• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Splinternieuwe bougie stuk de vorige ook al?!

Mainstreet

MF'er
Lid geworden
29 mrt 2005
Waarderingsscore
0
Dit topic zal wel vaker aan bod zijn geweest maar toch . . .

Ik heb een virago XV750. Nieuwe bougies in gedaan omdat de achterste cilinder niet meedeed. Bougie stuk (DENSO W22ES-U) Koop ik nieuwe (NGK BP7ES). Volgens het boekje voorgeschreven en volgens Motoport prima. Geven ze per ongeluk twee verschillende types mee. 1x BP7HS en 1x BP7ES. Ik heb niks in de gaten en stop toevallig de ES in de achterste cilinder. En . . . na ca 200 km de bougie van de achterste cilinder weer stuk. In beide gevallen de ES dus. Terwijl deze toch voorgeschreven is.

Zit hier logica in of is het gewoon toeval?

Ik heb dit ook met een Virago gehad.
Wat voor kleur hebben de bougies als je ze eruit haalt?
Als ze geen goede verbranding hebben zullen ze hoogstwaarschijnlijk zwart zijn.
De temperatuur kan dan ook hoger oplopen zodat de bougies steeds stuk gaan.

succes

Ja hij was inderdaad pikzwart, ik dacht dat dit kwam omdat het niet goed vonkte, dus het is andersom. Maar waarom heb ik dan geen goede verbranding? Ik dacht dat het miscchien kwam door het verschil tussen een HS en een ES. Al weet ik niet wat dit verschil inhoudt.

HS bougie heeft een kortere schroefdraad dan een ES bougie en komt dus niet in de verbrandingskamer.

Maar een mogelijke oorzaak is een hangende vlotter(naald) in de achterste carburateur.

De achterste bougie is inderdaad alweer pikzwart.Zal de carb dus wel zijn. Hij gebruikt ook erg veel benzine. Of zou er een heter bougie in moeten?
Als je er een andere bougie in wilt gaan doen is eigenlijk niet de oplossing.
Dat deze elke keer stuk gaan heeft een reden.
Andere bouigies zullen ook zwart worden en op de duur een kleine of helemaal geen vonk meer geven.
Enige mogelijkheid is de carbs af te stellen cq schoonmaken.

HS en ES bougies heb je zowel met een korte als een lange schroefdraad volgens mij. Ik dacht dat het temaken heeft met de warmtegraad van de bougie. Alleen weet ik niet wat heter is de HS of de ES.

Ik denk dat ik inderdaad de carb moet schoonmaken want volgensmij valt er niet veel aan bij te stellen. Als de vlotternaald blijft hangen heb je dan niet juist minder brandstoftoevoer?

Het verschil tussen xxxES en xxxHS is inderdaad de lengte van het schroefdraad. Hier is een bougietabel met de meest gangbare maten:
[Dode link verwijderd]
En ik denk dat het inderdaad aan de afstelling van de carburateur ligt (voor zover ik het kan inschatten).

Mocht je geen bijzonderhedne vinden in de carburateur heb ik nog wel een idee. Als één van de twee cilinders warmer is dan de andere kan er verschil in bougiebeeld optreden. Dus een "warmere" of "koudere" kan dan uitkomst bieden. (De warmtegraag geeft aan hoeveel warmte de bougie doorgeeft naar het blok. Deze zorgt voor de optimale temperatuur van de "neus" van de bougie. Bij een verkeerde warmtegraad kan het bougiebeeld anders zijn en leiden tot kapot gaan.) Als er nu een 7 n zit zou je een 6 kunnen proberen. Bij mijn Honda SS50 (jaja, toen nog brommer) heeft het gewerkt. Maar vooralsnog zou ik eerst de carburateur nakijken op bijzonderheden. Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Succes in ieder geval.

Mocht je geen bijzonderhedne vinden in de carburateur heb ik nog wel een idee. Als één van de twee cilinders warmer is dan de andere kan er verschil in bougiebeeld optreden. Dus een "warmere" of "koudere" kan dan uitkomst bieden. (De warmtegraag geeft aan hoeveel warmte de bougie doorgeeft naar het blok. Deze zorgt voor de optimale temperatuur van de "neus" van de bougie. Bij een verkeerde warmtegraad kan het bougiebeeld anders zijn en leiden tot kapot gaan.) Als er nu een 7 n zit zou je een 6 kunnen proberen. Bij mijn Honda SS50 (jaja, toen nog brommer) heeft het gewerkt. Maar vooralsnog zou ik eerst de carburateur nakijken op bijzonderheden. Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Succes in ieder geval.

Het heeft natuurlijk wel een oorzaak dat de bougies nu warmer worden en dan stuk gaan. :]

Mainstreet: ... Als de vlotternaald blijft hangen heb je dan niet juist minder brandstoftoevoer? ...

Hangt van de stand(en) af waarin "hangen" optreedt; bij type met plastic sluitpuntje (vergrootglas erbij!) zelfs wel meegemaakt dat binnen 1 rit wisselend zowel brandstoftekort als verzuipen optrad. 'r Was wel een brommer (Vespa met Dell'Orto carb) maar ik denk dat dat "in het groot" ook wel maakbaar is. Nieuw naaldje/pennetje (was dik driekantig type) er in en klaar. Toch de moeite van het onthouden waard.

Maar het kan ook heel best komen door de aanwezigheid van vuil in de vlotterkamer of gefrustreerde ventilatie daar.

De achterste cilinder blijft wel altijd "kouder" dan de voorste ook als de bougies het allebei doen (type 7). De achterste bougie wordt wel steeds zwart. Ik ben benieuwd of dit verdwenen zou zijn als ik de achterste vervang door een type 6?

Verder lijkt het mij een hoop werk om de carburateurs er af te halen. Ik zie er niet tegenop maar als ik ze er af heb wat valt er dan mee te doen?

En moet ik ze dan afstellen als ik ze er weer op zet, of alleen maar schoonmaken?

Ik denk nog weer aan iets anders: bougieKAPJE. Als dat zorgt dat er vonken worden "overgeslagen" dan krijg je ook ongeveer zulke verschijnselen.

Tja daar heb ik ook aan gedacht. Dus heb ik ze zo juist verwisseld maar dat maakt geen verschil helaas. Nu is de derde bougie zojuist er ook mee gekapt. En weer zwart natuurlijk. Denk je dat als ik een hetere bougie er in zet het probleem verdwenen zal zijn? Verder Als die bougie zwart is zal de rest ook wel zwart worden. Zou dat een probleem opleveren met de kleppen?

Dat hoeft niet zo te zijn. De kleppen geleiden goed warmte waardoor het oppervlak warm is en de verbranding goed. Als een bougie té goed isoleert is de temperatuur te laag van de bougie waardoor een een aanslag kan ontstaan. Ik zou even een andere bougie proberen een "6" bijvoorbeeld. Dan ben je voor €3,00 een heel stuk wijzer als er een verschil optreed. Is het brobleem over lag het aan de warmtegraad. Is het probleem er nog ligt het aan iets anders, bijvoorbeeld het functioneren van de carburateur (te rijk mengsel --> roetvorming).

hoi ik heb zelf ook een virago 750xv had het zelfde probleem bij mij was ook de bougie zwart en brande steeds door heb gewoon het benzine mengsel wat armer gezet en probleem was opgelost heb nog een foto erbij gezet virago project

Bijlage: Set3_02.jpg

Dit wil je niet geloven!!!! Gasnaald verdwenen?!

Ik heb zojuist de carburateur er afgehaald. Viel eigenlijk nogal mee. Toen ik in de gasklepopening keek van de linker carb keek zag ik eigenlijk meteen het probleem. De gasnaald was weg!!! Membraam er afgehaald en in de schuif gekeken en ja hoor daar zat ie. Helemaal omhooggeschoven. Klem tussen de veer van de schuif. De nylon schroef met de veer was kennelijk los getrild waardoor de veer omhoog was gedrukt bij het neergaan van de schuif.

Geen wonder dat hij veeeel te rijk liep. Blij dat ik ff heb gekeken. Kan ik iedereen aanraden. Verder is de linkercarb behoorlijk vuil.

Wie weet waarmee ik dat schoon moet maken?

Kijk aan! Probleem gevonden.
Het schoonmaken van carburateurs heb ik ervaring mee, dus wellicht kan ik je hierover enkele tips geven. (Ik neem aan dat je het over een gronige schoonmaakbeurt hebt.)
NB: Forceer niets, zorg voor een opgeruimde werkplek en schrijf de volgorde op zodat de montage gemakkerlijker gaat.

- Haar de carburateur van de motor;
- Haal het meeste vuil er af met een borstel;
- Demonteer alle onderdelen stuk voor stuk (volgorde opschrijven!);
- Maak de "schone" delen schoon met een doek en remmenreiniger;
- Maak de vuile delen (zoals de body) schoon met een kwast/borstel zodat het grootste deel vuil er af is;
- Maak dan de "vuile" delen schoon met remmenreiniger en een doek;
- Blaas alle kanaaltjes van de carburateur goed "door" en droog (bij voorkeur met een compressor):
- Monteer alle schone onderdelen weer (let op eventuele afstelling van boutjes/moertjes).

Aanslag in de vlotterbak kan je het best met een tandartshaakje wegkrabben zonder daarbij teveel te beschadigen. Denk bij montage aan vet op de boutjes zodat deze later makkelijker los gaan. Probeer pakkingen en rubbers goed heel te houden. Vooral rubber membramen zijn soms aan de prijzige kant. Verder is het gewoon een kwestie van gezond technisch verstand. (Basiskennis eigenlijk...)

Ik hoop dat ik je met deze info geholpen heb. Als iemand toevoegingen heeft hoor ik het graag...

/Edit: Brega remmenreiniger (gele bus onder druk) is goed(koop) en is te krijgen bij Brezan Automaterialen.

Laatst bewerkt:
Yo, bedankt.

Ik vond hem al niet lekker rijden toen ik hem kocht. Ik heb hem net namelijk.
Dus het is al die tijd al zo geweest. Stom gedoe zeg zo'n gasnaald maar nu is het opgelost. Morgen de boel er weer op zetten en dan moet ie weer gaan als een beeeesssst!!!!

Leuke foto van dat Virago project trouwens. Is het nog afgekomen of ben je er nog mee bezig. Ik heb gemerkt dat het een leuk ding is om aan te sleutelen. Buiten het rijden er mee natuurlijk heb ik hem ook een beetje daarvoor gekocht. Moet alleen niet te veel gebeuren. *D

:] :] :]

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan