Starten met koud motorblok

Knetter

Rookie
2 feb 2012
4
0
Bodegraven
Hallo mede motor rijders. :W

Graag doe ik een beroep op jullie technische kennis.

Ik zit namelijk met het volgende probleem en (theorie) oorzaak.
Maar aangezien ik er niets overop het net kan vinden, stel ik toch eens hier de vraag.

Sinds enkele jaren rijd ik op een Suzuki VS700, zowel zomer als winter. :]
Het probleem zit hem in het starten in de winter, als de moto enkele uren buiten heeft gestaan. Op dat moment wordt het starten een probleem.

Gisteren na een volle dag (9 uur) in de kou kreeg ik de motor niet aan de praat, na vele startpogingen. Met enige hulp weer gelukt en thuis gekomen.
Vandaag na 4 uur wederom geprobeerd en niet gelukt. Vervolgens in de werkplaats gezet (omgevingstemperatuur ca. 15 gr) en vanmiddag geen probleem. Dit kan ik helaas niet dagelijks doen. :N

De suzi staat thuis in de garage en start 's-morgens zonder probleem.
Ik vermoed dus dat de temperatuur van het blok hierin meespeelt.

Heeft iemand hier ervaring mee, of beter nog oplossing voor? :?

Ter info.
In het najaar (september) heb ik de bougies vervangen voor de iridium uitvoering.
De accu (is van eind 2010) gecontroleerd en is voldoende gevuld en vol op spanning.
Motor is in sept. weggebracht voor een winterbeurt.

Alvast bedankt.
 
Dat de temperatuur van het blok er in mee speelt heb je zeker correct. De olie is namelijk met een kamer temperatuur van 15c een stuk dunner dan buiten bij -5 en dus is het blok makkelijker te starten. Opzich zou een goede accu alsnog met deze kou het blok rond moeten krijgen maar het is de afgelopen dagen wel erg goed dat het voor een beetje slechte accu al een flinke opgaven wordt.

Heeft de accu na de rit in de ochtend voldoende tijd (kortom rij je genoeg km's) om bij te laden? Je zegt dat je de accu hebt gecontroleerd en weer vol op spanning is. Wanneer heb je dit gedaan en op welke manier? Heb je hierbij ook het voltage gemeten?
 
Hey Knetter.....

Das knap vervelend met deze omstandigheden.....kou....bbbrrr....
Wat ik een beetje mis in jou verhaal is....

hij start niet....bedoel je dat je ook de startmotor niet hoort rond komen....of bedoel je dat hij niet aanslaat.

Als hij wel rond komt, denk ik het volgende....


Wat het zou kunnen zijn is dat de lucht bevroren is in je carburateur.
Dit "plakt" dan aan de zijwanden van de kelk of verder.
Ik heb hier zelf problemen mee gehad, jaren geleden met een van me eerste fietsjes...Honda jawel Rebbel.
Door er een oude lap omheen te leggen, ook tijdens rijden was dit probleem verholpen.(lap in olie drenken....olie bevriest op een veel lagere temp dan....en vocht uit de buitenlucht kan dan moeilijk in je lap komen...met evt gevolg dat hij als nog bevriest...)

....het probleem met koude olie mag niet zoveel uitmaken...olie is voor de smeering en niet voor de verbrandding....wel kan je oliepomp eerder stuk gaan omdat deze relatief veel dikkere olie moet doorpompen...en de meeste oliepompen vinden dit niet echt top.

en zoals al gezegd...accu's en kou..ppffff gaan echt niet goed samen...zorg voor een goede accu en doe hem waar mogelijk aan de lader.
En zoals eerder aangegeven meet je voltage als wel je amperage.....
Je wil niet weten wat een motor aan Amp's trekt als hij gestart word...ontsteking,brandstofpomp,oliepomp,startmotor enz enz....
Tip: als je weet dat je accu misschien niet top is...doe effe je lampen uit voor je contact maakt...scheelt stroom, maar doe ze wel weer aan voordat een koekblik je van je rubber af rijd!!!
wat de waardes van voltage en amperage moeten zijn staat als goed is op je accu.

Succes met de koude ritten...

Grtz,

Nitro,
 
Laatst bewerkt:
bevriezing van de carb kan niet bij temperaturen onder nul.
en dat speelt al helemaal niet tijdens het starten.
ik denk eerder dat je de choke/carburateur afstelling moet controleren.
 
Hey Knetter.....

Das knap vervelend met deze omstandigheden.....kou....bbbrrr....
Wat ik een beetje mis in jou verhaal is....

hij start niet....bedoel je dat je ook de startmotor niet hoort rond komen....of bedoel je dat hij niet aanslaat.

Als hij wel rond komt, denk ik het volgende....


Wat het zou kunnen zijn is dat de lucht bevroren is in je carburateur.
Dit "plakt" dan aan de zijwanden van de kelk of verder.
Ik heb hier zelf problemen mee gehad, jaren geleden met een van me eerste fietsjes...Honda jawel Rebbel.
Door er een oude lap omheen te leggen, ook tijdens rijden was dit probleem verholpen.(lap in olie drenken....olie bevriest op een veel lagere temp dan....en vocht uit de buitenlucht kan dan moeilijk in je lap komen...met evt gevolg dat hij als nog bevriest...)

....het probleem met koude olie mag niet zoveel uitmaken...olie is voor de smeering en niet voor de verbrandding....wel kan je oliepomp eerder stuk gaan omdat deze relatief veel dikkere olie moet doorpompen...en de meeste oliepompen vinden dit niet echt top.

en zoals al gezegd...accu's en kou..ppffff gaan echt niet goed samen...zorg voor een goede accu en doe hem waar mogelijk aan de lader.
En zoals eerder aangegeven meet je voltage als wel je amperage.....
Je wil niet weten wat een motor aan Amp's trekt als hij gestart word...ontsteking,brandstofpomp,oliepomp,startmotor enz enz....
Tip: als je weet dat je accu misschien niet top is...doe effe je lampen uit voor je contact maakt...scheelt stroom, maar doe ze wel weer aan voordat een koekblik je van je rubber af rijd!!!
wat de waardes van voltage en amperage moeten zijn staat als goed is op je accu.

Succes met de koude ritten...

Grtz,

Nitro,
Koude olie is juist een probleem bij veel motoren, de olie wordt taai en geeft enorm veel weerstand en zoals gezegd de carburateurs bevriezen nu niet.
De capaciteit van de accu gaat flink achteruit bij vries weer, chemische processen verlopen nu eenmaal minder snel bij lagere temperaturen.
 
Hoe gek het ook klinkt maar een paar minuten je verlichting aan wil vaak helpen. Reden: Door vermogen te leveren wordt de accu warmer en krijgt daardoor meer capaciteit.

Bij 0o C is de capaciteit van een volle accu nog maar 70% van de nominale waarde.
 
Hallo mede motor rijders. :W

Graag doe ik een beroep op jullie technische kennis.

Ik zit namelijk met het volgende probleem en (theorie) oorzaak.
Maar aangezien ik er niets overop het net kan vinden, stel ik toch eens hier de vraag.

Sinds enkele jaren rijd ik op een Suzuki VS700, zowel zomer als winter. :]
Het probleem zit hem in het starten in de winter, als de moto enkele uren buiten heeft gestaan. Op dat moment wordt het starten een probleem.

Gisteren na een volle dag (9 uur) in de kou kreeg ik de motor niet aan de praat, na vele startpogingen. Met enige hulp weer gelukt en thuis gekomen.
Vandaag na 4 uur wederom geprobeerd en niet gelukt. Vervolgens in de werkplaats gezet (omgevingstemperatuur ca. 15 gr) en vanmiddag geen probleem. Dit kan ik helaas niet dagelijks doen. :N

De suzi staat thuis in de garage en start 's-morgens zonder probleem.
Ik vermoed dus dat de temperatuur van het blok hierin meespeelt.

Heeft iemand hier ervaring mee, of beter nog oplossing voor? :?

Ter info.
In het najaar (september) heb ik de bougies vervangen voor de iridium uitvoering.
De accu (is van eind 2010) gecontroleerd en is voldoende gevuld en vol op spanning.
Motor is in sept. weggebracht voor een winterbeurt.

Alvast bedankt.

Wat voor hulp, startkabels?

Haal je accu er eens uit als je je motor in de kou zet en bewaar hem binnen. Als hij de volgende dag wel makkelijk start met 'warme' accu weet je dat het daaraan ligt. Zo niet ligt het aan je koude blok (de choke of misschien te dikke olie)
 
Hoe lager de temperatuur, hoe lager de weerstand in een metaal, hoe komt het dan dat als het koud is accu's minder gaan leveren??
het chemische proces gaat wat langzamer door de lagere temperatuur.

Als de buitentemperatuur 's winters zakt tot om het vriespunt, neemt de startcapaciteit van een accu met niet minder dan 40 % af. Daar komt nog bij, dat de motorolie door de kou dikker wordt waardoor bij de koude start de oliepomp - en dus indirect ook de startmotor - veel harder moet werken.
 
Koude olie is juist een probleem bij veel motoren, de olie wordt taai en geeft enorm veel weerstand en zoals gezegd de carburateurs bevriezen nu niet.
De capaciteit van de accu gaat flink achteruit bij vries weer, chemische processen verlopen nu eenmaal minder snel bij lagere temperaturen.

full


Samen met de sterk dalende capaciteit van de accu met deze temp.
 
Laatst bewerkt:
Nou ben ik nieuwsgierig: wanneer gebeurt dat dan wel?
in het duits heet een carburateur VERGASER

letterkijk vertaald vergasser, dus die maakt van vloeistof GAS ( damp )
En wat heb je nodig om vloeistof te verdampen.... Warmte
Die warmte wordt dus uit de omgeving gehaald, en dat is in dit geval je carburateur(wand)
Als de temperatuur EN de luchtvochtigheid aan bepaald voorwaarden voldoet, kan er 'bevriezing" van je carb. plaatsvinden
Luchtvochtigheid speelt hier dus ook een rol in, maar alleen als er voldoende lucht langs/door je carb stroomt, en dit gaat vrij langzaam, dus bij starten KUN JE DAAR GEEN LAST VAN HEBBEN....doet zich vaker voor als je b.v. vlak langs een snelweg woont, en je direct met koude motor al veel vermogen vraagt of veel luchtstroming dus ...komt/kwam ook wel eens voor bij auto's hoor.
En idd vrieslucht is niet vaak of uiterst zelden "vochtig" daarom heb je bij oostenwind ( droge wind) ook meer last van statische electricieit
 
Thanks guys.
Wat een reactie's al na zo'n korte tijd.

Eeehm, tijd voor enige verduidelijking, denk ik.

de koud trekt de accu heel snel leeg dat is een feit...en ja zelfs in 1 dag...als je dat bedoeld?
Dat is inderdaad bekend. Toch ben ik enige tijd (met tussenpozen) aan't starten geweest, waarbij de startmotor duidelijk hoorbaar is. Hier igt het dus niet aan.

Wat voor hulp, startkabels?
Na dus enige tijd bezig te zijn geweest, merkte ik dat de motor wel wilde, maar nog niet lukte. Tegen het moment dat 'ie wel wilde aanslaan, was de accu leeg.
De hulp was inderdaad startkabels aansluiten en in 1x starten.

Haal je accu er eens uit als je je motor in de kou zet en bewaar hem binnen. Als hij de volgende dag wel makkelijk start met 'warme' accu weet je dat het daaraan ligt. Zo niet ligt het aan je koude blok (de choke of misschien te dikke olie)
Goeie tip, maar gezien bovenstaande, blijf ik bij het vermoeden van een koud blok.
Google eens op branddriehoek. Voor ontbrandding is brandstof, zuurstof en goede temperatuur nodig. De eerste 2 is niet het probleem...
Benzinelucht ruik ik, aangezien de motor deze onverbrand uitwerpt en lucht zat.

Tijd om eens een startpoging te ondernemen.
Wordt vervolgd...
 
:^ gezien de buitentemperatuur denk ik ook dat het meest waarschijnlijk de accu is die net niet genoeg stroom kan leveren om de het blok het laatste stapje zetje te geven van ronddraaien naar aanslaan.

Verse bougies die net iets makkelijker een goede vonk geven, een hoes over de motor dat de accu net een paar graden minder afkoelt, het kan allemaal genoeg zijn om ervoor te zorgen dat ie net wel aanslaat. Zelfs de plaats waar je hem parkeert kan uitmaken: in de zon en uit de wind scheelt een jas. En dat geldt ook voor de accu ;)
 
Ook nog: halflege accu krijgt nog net de motor rond maar trekt daarbij de boordspanning zo ver omlaag dat de ontsteking niet meer (goed) werkt.

Wrede noodgreep: eerst een snuifje remmenreiniger in het luchtfilter en dan pas starten .... niet echt gezond want ontsteekt eerder dan, ofwel zonder, de vonk (werkt ook bij diesel en die heeft geen vonk) dus bij te grof sprayen kans dat de motor achteruit wil gaan draaien, terugslaan .....
 
Terug
Bovenaan Onderaan