• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

startproblemenyamaha XT 600 (1992)

• Onderwerp starter Onderwerp starter m00n
  • Startdatum Startdatum

m00n

MF'er
Lid geworden
28 jun 2010
Waarderingsscore
0
Mijn Yamaha XT 600 wil niet meer starten en ik weet niet waar het probleem ligt.

Bougie is vervangen, accu is vervangen, ik heb zelf het idee dat hij te veel benzine krijgt.

Iemand nog een idee wat ik kan doen ?
Luchtfilter schoonmaken ?

full

Laatst bewerkt:
ik heb de bougie er een paar keer uitgedraaid om te controleren of hij vonkt (dat doet hij)
als ik de bougie er vervolgens weer indraai en de motor wil aankicken, springt hij soms in een keer aan, loopt dan even, valt uit en is dan niet meer te starten.

Of luchtmengselschroef.
Van oudere XT's staan ze na verloop van tijd hopeloos verkeerd, ook door slijtage van de carburateur.

Kijk eerst eens hoe die staat. Draai hem helemaal in en tel de slagen. Draai hem dan 1 3/4 uit. Loopt ie dan nog niet goed dan ga je experimenteren, steeds een kwart verdraaien.

Heb je al eens zonder luchtfilter gestart?

Normaal gesproken moet je de motor starten met choke ''open'' zonder gas te geven.
Bij mijn XT wil het zo zijn dat de choke half ''open'' moet staan en een beetje gas geven.
Verder was de motor niet goed stationair afgesteld.

Problem solved !!

Bedankt voor de info !!!

Of luchtmengselschroef.
Van oudere XT's staan ze na verloop van tijd hopeloos verkeerd, ook door slijtage van de carburateur.

Kijk eerst eens hoe die staat. Draai hem helemaal in en tel de slagen. Draai hem dan 1 3/4 uit. Loopt ie dan nog niet goed dan ga je experimenteren, steeds een kwart verdraaien.

Hier wil ik toch even op terugkomen: misschien een domme vraag, maar waar zit de luchtmengselschroef (is dat de schroef die bij de carburateur zit ?)
En hoe stel ik die dan goed af?
Ik heb nog steeds het idee dat de motor te veel benzine krijgt en helaas is het starten nu weer een aantal keren niet gelukt !!

Verder zou ik graag willen weten wat het effect/nut is van starten zonder luchtfilter.

Ik ben niet technisch onderlegd, vind het wel leuk om wat te sleutelen aan de motor, maar het begint nu meer op een spookmotor te lijken dan op een motor voor de fun ... ;(

Werkt de choke naar behoren?

Hoe kan ik controleren of de choke naar behoren werkt ?
Het is nogal onduidelijk hoe ik het beste kan starten. Je leest veel dat je moet starten ZONDER gas te geven, terwijl een kennis van me juist beweert dat ik moet starten MET gas en de choke maar half ''open''.

Hoe is het probleem eigenlijk ontstaan ?
Starte hij altijd al wat moeilijk of is het echt ineens gekomen ?

( ik heb zelf een XT500 )

Die start ik altijd met het gas gewoon dicht, en de choke aan.
Met een koude start doet ie het dan altijd gewoon in 1x, altijd.

Maar, als je de motor aan de gang hebt, hoe loopt hij dan ?
Loopt ie dan wel gewoon mooi zonder problemen of andere merkwaardigheden ?

Lastig starten wil ook wel eens komen als de ontsteking TE VROEG staat.

Ik heb zelf de ontsteking op mijn XT juist eerder iets te laat staan als iets te vroeg.
Ik rij toch nooit volgas, kom zo goed als nooit op de snelweg, en als de ontsteking iets later staat start het gewoon makkelijker.
Vooral in de vroege ochtend is dat wel prettig :+

Dus als je de motor aan de gang hebt moet je ook meteen maar even de ontstekingstiming checken, gewoon normaal fabrieks afstelling is altijd goed, maar zeker niet vroeger, dan kan het namelijk wel eens zijn dat hij moeilijker wil starten.

De ontsteking wat vroeger zetten doe je eigenlijk alleen als je veel toeren wilt maken.
En de XT blinkt daarin nou niet echt uit :+

Hoe is het probleem eigenlijk ontstaan ?
Starte hij altijd al wat moeilijk of is het echt ineens gekomen ?

( ik heb zelf een XT500 )

Die start ik altijd met het gas gewoon dicht, en de choke aan.
Met een koude start doet ie het dan altijd gewoon in 1x, altijd.

Maar, als je de motor aan de gang hebt, hoe loopt hij dan ?
Loopt ie dan wel gewoon mooi zonder problemen of andere merkwaardigheden ?

Lastig starten wil ook wel eens komen als de ontsteking TE VROEG staat.

Ik heb zelf de ontsteking op mijn XT juist eerder iets te laat staan als iets te vroeg.
Ik rij toch nooit volgas, kom zo goed als nooit op de snelweg, en als de ontsteking iets later staat start het gewoon makkelijker.
Vooral in de vroege ochtend is dat wel prettig :+

Dus als je de motor aan de gang hebt moet je ook meteen maar even de ontstekingstiming checken, gewoon normaal fabrieks afstelling is altijd goed, maar zeker niet vroeger, dan kan het namelijk wel eens zijn dat hij moeilijker wil starten.

De ontsteking wat vroeger zetten doe je eigenlijk alleen als je veel toeren wilt maken.
En de XT blinkt daarin nou niet echt uit :+

ALS hij loopt, dan loopt ie als een zonnetje.

Hoe check ik de ontstekingstiming?
Als ik wil starten dan gaat dat als volgt: contact aan, choke helemaal uit, benzinekraan open, compressie opbouwen, na het horen van die ''klik'' trap ik de kickstart naar beneden, en dan .... hoor ik ''blublubblub'' (nee ik heb geen duikboot, althans NOG niet)
Na een paar keer proberen is de bougie te nat en moet ik die er eerst uitdraaien, droogwrijven en dan de hele riedel weer opnieuw ...

met de 550 doe ik altijd;

kraantje open, sjook vol open
driemaal rustig trappen

dan choke halfopen, en hem van jetje geven.
geef dan pas een beetje gas, wanneer de eerste paar knallen een feit zijn.

hopelijk heb je er iets an.

Laatst bewerkt:
Als de bougie nat wordt dan werkt de choke. Als de motor na de start loopt als een zonnetje dan zit het met de ontsteking ook wel snor.
Misschien dat je wat moet experimenteren met de mengselschroef ,wat Bolki al aangaf.

Mengselschroef vind je onderin de carburateur (pilot screw)

full

Als de bougie nat wordt dan werkt de choke. Als de motor na de start loopt als een zonnetje dan zit het met de ontsteking ook wel snor.
Misschien dat je wat moet experimenteren met de mengselschroef ,wat Bolki al aangaf.

Mengselschroef vind je onderin de carburateur (pilot screw)[afbeelding]

Is dat dan die schroef waarmee je de stationair-stand regelt ?

Mengselschroef vind je onderin de carburateur (pilot screw)

[afbeelding]

De motor kan ook heel mooi lopen als de ontsteking net iets te vroeg staat.
Het gaat alleen maar om het starten, geloof me, dan wil je de ontsteking gewoon niet te vroeg hebben staan :N

Het zou natuurlijk best kunnen dat het aan de carb. afstelling ligt, maar even de timing checken is een zeer kleine moeite, en persoonlijk zou ik dat als 1e nakijken voordat je aan alles gaat zitten te draaien.
Altijd simpel beginnen. :)

De ontstekingstiming kijk je na met een timing light. Is geen duur gereedschap, reuze handigg voor alles met een benzine motor, en heb je voor het leven als je er niet mee gooit :)

Maar het is duidelijk dat het probleem van het moeilijk starten een kwestie van een beetje afstellen is, als het niet wil lukken kan dat soms erg frustrerend zijn, het devies is dan : Doorzetten ! ;)

Nee, die kun je met je vingers afstellen.
De mengschroef bevindt zich aan de onderkant en kun je met een bitje afstellen, is priegelwerk.

De mengschroef bevindt zich aan de onderkant van de carburateur (?)
Hoe stel je dit af ?
Carb eraf halen of laten zitten?

Of luchtmengselschroef.

Helemaal in = helemaal dicht ? En tel de slagen ?
Hoe doe ik dat ?

100_3404.jpg

Op deze foto zie je dat hij net voor je vlotterbakje zit.
Hij zit diep in dat tuitje en speciaal voor jou heb ik hem er even uit gedraaid.
Je draait hem helemaal in totdat je weerstand voelt.
Daarna draai je hem 1 3/4 slag uit.
En 1 slag is helmaal rond dus 360 graden (nee, niet de temperatuur)

Laatst bewerkt:
[afbeelding]
Op deze foto zie je dat hij net voor je vlotterbakje zit.
Hij zit diep in dat tuitje en speciaal voor jou heb ik hem er even uit gedraaid.
Je draait hem helemaal in totdat je weerstand voelt.
Daarna draai je hem 1 3/4 slag uit.
En 1 slag is helmaal rond dus 360 graden (nee, niet de temperatuur)

Carb er dus maar afhalen, dat lijkt me nu wel duidelijk ... ;)

Dus de kans bestaat dat als ik dit ritueel ga proberen, mijn motor wil starten (?)
Als ik de schroef dan 1 3/4 slag uitdraai, is dat dan voldoende of is het ook mogelijk dat hij verder (of minder ver) uit/in- gedraaid moet worden?

In ieder geval hartelijk dank voor de foto en uitleg !! *D

Je kan de carb er gewoon op laten zitten.
(Deze lag nog in het schap)

Zit tussen je cilinder en het vlotterbakje.
Met een klein schroevendraaiertje kan je er zo bij.

Je kan de carb er gewoon op laten zitten.
(Deze lag nog in het schap)

Zit tussen je cilinder en het vlotterbakje.
Met een klein schroevendraaiertje kan je er zo bij.

Oke, dus helemaal indraaien to ik weerstand voel, vervolgens 1 3/4 slag uitdraaien en dan proberen om te starten, that's it ?

Stel nou dat dit niet het gewenste resultaat oplevert, ening idee wat ik dan nog kan proberen ?

Terug
Bovenaan Onderaan