• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Startproblemen Honda CX500 (spanningsregelaar?)

Opa-gietijzer

Rookie
Lid geworden
7 sep 2009
Waarderingsscore
0
Dag allen,

Mijn ouwe trouwe honda die nooit last heeft van een mankementje heeft nu zowaar problemen in het elektronische circuit. De bougies geven namelijk geen vonk meer af. Nu ben ik het systeem aan het doormeten (met de sleutel op contact).

Vanaf de accu gaat er ruim 12 / 13 volt richting het startrelais. Daar vanuit gaat dezelfde hoeveelheid stroom naar de spanningsregelaar/gelijkrichter. Maar er komt helemaal geen stroom uit de spanningsregelaar/gelijkrichter. Wel meet ik het 'pak hem beet' 0,14 ohm door de spanningsregelaar.

Betekent dit dat de spanningsregelaar nu kapot is? Of kan het ook nog de CDI zijn?

(voordat ik een nieuwe aanschaf wil ik toch graag weten wat de deskundigen op internet er van vinden).

Ik dank u hartelijk!

Even voor de duidelijkheid 12 a 13 volt is de spanning niet de stroom. De spanningsregelaar zorgt er dus voor dat de spanning niet te hoog wordt.
Stroom is de hoeveelheid en druk je uit in Ampere.

Simpel voorbeeld: Stel je hebt een waterval. De hoogte van de waterval is de spanning. De breedte van de waterval is de stroom.

De spanningsregelaar krijgt de spanning aangeleverd van de dynamo. De ligt meestal ruim boven de 12 a 13 volt. (afhankelijk van het toerental van de motor) De spannignregelaar zorgt er voor dat er niet meer afgegeven wordt dan ca 14,3 volt. Hierop is je electronica afgestemd en doordat de spanning hoger ligt dan die van de accu (12volt) loopt er stroom naar de accu waardoor deze oplaad.

Als je motor dus niet draait staat er aan de uitgang 12 a13 volt maar dit is de accu spanning. De regelaar krijgt niets aangeleverd en doet niets. Tenmiste bijna niets hij zorgt er voor dat er geen stroom naar de dynamo gaat lopen.

Dus logisch dat je aan de andere kant niets meet als de motor niet draait. Ma.w. je haald de in en uitgang van de spanningsregelaar door elkaar.

Je CDI moet dus ca 12 a13 volt krijgen. Als deze goed functioneerd stuurd deze de spoelen aan (bobines) die de spanning van 12 volt zo verhogen (op commando van de CDI) dat er een vonk kan over springen bij de bougies. Het commando geven ze alleen bij een draaiende motor.

Als je de bougie er uithaald en deze (de buitenzijde) met het fram van je motro verbind moet je tijdens een start poging zien vonken.

Als je zo stom bent om de bougie vast te houden krijg je een klap ook dan weet je dat de bobines en de CDI het doen. (ma.w. niet vasthouden)

Oeps dat had je al gedaan. ;)

Laatst bewerkt:
Dat is helemaal duidelijk. Met andere woorden. De spanningsregelaar hoeft dus helemaal niet kapot te zijn. En ik moet het probleem ergens anders gaan zoeken.

Dank voor de moeite en de uitleg!

Al vaak verteld maar weet niet of het vaak het geval is:

Bij sommige motoren is het "aardpunt" van de ontstekingsunit een boutje in blok of frame. Doordat daar minstens 3 verschillende metalen met elkaar in contact de geleiding moeten verzorgen, bouwt zich daar "galvanisch" een raar laagje op dat een steeds hogere overgangsweerstand vormt, bovendien gevoelig voor temperatuur en stroomsterkte. Op een gegeven moment stopt-ie dan met de levering van vonken.

Zit het zoals ik beschreef dan tamelijke kans dat de oplossing is: boutje losmaken, boutgat en boutje-met-aanhang behandelen met contactreiniger, nat terugmonteren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan