Startproblemen thundercat

evertjaap

MF'er
27 apr 2018
47
19
Hoi iedereen,

Mijn motor kampt al een hele tijd met een startprobleem, en gisteren was dan de genadeklap!
Bij een koude motor staat hij in zn neutraal, jiffy ingeklapt en dan probeer ik de motor te starten. De ene keer start de motor vrijwel probleemloos de andere keer een drama….
Als de motor wel start, dan wil ik mn motor in zn 1-zetten, waarna de motor met een schok naar voren uitvalt. Ik krijg de motor dan met moeite in zn neutraal en dan pas kan ik weer proberen te starten. Vaak start hij dan probleemloos en kan ik daarna wel in zn 1 schakelen en wegrijden…..daarna een probleemloze rit.

Gisteren wou ik de motor starten. Na het indrukken van de startknop liep de motor een halve seconde, waarna de motor uitviel met een soort knal vanuit t blok (kwam niet uit de uitlaat).
Vervolgens wou ik de motor weer starten, maar toen gebeurde het volgende….
De motor sloeg aan, maar de startmotor bleef ronddraaien. Ik had het idee dat de motor ‘in dr knoop’ raakte, dus ik wou de motor uitzetten. Ik deed de dodemansknop uit…motor bleef lopen, daarna het contact uit…motor bleef nog steeds lopen.
Ik zag dat de accu helemaal leeg werd getrokken (aan de verlichting) en hoorde dat de startmotor het heel zwaar had. In blinde paniek wou ik de accu vlug loskoppelen, maar toen ik de schroevendraaier op de bout van de -accupool deed, kwamen er allemaal vonken. Uit eindelijk de accu losgekoppeld en er zat toen nog maar 7volt in. Daarnaast was de accu kokend heet!!!!!

Nu heb ik een aantal vragen:
-Iemand enig idee wat er mis kan zijn qua startproblemen?
-Waarom valt mijn motor uit met een schok tijdens het opschakelen maar zn 1?

Ik heb recent alle olieën vervangen (problemen deden zicht voor de oliewissel ook al voor).
Ketting en tandwielen vervangen en een nieuwe koppelingskabel.

Ik zie graag reacties tegemoet…

Groet, EJ
 
wou ik de accu vlug loskoppelen, maar toen ik de schroevendraaier op de bout van de -accupool deed, kwamen er allemaal vonken uit.

Bij het loskoppelen van de accu altijd eerst de negatieve pool (zwart) ontkoppelen.
Als je de positieve zijde als eerste doet, zal je bij elke aanraking van je sleutel met het frame of andere metalen delen vd motor, vonken trekken.
 
Hallo!
Het zal inderdaad wel een strartrelais zijn. Misschien icm de startmotor……
De koppeling is ook iets wat even nagekeken moet worden.

Iemand een prijsindicatie?
 
Startrelais is ongveer 85,-.
Een nieuwe koppeling varieert van 100 tot 150,-. Net wat je gaat vervangen. (probeer eerst andere olie!)
Je accu is nu ook stuk. 150,-

En dan de uurtjes nog.
 
Ik heb in de RD een fonkelnieuwe koppeling, Alles, van de kabel tot de binnenkorf toe, de beste olie die er in kan, Bell Ray Gearsaver SAE80W en die koppeling plakt ook na een week stilstand. Niks aan doen, het enige dat je kan proberen is om je motor een keer weg te zetten met een ingeknepen koppeling, tyrappie of klitteband, veter, touwtje of een andere inventieve oplossing om het hendel heen. Warm, vlak na een rit. Koppelingsplaten plakken puur op het vacuum ertussen, meer niet. Er is niks stuk, je kan dus niks repareren.

Ik meen dat er in een CAT ook 1 4L0 (RD) andere plaat zit
 
Laatst bewerkt:
Startrelais is ongveer 85,-.
Een nieuwe koppeling varieert van 100 tot 150,-. Net wat je gaat vervangen. (probeer eerst andere olie!)
Je accu is nu ook stuk. 150,-

En dan de uurtjes nog.
Een dure accu voor een Cat is 60 euro, maar laat maar ook... uiteindelijk weet ik geen klote van die 600's

Een goede accu leegtrekken hoeft niet eens desastreus te zijn. Wellicht doet-ie het weer na opladen.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren wou ik de motor starten. Na het indrukken van de startknop liep de motor een halve seconde, waarna de motor uitviel met een soort knal vanuit t blok (kwam niet uit de uitlaat).
In eerste instantie niet direct druk om maken, vaak krijgt je blok een klap achteruiit bij ongecontroleerd afslaan, dan wordt de startkoppeling en startmotor effe meegenomen en dat klinkt wel eens onaangenaam maar schade heeft het niet direct tot gevolg
 
In eerste instantie niet direct druk om maken, vaak krijgt je blok een klap achteruiit bij ongecontroleerd afslaan, dan wordt de startkoppeling en startmotor effe meegenomen en dat klinkt wel eens onaangenaam maar schade heeft het niet direct tot gevolg
Oke….maar waar komt die klap vandaan?
 
Ik snap wel dat je als leek bang gemaakt wordt hier.

Nieuwe koppeling voor 150, nieuwe accu voor 150 nieuw startrelais en dan nog uren Bla bla bla.

Die koppeling die plakt gewoon, je motor starten en ff laten draaien beetje met je hendel spelen dan komen ze wel los.

Die accu gewoon eens opladen met een goeie lader, als je accu in goede staat verkeerd kan je die prima leegtrekken en weer opladen dan is er niks aan het handje.

En als die kapot blijkt te zijn kan je altijd nog een nieuwe kopen voor 50 a 60 euro.


Startrelais zou ik wel even nakijken die is waarschijnlijk wel aan vervanging toe.

Eerst alles nalopen en dan pas kijken wat je nodig hebt, dan kan je ook financieel de balans opmaken.
 
Hij gaat helemaal niks zelf doen. De motor gaat gewoon naar de garage, wedden?
De indicatie is meer om een ega te informeren over een tegenvaller in het huishoudbudget.
 
Gisteren heb ik de startmotor verwijderd en gereviseerd. Koolborstels waren wat bros, en de collector zwart….alles is nu schoon en er zitten nieuwe koolborstels in.
Vandaag komt er een nieuwe accu, morgen een ander startrelais.

Als de motor dan goed loopt doe ik waarschijnlijk een andere olie ik t blok (ik gebruik nu Castrol), kijken of hij dan wat rustiger in de koppeling is.
Dit weekend maar even testen!

Bedankt voor het vertrouwen….
 
Terug
Bovenaan Onderaan