• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

ST 1100, tips en tools, voor de aanschaf

balkie

Die hard MF'er
Lid geworden
27 jan 2005
Waarderingsscore
0
Ik ben bezig om evt een Honda ST 1100 uit 1990 aan te schaffen, als de bank wil meewerken uiteraard :? , voor de liefhebber beter bekend als de Pan European.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van deze fiets?
Hij komt bij een Motoport dealer vandaan, en er zit 3 mnd garantie op, maar evengoed wil ik graag wat ervaringen horen van jullie.
mvg Balkie
Alvast bedankt uiteraard
:} :}

Bij 150.000 km komt er een heel groot onderhoud aan, met distributieriem.
Als de motor richting die stand gaat zorg dan dat die al vervangen is voor je hem koopt.
Check de achterschokbreker goed, en kijk ook heel het uitlaatsysteem goed na op rottigheid. (bij die leeftijd heb je veel kans dat het erg slecht is als het nog niet vervangen is. En het kost nogal wat).
Verder zijn het erg degelijke dingen, maar 16 jaar oud is natuurlijk al een respectabele leeftijd, dus let erg goed op alle slijtage delen.

Km stand is 77.000km dus dat valt mee, en waar moet ik precies op letten met die schokbreker?

De schokbreker wil wel eens wat "vermoeid" raken op die leeftijd. Dat uit zich soms in lekken, maar ook in "doorslaan", met name bij langere ritten als ie warm wordt. Je merkt dat door het nogal ver doorzakken aan de achterkant en een onderstuurd karakter in bochten.

Ik dacht dat er, zeker bij de oudere types, ook problemen met de achterbrug konden ontstaan. Er blijft dan ergens water in staan, waardoor ze na langere tijd doorrotten. Ook effe checken dus.

Deze site moet je ook effe checken:
home.hetnet.nl/~peterkraai/

En dan vooral het forum.

ST1100's zijn in ieder geval best fijne brommers voor de lange einden. Mijn pa heeft er 1, en die leen ik wel eens voor een ritje. Het enige dat mij een beetje tegenstaat is het weggedrag in de bochten. Als je een beetje hard door een bocht gaat, dan wil die een beetje gaan zwabberen. De vering een stuk strakker zetten helpt wel, maar het kan misschien nog beter worden als je er andere veren inzet.
Verder zijn ze goed snel, heeeel zuinig en iemand achterop en ook nog bagage is geen probleem.

Ik vind het niks raar dat een schokdemper na 75000km z'n beste tijd gehad heeft. Die dingen krijgen best hard op de donder, en slijten ook.

Ik heb bij mijn GS de achterdemper na zo'n 80k laten reviseren. Dat kostte me iets van 120 euro ofzo, maar het was elke cent dubbel en dwars waard. Wat een verbetering!

Dus wat mij betreft is het prima om een wat oudere brommer te kopen, maar hou inderdaad wel wat geld over voor dingen als demperrevisie (of nog beter een setje vervangingsdempers van meneer WP, Ohlins, Technoflex, Hyperpro, whatever), zadelupgrade (zadelschuim blijft ook niet eeuwig hard), etcetera.

77.000 km voor een 16 jaar oude toermotor is wel erg weinig, zit er ook een onderhoudsgeschiedenis bij die motor? :?
Als die stand echt klopt dat zou ik er wel op staan dat de distributieriem vervangen werd voor aankoop. Ook die slijt door veroudering/uitdroging.

Ik ben bezig om evt een Honda ST 1100 uit 1990 aan te schaffen, als de bank wil meewerken uiteraard :? , voor de liefhebber beter bekend als de Pan European.
Hij komt bij een Motoport dealer vandaan, en er zit 3 mnd garantie op, maar evengoed wil ik graag wat ervaringen horen van jullie.
mvg Balkie
Alvast bedankt uiteraard

Ga hier maar een kijken voor informatie
http://home.hetnet.nl/~peterkraai/

Heb de RDW gegevens opgezocht en is pas in 2001 op de weg gekomen, dus denk een showroom model geweest?? :?

Heb de RDW gegevens opgezocht en is pas in 2001 op de weg gekomen, dus denk een showroom model geweest?? :?

Hmmm, dan zal 'ie wel in 2001 geïmporteerd zijn uit het buitenland en op Nederlands kenteken gezet. Hopelijk klopt de kilometerstand dan wel!

mvg Balkie
Alvast bedankt uiteraard

Ik zou nooit een motor kopen met hulp van de bank ! Sparen is veel leuker, en als je dan eindelijk g enoeg gespaard hebt, voelt het veel lekkerder als je een motor kan kopen met je eigen gespaarde en verdiende centjes...

Maar dat moet je uiteraard zelf weten..

In ieder geval veel rijplezier ! :]

Ik zou nooit een motor kopen met hulp van de bank ! Sparen is veel leuker, en als je dan eindelijk g enoeg gespaard hebt, voelt het veel lekkerder als je een motor kan kopen met je eigen gespaarde en verdiende centjes...

Maar dat moet je uiteraard zelf weten..

In ieder geval veel rijplezier ! :]

Gaat alleen om een overbruggings periode hihi
Moet daarna mijn eigen motor verkopen en dan is het weer opgelost :Y

ST1100 Expert meenemen en die laten kijken/rijden. Verder een probleemloze motor die bij gedegen onderhoud jaaaaaaaren mee kan (in Nederland rijdt er een met 400.000 km op de teller!!).

Aantal "probleempunten" zijn al genoemd: uitlaten, achterdemper en distributie. Bij slecht onderhoud (niet op tijd smeren) kan de cardanas een probleem opleveren en ook de meenemer voor het achterwiel kan bovenmatige slijtage vertonen bij onjuist onderhoud. (Wordt namelijk door erg veel motorboeren vergeten!!!!)
Verder kent het electrisch systeem van de eerste generatie problemen met de omvalsensor, die echter via een terugroepactie door Honda is vervangen. Ook is bij wat oudere types corrosie aan het startrelais (€ 70) mogelijk, waardoor het electrisch syteem geheel plat gaat en je nog slechts een functionerend klokje overhoudt.

ABS (als het een ABS versie is) wil wel eens storingen vertonen die bij motoren op leeftijd vaak te wijten zijn aan corrosie van connectoren. Erkende handel heeft je dan echter al vaak veroordeeld tot nieuwe ABS-modulator/sensoren.

Op kenteken zetten in Nederland in 2001 houdt waarschijnlijk in dat het een importmotor is. Zijn tweedehands in Duistland namelijk erg goedkoop te verkrijgen.

Dacht ik es met een lap slimme tekst te komen, is Donderstraal me voor geweest...

En bedankt ;)

Oja, en als je je ST1100 ooit wilt overspuiten (bij voorkeur van vies rood naar zwart) en niet meer weet hoe ie in elkaar moet: Abel!!!!
;)

PS. Kan uitsluitend in je eigen woonkamer. Bij Abel mag dat helaas niet meer

Thnx, maarre wat is een meenemer? :? :?
En is idd waarschijnlijk een import bike, maar staat bij een Motoport vestiging dus ga er een beetje vanuit dat het wel enigzins goed zit, en 3 mnd garantie erbij.
Maarre expert meenemen, hebben we een vrijwilliger in da hause hihi?

B| Goedzitten bij Potoport? Heb je op het motor-forum de berichten over deze vestigingen dan niet gelezen? :?

B| Goedzitten bij Potoport? Heb je op het motor-forum de berichten over deze vestigingen dan niet gelezen? :?
:? :? :N :N

Maare me broer heeft er vorig jaar een moto gekocht bij ze, en niks dan service tot nu toe.

;) Dan heb je één van de goede vestigingen. Waar zit ie?

Zit er eentje bij je in de buurt?

Nee niet in alkmaar, is Wormerveer, heb er nu me Suus in onderhoud en ben best tevreden erover

Motoport Wormerveer niks anders dan :} :} :}

Vorig jaar nieuwe Bandit650S gekocht en de service is :} :}

Ben in andere vestigingen geweest en werd zo'n beetje de deur uitgekeken B|

Dus Wormerveer *O* *O* *O*

Ken je nagaan woon k in R'dam heb k me moto in onderhoud in Wornerveer terwijl er een port vestiging in R'dam zit -O-

Nee niet in alkmaar, is Wormerveer, heb er nu me Suus in onderhoud en ben best tevreden erover
Moet je de berichten over de vestigingen in Rotterdam en Den Haag (bestaat niet meer) maar eens lezen... Kennelijk heb jij wèl de goede vestiging :)

Terug
Bovenaan Onderaan