• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

standaardpijpjes aanpassen

• Onderwerp starter Onderwerp starter No99
  • Startdatum Startdatum

No99

MF veteraan
Lid geworden
12 apr 2007
Waarderingsscore
0
Iedereen loopt schitterend te patsen met de mooiste pijpjes - en tevens de duurste pijpjes. Nou weet ik nog niet helemaal zeker of ik dat de centjes waard vind. Ik ben eigenlijk meer geintereseerd waarom iedereen honderden euros uitgeeft aan lazertjes/akrapovic/sebring/micron/etc. en niemand zelf zijn standaardpijpje aanpast. Hence, mijn tweeledige vraag:

-waarom past niemand zijn standaardpijpje aan?

en

-als dit wel gebeurt wat moet je dan doen?

en het ondergeschikte legale aspect van zulke aanpassingen

of voor een paar centjes een beschadigde sportpijp aanschaffen en die helemaal zelf aanpassen:

DSC00616.JPG

Wat je daarvoor moet doen? Een hoop lasse, een hoop slijpen en een beetje vloeken :)

Owja, en mazzel hebben dat je motor daarna nog echt lekker loopt :)

Laatst bewerkt:
Voor de TL1000 zijn er mods bekend die een standaard uitlaat simpel open te maken en wat zaken intern te wijzigen. Dit resulteerd eigenlijk in een soort open sportpijp.

Maar ja, je keuring vervalt, als je het te hard vindt is er geen retour. En even een paar nieuwe originele dempertjes kopen is ook meestal niet je van het...

Daarom kopen de meeste mensen hun sport dempers. Makkelijk te vervangen, vaak estetisch een stuk fraaier, zaken als dB-killer voorhanden, E-keur etc.
Het kan wel, maar meestal is het niet aantrekkelijk genoeg om eraan te beginnen.

Hmja....waarom zouden mensen hun standaardpijpen niet aanpassen.

Zou het kunnen dat de gemiddelde sleutelaar totaal niet weet wát hij precies aan het doen is? Je kunt een hoop vermogen verliezen en je weet totaal niet wat er van het geluid over blijft.
Zou het kunnen dat de gemiddelde standaardpijp er gewoon niet uit ziet?
Zou het kunnen dat de gemiddelde standaardpijp ook met wat gaten er in geboord nog altijd véél zwaarder is?
Zou het kunnen dat het toch handig is om een standaard pijp "over te hebben" voor het geval je een keer richting Duitsland oid moet? Ook is het makkelijker inruilen met een standaard pijp, waar niet aan gesleuteld is. Levert je sportpijp ook nog wat op......

Wil je goedkoop (maar lelijk en lawaaiig) ga dan vooral rommelen met je OEM pijp. Heb je wat geld over, doe dan misschien toch maar zo'n aftermarket pijp......

Standaard pijpjes zijn vaak reflectiedempers ipv absorbtiedempers.. Als je het een beetje budget wil houden kun je, zoals in mijn geval, een 2e hands demper kopen en die op je originele bochten/pijpen zetten.

Dan kun je het onder de 100e houden en heb je gelijk een wat leuker geluid.

kijk...dat zijn duidelijke woorden. Klinkt allemaal overwogen! Iemand nog een goeie tip waar 2e hands fazerpijpjes te verkrijgen zijn?

Ik heb een nieuwe uitlaat gekocht en ik zou deze willen openmaken, maar hoe moet ik dit doen?

[Dode link verwijderd]

boven en onderaan zijn er rivetten, maar ik weet niet of hij daarmee opengaat

Mocht het niet lukken, heb ik wel een slijptol te leen. O-)

Zonder gekheid, als je het bovenste/achterste deel loshaald, kun je meestal de binnenkant er ook uithalen. Gewoon voorzichtig proberen. Mocht het niet lukken, schroef je de onderkant ook los.

als je een beetje handig bent is het goedkoop te houden hoor, ik heb van iemand hier op MF een demper van een GSX SRAD600 overgekocht en die op mijn FZ600 gemaakt, dan moet je dus wel zelf een flensje maken en die op je orig. pijpen lassen maar ik was er in totaal dus maar 50E voor kwijt...

Terug
Bovenaan Onderaan