Starten met koud motorblok

Knetter

Rookie
2 feb 2012
4
0
Bodegraven
Hallo mede motor rijders. :W

Graag doe ik een beroep op jullie technische kennis.

Ik zit namelijk met het volgende probleem en (theorie) oorzaak.
Maar aangezien ik er niets overop het net kan vinden, stel ik toch eens hier de vraag.

Sinds enkele jaren rijd ik op een Suzuki VS700, zowel zomer als winter. :]
Het probleem zit hem in het starten in de winter, als de moto enkele uren buiten heeft gestaan. Op dat moment wordt het starten een probleem.

Gisteren na een volle dag (9 uur) in de kou kreeg ik de motor niet aan de praat, na vele startpogingen. Met enige hulp weer gelukt en thuis gekomen.
Vandaag na 4 uur wederom geprobeerd en niet gelukt. Vervolgens in de werkplaats gezet (omgevingstemperatuur ca. 15 gr) en vanmiddag geen probleem. Dit kan ik helaas niet dagelijks doen. :N

De suzi staat thuis in de garage en start 's-morgens zonder probleem.
Ik vermoed dus dat de temperatuur van het blok hierin meespeelt.

Heeft iemand hier ervaring mee, of beter nog oplossing voor? :?

Ter info.
In het najaar (september) heb ik de bougies vervangen voor de iridium uitvoering.
De accu (is van eind 2010) gecontroleerd en is voldoende gevuld en vol op spanning.
Motor is in sept. weggebracht voor een winterbeurt.

Alvast bedankt.
 
een carburateu bevriest meestal onder het rijden. dit komt door de lucht die er lanhs en vooral er door heen stroomt. denk maar aan pneumatisch gereedschap. dat wordt na een tijdje er mee werken ook ijskoud.

groetjes
Lees je ook wel eens een topic goed door, voordat je reageert?
;)
 
Laatst bewerkt:
hehe, my bad.. je hebt helemaal gelijk, ik had beter kunnen opschrijven dat ik het daar totaal niet met je mening/idee eens was (en hier wel dus)

Dank je, maar wat was volgens jou mijn mening/idee dan in het Action topic??? Het enige dat je er uit kunt halen is dat ik niet vind dat Action (of een A-merk) goed is alleen omdat mensen dat zo hard roepen..... da's feitelijk alles.
 
maar dat komt doordat de luchtdruk zakt, niet noodzakelijk omdat de deo verdampt.
In de spuitbus is de dampdruk boven de vloeistof zo hoog dat er geen verdamping plaatsvindt, er bestaat een evenwicht. Op het moment dat jij op het knopje drukt laat je damp ontsnappen. Daardoor daalt de dampdruk in de bus en vindt er opnieuw verdamping plaats tot er weer evenwicht is ontstaan. En dat verdampen in de bus onttrekt warmte aan de omgeving.
 
Laatst bewerkt:
Oi...moet dat dan? :X _O-

Daarnaast gaat die vergelijking met pneumatisch gereedschap nérgens over.


nou als de leiding net als bij mij 20 meter door de openlucht gaat met dit weer dan is de lucht bij mij ook heel koud hoor....



zou die dan toch ergens een punt hebben, we gebruiken geen perslucht op de motor, of zou het dan iets met de druk in de banden te maken hebben, of dat we de benzine met een lichte overdruk in de tank pompen, of de olie wordt onder druk rondgepompt...
Nou wordt het wel erg verwarrend allemaal......denk dat ik te veel benzeen gesnoven heb hier.... :? :?
 
Laatst bewerkt:
Oi...moet dat dan? :X _O-

Daarnaast gaat die vergelijking met pneumatisch gereedschap nérgens over.

zeker wel: de luchtdruk daalt, en dus ook de temperatuur.

en hetzelfde geld voor een deobus

en een carburateur

Dit feit gecombineerd met het feit dat koudere lucht minder waterdamp kan bevatten, houd in dat de waterdamp die in de venturi van een carburateur uit de lucht komt, neerslaat op de onderdelen in de venturi (gasschuif e.d.)
 
In de spuitbus is de dampdruk boven de vloeistof zo hoog dat er geen verdamping plaatsvindt, er bestaat een evenwicht. Op het moment dat jij op het knopje drukt laat je damp ontsnappen. Daardoor daalt de dampdruk in de bus en vindt er opnieuw verdamping plaats tot er weer evenwicht is ontstaan. En dat verdampen in de bus onttrekt warmte aan de omgeving.

De deo komt toch in vervevelde, maar vloeibare vorm op je oksel terecht? als de deo direct zou verdampen heb je ook jack-shit aan deodorant.
 
De deo komt toch in vervevelde, maar vloeibare vorm op je oksel terecht? als de deo direct zou verdampen heb je ook jack-shit aan deodorant.
Dat komt omdat het aanvoerpijpje in de bus tot op de bodem reikt en er dus vloeisof naar buiten komt. Maar boven de vloeistofspiegel in de bus vindt wel degelijk verdamping plaats om de vloeistof naar buiten te drukken.
 
de deo staat onder druk
het is hoofdzakelijk door de drukverlaging dat er warmte wordt onttrokken,
niet omdat er terug een damp evenwicht ontstaat boven de vloeistofspiegel
 
Natuurlijk zakt de druk...
Druk in een cilinder is niets anders dan het aantal vullingen in gasvorm dat de cilinder bevat..
Simpel gezegd 1 cilinder van 10 liter bevat 10 liter gas...en staat op 1 bar...
doe je er nog een keer 10 liter gas in, dan heb je 2 bar . dit kun je blijven herhalen tot in principe de cilinder barst of de pomp de druk niet meer verder kan verhogen.......Als je de druk hoog genoeg maakt, zal het gas ergens overgaan tot vloeistof... hier heb je energie voor nodig...

Als je een spuitbus schudt, zul je merken dat er vloeistof in zit... dus als je zoals bij de deo direct vloeistof uit de cilinder laat ontsnappen, daalt het niveau, dus ook de druk ( je laat er een x aantal vullingen uit ontsnappen), en dus gaat er vloeistof(moleculen) ontsnappen uit de vloeistof om gasvormig te worden, en daar heeft het OOK warmte voor nodig, en die haalt hij uit de omgeving, dus uit de vloeistof en de cilinderwand

Bij een mengsel van verschillende fasen van dezelfde stof, bijvoorbeeld kokend water of smeltend ijs, veroorzaakt het toevoeren van extra warmte alleen een verschuiving van de verhoudingen tussen de twee fasen: bij het koken van water wordt water in waterdamp omgezet, terwijl de temperatuur constant blijft. De toegevoerde energie Q wordt gebruikt om de verdampingswarmte te leveren die nodig is om de kinetische energie van de moleculen van de stof te vergroten zodat zij van vaste naar vloeibare fase kunnen overgaan. Pas als alle moleculen in de nieuwe fase zijn, wordt de energietoevoer (warmte) weer gebruikt voor temperatuurverandering van het systeem. Bij condensatie komt deze hoeveelheid warmte weer vrij. Bij smelten en stollen geldt een gelijksoortig verhaal, waarbij de smeltwarmte een rol speelt.
 
Dat komt omdat het aanvoerpijpje in de bus tot op de bodem reikt en er dus vloeisof naar buiten komt. Maar boven de vloeistofspiegel in de bus vindt wel degelijk verdamping plaats om de vloeistof naar buiten te drukken.

Het gaat mij er om dat de benzine niet wordt verdampt in de carburateur, maar slechts wordt vermengt (fijne spray) met de lucht.

De temperatuurdaling komt slechts doordat de druk lokaal lager wordt, waardoor de lucht minder waterdamp kan bevatten, welke dan weer neerslaat op de componenten in de carburateur.

Als een vloeistof een kookpunt heeft onder de nul graden, kun je er dingen mee bevriezen, denk aan CO2 patronen waar je je lekke band mee oppompt.
 
ik snap het principe van druk en temp volledig, geen nood voor uitleg,
mijn punt is gewoon dat de temperatuurverlaging in de bus hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door het zakken van de druk, niet doordat de vloeistof warmte onttrekt aan de omgeving om (binnen in de bus) naar dampvorm te gaan.

je kan perfect een bus onder druk brengen zonder vloeistof erin,
als je druk hiervan af laat, gaat de bus ook een pak dalen in temperatuur,
zonder dat er van aggregatietoestand veranderd wordt.
 
En dan het vervolg....
Na ca. 4 uur in de kou had de accu nog voldoende vermogen de motor aan te laten slaan (of het blok in de juiste conditie te krijgen hiervoor). Vervolgens enkele rondjes over het parkeerterrein om even door te warmen. Brrrrrrrrrrrrrrr. 'sMiddags idem dito.
Deze week maar de gezinsplanning omgegooid en de auto gepakt.
Toch blijft het kriebelen, maar ja, ik kom in ieder geval weer thuis.

Dacht even de oorzaak te hebben gevonden: scheurtje in rubberen overgang van carb naar blok, maar was vals alarm; alleen oppervlakte scheurtjes. Wordt vervangingsactie voor 't voorjaar.

In ieder geval nog niet veel wijzer geworden.
Wat mij betreft slotje erop.

In ieder geval allen bedankt voor de reacties. :W

Edit, was iets te snel met reactie, zag dat er nog een paar pagina's interessante opmerkingen achteraan kwamen. (Groentje op de site :$ )

Wat betreft het type: inderdaad een import uitvoering (miles teller), dus mogelijk ongeschikt voor het 'koude kille klimaat'.
De voorgestelde motortechnische aanpassingen is momenteel ver buiten mijn kunnen.
Daarvoor ben ik technisch (nog) niet voldoende voor onderlegd en begin ik nog niet aan.
'k Hou het nog even in de gaten hier en lees rustig verder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan