Hallo iedereen,
Na bijna 10 jaar straatervaring en al vele rijvaardigheidstrainingen op circuits is nu de kogel door de kerk. Ik wil me gaan oriënteren op een circuitmotor en de daarbij behorende kosten.
Ik wil beginnen met een budget van rond de 2000-3000 euro. Ik pak hem ff breed.
Wat ik mij vooral afvroeg zijn een aantal dingen:
Welke organisatoren zijn er allemaal? Zit je vast aan organisaties zoals bijvoorbeeld CRT en dergelijke of zijn er ook goedkopere alternatieven voor cirxuitdagen. Ik zie dat er veel verschil is in onderhoud bij motoren. De ene pakt de motor om de 3 a 4 circuitdagen aan terwijl de andere om het jaar doet? Wat is wijs mbt onderhoud? Moet ik naast een motor ook een transponder kopen of krijg je deze altijd bij het circuit? Was met CRT dagen wel zo namelijk. Of verschilt dit per aanbieder. Hoe zit het met banden slijtage? Dit verschilt natuurlijk heel erg maar neem een gemiddelde supercorsa. Hoeveel circuitdagen zou deze ongeveer /globaal mee gaan? Kunnen jullie mij een beetje bijpraten mbt de kosten en dergelijke? Mijn voornemen is natuurlijk als het een beetje mooi gaat en enigzins betaalbaar blijft ik ook een keer in een competitie wil rijden. Moet je dan een licentie halen oid?
En tot slot, de motor.. Ik ga gewoon op zoek naar een nette (600 cc of 1000cc maakt me niet veel uit) iemand nog wat moois? Of voornemens zijn fiets weg te doen?? Zijn er ook speciale websites waar circuitmotoren op aangeboden worden?
Ja ik weet het, er zijn ongetwijfeld meerdere topics maar deze zijn vaak van voor de oorlogBedankt voor de input!!!
Voor wat betreft de aanbieders: Circuitdagen overzicht voor de sportieve motorrijder
De bekende aanbieders in Nederland zijn:
- Trackdays4all
- 2theexperience
- Racecracks
- MSL
- MSH
- CRT
- RSZ (bij RSZ kan je vaak ook losse sessies kopen)
- .....
Bij de meeste organisaties krijg je een transponder van de organisatie. Naarmate je rondetijden omlaag gaan zal de bandenslijtage ook toenemen. Bandenwarmers zijn een aanrader ook om de slijtage terug te dringen. Zonder bandenwarmers gaat een achterband ongeveer 2,5-3 dagen mee en ik rij rondetijden van rond de 1.59/2.00 op Assen. Voor zover ik weet kan je zonder racelicentie niet deelnemen aan wedstrijden of je moet de MSL-cup ook meetellen. Het zal niet als een verrassing komen wanneer ik zeg dat circuitrijden ontzettend duur is. Het loopt al snel uit de hand. Er is een facebook-groep waar circuitmotoren aangeboden worden. Daarnaast staat er genoeg te koop op Marktplaats en hier op het forum. Er is ook nog een Duitse site: racing4fun.de
Voor wat betreft de aanbieders: Circuitdagen overzicht voor de sportieve motorrijder
Bij de meeste organisaties krijg je een transponder van de organisatie. Naarmate je rondetijden omlaag gaan zal de bandenslijtage ook toenemen. Bandenwarmers zijn een aanrader ook om de slijtage terug te dringen. Zonder bandenwarmers gaat een achterband ongeveer 2,5-3 dagen mee en ik rij rondetijden van rond de 1.59/2.00 op Assen. Voor zover ik weet kan je zonder racelicentie niet deelnemen aan wedstrijden of je moet de MSL-cup ook meetellen. Het zal niet als een verrassing komen wanneer ik zeg dat circuitrijden ontzettend duur is. Het loopt al snel uit de hand. Er is een facebook-groep waar circuitmotoren aangeboden worden. Daarnaast staat er genoeg te koop op Marktplaats en hier op het forum. Er is ook nog een Duitse site: racing4fun.de
Ok, top! Bedankt voor je antwoorden.. Ga die sites eens even op mijn gemakje bekijken allemaal.. Waar zitten de kosten hem met name in dan? Gewoon het totaalplaatje van racedagen, brandstof, bandjes enz enz?
Opzich niet. Dat soort accessoires -hoef- je niet te kopen. Soms is het ergonomisch (clip-ons verstelbaar, rem-/schakelset verstelbaar), optisch, of prestatie verhogend. Dit kun je echt zo gek maken als je zelf wilt.Of met name de kosten van accessoires die je later koopt om de motor bijv. sneller te makenZijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie mbt kosten?
Bandenwarmers is een wijze aanschaf. Met name voor circuit georiënteerde banden. Als je de band de gehele dag op temperatuur houdt (dus in feite gedurende de dag maar één warmte cyclus laat doorlopen) neemt de slijtage sterk af. Veel slijtage vind plaats bij het opwarmen van de band (de opwarmrondes dus).Ik dacht dat bandenwarmers alleen voor opwarming in de beginfase waren..zodat je niet de eerste 1 a 2 rondes echt goed hoeft warm te rijden.. Maar goed, dat is dus (wellicht op termijn) wel een aanrader dus
Als jij al vele rijvaardigheidstraningen hebt gehad weet je toch al een deel van je vragenHallo iedereen,
Na bijna 10 jaar straatervaring en al vele rijvaardigheidstrainingen op circuits is nu de kogel door de kerk. Ik wil me gaan oriënteren op een circuitmotor en de daarbij behorende kosten.
Ik wil beginnen met een budget van rond de 2000-3000 euro. Ik pak hem ff breed.
Wat ik mij vooral afvroeg zijn een aantal dingen:
Welke organisatoren zijn er allemaal? Zit je vast aan organisaties zoals bijvoorbeeld CRT en dergelijke of zijn er ook goedkopere alternatieven voor cirxuitdagen. Ik zie dat er veel verschil is in onderhoud bij motoren. De ene pakt de motor om de 3 a 4 circuitdagen aan terwijl de andere om het jaar doet? Wat is wijs mbt onderhoud? Moet ik naast een motor ook een transponder kopen of krijg je deze altijd bij het circuit? Was met CRT dagen wel zo namelijk. Of verschilt dit per aanbieder. Hoe zit het met banden slijtage? Dit verschilt natuurlijk heel erg maar neem een gemiddelde supercorsa. Hoeveel circuitdagen zou deze ongeveer /globaal mee gaan? Kunnen jullie mij een beetje bijpraten mbt de kosten en dergelijke? Mijn voornemen is natuurlijk als het een beetje mooi gaat en enigzins betaalbaar blijft ik ook een keer in een competitie wil rijden. Moet je dan een licentie halen oid?
En tot slot, de motor.. Ik ga gewoon op zoek naar een nette (600 cc of 1000cc maakt me niet veel uit) iemand nog wat moois? Of voornemens zijn fiets weg te doen?? Zijn er ook speciale websites waar circuitmotoren op aangeboden worden?
Ja ik weet het, er zijn ongetwijfeld meerdere topics maar deze zijn vaak van voor de oorlogBedankt voor de input!!!
Dat is volledig apart.En zijn de externe partners zoals bandenboeren ook gratis tijdens zo'n dag? Bijvoorbeeld voor wisselen van banden? Of is dat ook iets waar nog apart voor betaald moet worden.
Bandenboeren moet je betalen €10,/15,- voor het wisselen van alleen een bandNee klopt hoor... Ik weet het heel globaal ook wel, maar een losse circuitdag was gewoon 200 euro + brandstof, thats it...
Voordeeltje wat ik heb is ik op 10 min rijden van het circuit hier in assen woon
Bedankt voor jullie reacties, kan ik wel wat mee.. En zijn de externe partners zoals bandenboeren ook gratis tijdens zo'n dag? Bijvoorbeeld voor wisselen van banden? Of is dat ook iets waar nog apart voor betaald moet worden. Goede tip van de bandenwarmers, dat wist ik dus niet! Thnx
Bandenboeren moet je betalen €10,/15,- voor het wisselen van alleen een band
Naast het circuit van Assen wonen heeft een Big(jaloers) voordeel
Bandenslijtage heeft veel richtingen hoe hard rij je vering afstellingen snelheid etc: etc: 2de set wielen(regenbanden) komt er ook nog bij.
Naast het inschrijfbedrag de hoogste kostenpost van een circuitdag/racedag zijn dus de banden.
Andere kostenposten als aanhanger warmers motor bokjes wat gereedschap en nog het één het ander zijn éénmalig maar onderhoud en bandjes tja,leuke hobby's kosten wat he.
Bouwman heeft mooie aanhangers, wij hebben vorig weekend nog 1 gehuurd voor een weekendje Duitsland. Ik woon ook in Assen en heb juist een motor op kenteken aangeschaft, ik wil dit jaar ook beginnen met circuit rijden maar op deze manier kan ik gewoon met de motor heen rijden, gaat sneller dan met een aanhanger
Ik heb nu ook de keuze gemaakt om een circuitmotor te kopen. Het is een R6 geworden.
Met mijn tempo (zowat midden in de advanced groep) heb ik ook bewust bepaalde keuzes gemaakt en ik ben er heel gelukkig mee.
- Aanschaf circuitmotor met injectie (is wat handiger dan carbs)
- aanhangwagen en alles om te transporteren had ik al
- Banden: Metzeler Racetek RR K3 (equivalent met Supercorsa SP), momenteel zelfs vanachter nog m'n Rosso Corsa die eronder ligt van vorig jaar. Hier heb ik geen warmers voor nodig en met mijn tempo heb ik nog geen enkel moment tegengekomen dat deze te kort schoten.
Met de Rosso Corsa achteraan heb ik nu 6 circuitdagen, en ik denk dat ie voor nog ééntje of twee wel goed is.
Dus ik snap niet goed waarom dan beginnen met slicks, bandenwarmers en niet te vergeten een stroomgroep kopen, afhankelijk van waar je rijdt... Moet je ook allemaal meesleuren natuurlijk.
- Blij dat ik met een 600 begonnen ben, ding is gek snel en ik pik gewoon aan bij de literbikes. Maar ik rij dan ook vrij kleine circuits (Croix-en-Ternois, Clastres, Mettet, Folembray).
Ik heb nu ook de keuze gemaakt om een circuitmotor te kopen. Het is een R6 geworden.
Met mijn tempo (zowat midden in de advanced groep) heb ik ook bewust bepaalde keuzes gemaakt en ik ben er heel gelukkig mee.
- Aanschaf circuitmotor met injectie (is wat handiger dan carbs)
- aanhangwagen en alles om te transporteren had ik al
- Banden: Metzeler Racetek RR K3 (equivalent met Supercorsa SP), momenteel zelfs vanachter nog m'n Rosso Corsa die eronder ligt van vorig jaar. Hier heb ik geen warmers voor nodig en met mijn tempo heb ik nog geen enkel moment tegengekomen dat deze te kort schoten.
Met de Rosso Corsa achteraan heb ik nu 6 circuitdagen, en ik denk dat ie voor nog ééntje of twee wel goed is.
Dus ik snap niet goed waarom dan beginnen met slicks, bandenwarmers en niet te vergeten een stroomgroep kopen, afhankelijk van waar je rijdt... Moet je ook allemaal meesleuren natuurlijk.
- Blij dat ik met een 600 begonnen ben, ding is gek snel en ik pik gewoon aan bij de literbikes. Maar ik rij dan ook vrij kleine circuits (Croix-en-Ternois, Clastres, Mettet, Folembray).
Gaan slicks ook nog langer mee dan straatbanden? Of juist niet.. Heb inmiddels al een paar lijntjes uitgezet mbt een circuitmotor, dus wie weet binnenkort wat in de schuur staan
Waar leg je de eerste meters op een nieuwe SP/K3/rosso corsa af? Kan ook een afweging zijn...