Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Of luchtmengselschroef.
Van oudere XT's staan ze na verloop van tijd hopeloos verkeerd, ook door slijtage van de carburateur.
Kijk eerst eens hoe die staat. Draai hem helemaal in en tel de slagen. Draai hem dan 1 3/4 uit. Loopt ie dan nog niet goed dan ga je experimenteren, steeds een kwart verdraaien.
Heb je al eens zonder luchtfilter gestart?

Werkt de choke naar behoren?

Hoe is het probleem eigenlijk ontstaan ?
Starte hij altijd al wat moeilijk of is het echt ineens gekomen ?
( ik heb zelf een XT500 )
Die start ik altijd met het gas gewoon dicht, en de choke aan.
Met een koude start doet ie het dan altijd gewoon in 1x, altijd.
Maar, als je de motor aan de gang hebt, hoe loopt hij dan ?
Loopt ie dan wel gewoon mooi zonder problemen of andere merkwaardigheden ?
Lastig starten wil ook wel eens komen als de ontsteking TE VROEG staat.
Ik heb zelf de ontsteking op mijn XT juist eerder iets te laat staan als iets te vroeg.
Ik rij toch nooit volgas, kom zo goed als nooit op de snelweg, en als de ontsteking iets later staat start het gewoon makkelijker.
Vooral in de vroege ochtend is dat wel prettig![]()
Dus als je de motor aan de gang hebt moet je ook meteen maar even de ontstekingstiming checken, gewoon normaal fabrieks afstelling is altijd goed, maar zeker niet vroeger, dan kan het namelijk wel eens zijn dat hij moeilijker wil starten.
De ontsteking wat vroeger zetten doe je eigenlijk alleen als je veel toeren wilt maken.
En de XT blinkt daarin nou niet echt uit![]()
Als de bougie nat wordt dan werkt de choke. Als de motor na de start loopt als een zonnetje dan zit het met de ontsteking ook wel snor.
Misschien dat je wat moet experimenteren met de mengselschroef ,wat Bolki al aangaf.
Mengselschroef vind je onderin de carburateur (pilot screw)[afbeelding]
Nee, die kun je met je vingers afstellen.Is dat dan die schroef waarmee je de stationair-stand regelt ?
Als de bougie nat wordt dan werkt de choke. Als de motor na de start loopt als een zonnetje dan zit het met de ontsteking ook wel snor.
Misschien dat je wat moet experimenteren met de mengselschroef ,wat Bolki al aangaf.
Mengselschroef vind je onderin de carburateur (pilot screw)
[afbeelding]

Nee, die kun je met je vingers afstellen.
De mengschroef bevindt zich aan de onderkant en kun je met een bitje afstellen, is priegelwerk.
Of luchtmengselschroef.
Van oudere XT's staan ze na verloop van tijd hopeloos verkeerd, ook door slijtage van de carburateur.
Kijk eerst eens hoe die staat. Draai hem helemaal in en tel de slagen. Draai hem dan 1 3/4 uit. Loopt ie dan nog niet goed dan ga je experimenteren, steeds een kwart verdraaien.
Heb je al eens zonder luchtfilter gestart?
[afbeelding]
Op deze foto zie je dat hij net voor je vlotterbakje zit.
Hij zit diep in dat tuitje en speciaal voor jou heb ik hem er even uit gedraaid.
Je draait hem helemaal in totdat je weerstand voelt.
Daarna draai je hem 1 3/4 slag uit.
En 1 slag is helmaal rond dus 360 graden (nee, niet de temperatuur)

Je kan de carb er gewoon op laten zitten.
(Deze lag nog in het schap)
Zit tussen je cilinder en het vlotterbakje.
Met een klein schroevendraaiertje kan je er zo bij.
JepOke, dus helemaal indraaien to ik weerstand voel, vervolgens 1 3/4 slag uitdraaien en dan proberen om te starten, that's it ?