• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Stationair lopen probleem - Yamaha SR500

Gerwald

Die hard MF'er
Lid geworden
1 apr 2006
Waarderingsscore
0
Hallo,

Goed, ik post het hier ook maar even (staat ook al in het SR topic in ´brikken en klassiekers´)

Ik heb een probleempje met mijn SR500 uit 1978 (zelfde blok als XT500).

Normaal loopt hij stationair zo´n 1200 toeren oid. Dat doet hij nog steeds, alleen als ik een draai aan het gas geef en daarmee boven de 3000 toeren uitkom blijft hij op 3000 toeren hangen. Als ik rijd en vervolgens opschakel naar z´n 2 bij lage snelheid, duikt hij (soms) wel lager in toeren. Als ik de motor vervolgens stop en opnieuw start draait hij weer netjes 1200 toeren, als ik maar niet aan het gas kom blijft hij dat ook doen.

Met m´n gashandle en kabel is niets mis, carburateur heb ik helemaal los gehad, alles nagekeken (nu ben ik natuurlijk geen expert ;) ).
Valse lucht is ook het probleem niet, kan niets vinden iig!

Eerste keer dat hij dat deed rookte hij ook als een gek, dus het leek erop dat hij olie langs de klepstelen trok oid? Heb korte tijd geleden kleppen geslepen, nieuwe ´hoedjes´ gemonteerd, alles nagekeken, dus dat zou vreemd zijn.
Hij rookt nu iig helemaal niet meer als hij dat doet, en nee, de olie is niet op :P ;)

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Of iig een idee waar ik nog meer naar kan kijken? Dan hoor ik het graag ;)

Groet!
Gerwald

Klinkt als te arm mengsel.
Dit kan, behalve valse lucht, ook andere oorzaken hebben: te laag vlotterniveau, verkeerd afgestelde stationair mengselschroef,oude of slechte benzine.

Heb alles al dubbel gecheckt ;)
Inlaatspruitstuk is niet poreus, nieuwe pakking ertussen, rubber aansluiting carb-luchtfilterhuis is ook prima, klemringen goed aangedraaid, ... :z :?

Nog even voor de duidelijkheid, het gaat om deze carb: Dode link

Misschien iets wat mis kan zijn met nummer 60,61? Is als ik het goed heb een iets dat het mengsel verrijkt bij stationair lopen... heb ik wel losgehad, kan er niets bijzonders aan ontdekken.

En dan nog zou het vreemd zijn als er wat met m´n carb zou zijn, omdat hij zonder aan het gas te draaien wel goed loopt.

Vaag probleem dit :? :(

Hm, loop alweer achter met mn reactie zie ik.
Vreemd is dat hij het echt ´opeens´ ging doen, liep altijd gewoon helemaal perfect.

@tinytomba, kun je dat iets meer uitleggen misschien? Ben een redelijke leek opzich ;)

Vriendelijk bedankt iig allemaal voor de reacties *O*

Nr. 60, 61 is de acceleratiepomp.
Die zorgt bij plotseling opendraaien van het gas voor een mengselverrijking, zodat de motor niet inhoudt.

Komt de gasschuif wel met een klap terug?
Loopt de kabel wel soepel?

Nr. 60, 61 is de acceleratiepomp.
Die zorgt bij plotseling opendraaien van het gas voor een mengselverrijking, zodat de motor niet inhoudt.

Komt de gasschuif wel met een klap terug?
Loopt de kabel wel soepel?

Hm, volgens de link en mijn WPH is dat niet zo, nr 22, 23 is de acceleratiepomp. Onder mijn vlotterkamer zit als het goed is nog een nevenstroomklep (bij nr 18) en nr 60, 61 is dan een klep om het mengsel te verrijken als de motor onbelast draait.

Heb ze alledrie los gehad, diafragmaatjes zien er nog goed uit, kan er verder niets aan ontdekken. Kan ik die dingen smeren oid? Lijkt me niet echt toch?

Gasschuif komt met een klap terug, kabel is prima.

Hm, volgens de link en mijn WPH is dat niet zo, nr 22, 23 is de acceleratiepomp. Onder mijn vlotterkamer zit als het goed is nog een nevenstroomklep (bij nr 18) en nr 60, 61 is dan een klep om het mengsel te verrijken als de motor onbelast draait.

Heb ze alledrie los gehad, diafragmaatjes zien er nog goed uit, kan er verder niets aan ontdekken. Kan ik die dingen smeren oid? Lijkt me niet echt toch?

Gasschuif komt met een klap terug, kabel is prima.

Je hebt gelijk, vergissing mijnerzijds.
Trouwens best een ingewikkeld ding.
Ik heb toch het idee dat je het in de richting van die dingen moet zoeken.
Smeren van carb onderdelen moet je niet doen. Dat is wel eens de oorzaak van dit soort vage problemen.
Misschien dat er iets nog naspuit na het dichtdraaien van het gas.
Ik heb eens gezien dat een wegenwacht de acceleratiepomp van een auto loskoppelde om verder te kunnen rijden.

Je hebt gelijk, vergissing mijnerzijds.
Trouwens best een ingewikkeld ding.
Ik heb toch het idee dat je het in de richting van die dingen moet zoeken.
Smeren van carb onderdelen moet je niet doen. Dat is wel eens de oorzaak van dit soort vage problemen.
Misschien dat er iets nog naspuit na het dichtdraaien van het gas.
Ik heb eens gezien dat een wegenwacht de acceleratiepomp van een auto loskoppelde om verder te kunnen rijden.

Smeren zal ik maar laten dan ;) , vond het al een raar idee opzich. Acceleratie´pomp´ kan niet echt blijven hangen, enige wat hij doet is met een diafragmaatje en een veer een plensje benzine richting de naald sproeien zegmaar. Als ik het gas dichtdraai en hij zou blijven hangen gebeurt er niets.

Laatst bewerkt:
Misschien dat de centrifugaalvervroeger blijft hangen?
Dat de gewichten niet terugkomen.
Alles goed gangbaar maken met b.v. WD-40.

Hm, heb zelf geen vliegwieltrekker, ik neem aan dat het hier om het vervroegingsmechanisme gaat? Kan ik niet bij denk ik zonder het vliegwiel te demonteren neem ik aan |(

Hm, volgens mij niet... Misschien bij een XT anders?
Geen contactpunten bij mijn nokkenas iig :?

SR 500 heeft geen contactpunten dus ook geen mechanische vervroeger. Een SR heeft een CDI, dat kleine kastje wat ergens onder je tank verstopt zit. Het probleem ligt toch echt bij de carburateur.

Hallo,

Goed, ik post het hier ook maar even (staat ook al in het SR topic in ´brikken en klassiekers´)

Ik heb een probleempje met mijn SR500 uit 1978 (zelfde blok als XT500).

Normaal loopt hij stationair zo´n 1200 toeren oid. Dat doet hij nog steeds, alleen als ik een draai aan het gas geef en daarmee boven de 3000 toeren uitkom blijft hij op 3000 toeren hangen. Als ik rijd en vervolgens opschakel naar z´n 2 bij lage snelheid, duikt hij (soms) wel lager in toeren. Als ik de motor vervolgens stop en opnieuw start draait hij weer netjes 1200 toeren, als ik maar niet aan het gas kom blijft hij dat ook doen.

Met m´n gashandle en kabel is niets mis, carburateur heb ik helemaal los gehad, alles nagekeken (nu ben ik natuurlijk geen expert ;) ).
Valse lucht is ook het probleem niet, kan niets vinden iig!

Eerste keer dat hij dat deed rookte hij ook als een gek, dus het leek erop dat hij olie langs de klepstelen trok oid? Heb korte tijd geleden kleppen geslepen, nieuwe ´hoedjes´ gemonteerd, alles nagekeken, dus dat zou vreemd zijn.
Hij rookt nu iig helemaal niet meer als hij dat doet, en nee, de olie is niet op :P ;)

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Of iig een idee waar ik nog meer naar kan kijken? Dan hoor ik het graag ;)

Groet!
Gerwald

Heb je je carbs al eens synchroon laten stellen? Volgens mij wil dat ook nog wel eens helpen bij dit soort problemen.

SR 500 heeft geen contactpunten dus ook geen mechanische vervroeger. Een SR heeft een CDI, dat kleine kastje wat ergens onder je tank verstopt zit. Het probleem ligt toch echt bij de carburateur.

Oke, kon het al niet echt vinden, vandaar ;)

@maat: Een SR500 is een éénpitter :z dus heeft ook maar één carb!

Ga nu maar eens kijken naar mijn carteronluchting, komt uit in mijn luchtfilter, dus kan ook maar zo dattie op oliedamp loopt oid :? Zou wel goedkope oplossing zijn iig :9
En anders toch m´n carb maar weer eens loshalen!

Ha, volgens mij heb ik het probleem gevonden *O* en daarmee de oplossing :Y
Heb m'n ontluchtingsslang losgekoppeld, en loopt weer prima nu!

Ws. iets te hoog oliepeil >> veel olie/oliedamp m'n luchtfilter in >> liep ws. gewoon op oliedamp!

Stom probleem, hoe kom je erop :z

Iedereen bedankt iig! *O*

Terug
Bovenaan Onderaan