald toerengebied. Soms helpt het er andere stuurgewichtjes op te zetten, zwaarder of juist lichter. Je zou ook het stuur ergens mee kunnen opvullen (loodhagel bv.) .
Kan ook zijn dat het trillen soms erger wordt, bv. door een slechte afstelling (carbs synchroniseren) of door veringsproblemen, onbalans in een wiel oid.

Maar zou mn rechter spiegel dan niet hetzelfde probleem moeten hebben? :?
 
Lekker een stukkie rubber er tussen doen en ff kijken wat er gebeurd....

Ringen kun je halen bij Praxis en consorten, bij de sanitair afdeling.

Kan idd per stuurhelft schelen. En wellicht zijn die stuur gewichtjes iets voor je. Kan echt wat uitmaken hoor, en is niet een grote uitgave.
 
Zou een rubberen ring in die bus (zie mijn tekeningetje boven :9) met daarop die veer misschien ook een oplossing kunnen zijn? vraag me af of je dan genoeg demping krijgt.

Ik denk het niet. Door die ring kom je net anders uit, waardoor de spiegel niet af te stellen zal zijn.
Wat Martell zegt kan best kloppen, de linkerhelft kan bv. nét ff zwaarder of lichter zijn dan de rechterhelft, waardoor de trillingsfrequentie van je stuurhelft nét ff anders ligt.

Je zou ook kunnen denken aan een alu stuur, die hebben minder last van trillingen, alu is wat weker en vangt dus meer trillingen af.
 
Laatst bewerkt:
Klopt!

Heb wel eens gelezen dat orriginele verzwaard zijn in de spiegelbehuizing. Klopt dit? Valt anders misschien ook wel iets op te fabrieken dan. Maar dan nog...geeft mn rechter spiegel gewoon goed en heler zicht :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan