• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

sproeiers Yamaha Fazer 600 1998

Heinrich08

Rookie
Lid geworden
13 mrt 2021
Waarderingsscore
0
hoi, ik heb soort van KN filters erop geschroefd dus meer lucht komt er binnen. Kan iemand mij vertellen welke sproeier combinatie ik het beste op kan schroeven?

Als je geen verschil merkt zou ik het zo laten, niet omdat je stijgbuizen slijten maar omdat je pas verbetering merk als je hem afstelt op de dyno bijvoorbeeld. Je gedachtegang is goed, maar zelf proberen met sproeiers geeft weinig verbetering vrees is.

Dat hoeft niet zo te zijn.
nou het luchtfilterhuis is er helemaal af en er zit nu per carb een KN luchtfilter. De motor komt niet lekker op toeren. Volgens mij krijgt ie te veel lucht en te weinig benzine. grotere sproeiers zou t kunnen verbeteren dat ik zo...

Daar heb je gelijk in. Het is alleen erg lastig vanachter het beeldscherm te vertellen welke sproeiermaat jij nodig hebt. Meestal wordt er uitgegaan van 20-30% meer. Om erachter te komen welke maat je precies nodig hebt, zal je veel moeten proberen en wisselen. Hierbij is (o.a.) de afstelling van je gasnaald ook van belang.
1629293938981.png

Als je hier weinig ervaring mee hebt, ga dan even na hoeveel tijd en geld je erin wilt steken, want het kan vrij dang duren. Andere optie is af laten stellen op een testbank of het installeren van een dynojet-setje.

Informeer en kijk maar eens bijvoorbeeld op PowerPoint Tiel Dynojet Dynojet kit stage 1 Yamaha FZS 600 1997-2002 Motor tuning

Edit: veel inlezen en leren over wat je precies aan het doen bent is altijd een aanrader. Hiervoor kan je inderdaad goed de zeok-functie op het forum gebruiken .

Daar heb je gelijk in. Het is alleen erg lastig vanachter het beeldscherm te vertellen welke sproeiermaat jij nodig hebt. Meestal wordt er uitgegaan van 20-30% meer. Om erachter te komen welke maat je precies nodig hebt, zal je veel moeten proberen en wisselen. Hierbij is (o.a.) de afstelling van je gasnaald ook van belang.
Bekijk bijlage 1666852

Als je hier weinig ervaring mee hebt, ga dan even na hoeveel tijd en geld je erin wilt steken, want het kan vrij dang duren. Andere optie is af laten stellen op een testbank of het installeren van een dynojet-setje.

Informeer en kijk maar eens bijvoorbeeld op PowerPoint Tiel Dynojet Dynojet kit stage 1 Yamaha FZS 600 1997-2002 Motor tuning

Edit: veel inlezen en leren over wat je precies aan het doen bent is altijd een aanrader. Hiervoor kan je inderdaad goed de zeok-functie op het forum gebruiken .
ja ik snap wel wat ik aan t doen ben, maar had gehoopt t dat iemand al de ervaring opgedaan had en mij zo zou kunnen vertellen bij een fazer 600.
ik zal het checken bij een ander forum over de fazer.

nou het luchtfilterhuis is er helemaal af en er zit nu per carb een KN luchtfilter. De motor komt niet lekker op toeren. Volgens mij krijgt ie te veel lucht en te weinig benzine. grotere sproeiers zou t kunnen verbeteren dat ik zo...
Volgens mij krijg je minder lucht, én minder benzine.

Het luchtfilter is verwijderd samen met het luchtfilterhuis.
De K&N filters samen hebben waarschijnlijk minder weerstand dan het originele luchtfilter en luchtfilterhuis.
Ook heb je nu waarschijnlijk last van meer luchtwervelingen, dat kan verschillen per dag.
Als het hard waait is het het ergste.

Doordat de 4 fliters waarschijnlijk minder weerstand hebben dan het oem luchtfilter word er minder vacuum in de venturi's in de carbs opgewekt.
Daardoor is de snelheid van de lucht waarschijnlijk lager, en word er ook minder benzine aangezogen.
Minder lucht en minder benzine wat in de cilinders komt.

Doordat de 4 fliters waarschijnlijk minder weerstand hebben dan het oem luchtfilter word er minder vacuum in de venturi's in de carbs opgewekt.
Daardoor is de snelheid van de lucht waarschijnlijk lager, en word er ook minder benzine aangezogen.
Minder lucht en minder benzine wat in de cilinders komt.
carbu's werken niet op basis vacuum, waarom mensen dat blijven denken ... ik weet het niet.
het zijn geen Constant Vacuum Carbu's, maar Constant Velocity carbu's. Uit de naam kan je dus al raden waar het om gaat. het is enkel en alleen de stroomsnelheid door de venturi die bepaald hoeveel benzine er wordt aangezogen, omdat de stroomsnelheid de onderdruk boven de sproeier regelt.
minder weerstand voor de carbu's geeft een hogere stroomsnelheid.

carbu's werken niet op basis vacuum, waarom mensen dat blijven denken ... ik weet het niet.
het zijn geen Constant Vacuum Carbu's, maar Constant Velocity carbu's. Uit de naam kan je dus al raden waar het om gaat. het is enkel en alleen de stroomsnelheid door de venturi die bepaald hoeveel benzine er wordt aangezogen, omdat de stroomsnelheid de onderdruk boven de sproeier regelt.
minder weerstand voor de carbu's geeft een hogere stroomsnelheid.
Ik heb er een nachtje over geslapen en ik denk dat je gelijk hebt.
Dat is ook logica inderdaad, nu ik erover nadenk.
Doen ze ook met het verpompen van vloeistoffen, beginnen met een grote leiding en daarna met een verloopje naar kleiner.
Perslucht netzo.

Maar dat is dan wel over grote afstanden, met aftakkingen :?
Over dit laatste ben ik nog niet uit want bij motoren heb je korte afstanden.

Terug
Bovenaan Onderaan