KeesR69
Die hard MF'er
Hallo,
In dit forum heb ik al een paar prachtige zelfbouw zijspan threads gelezen. Mooie dingen, en zo te lezen ook veel vakmanschap. Ik kijk natuurlijk naar zulke dingen omdat ik zelf deze zomer begonnen ben met de bouw van een zijspan voor aan mijn BMW R69. Een Steib TR500 moet het wrden. Nou kan je die dingen tweedehands af en toe wel vinden ( in meer of mindere staat van ontbinding) en ze worden ook weer her en der als repro aangeboden. Maar ik maak graag dingen, hou wel van een uitdaging, dus besloten om het zelf maar eens te proberen.
Uitgangspunt is een Chiang Jiang frame. Voor de oorlog had de Duitse firma Royal al ets dergelijks in het programma. Daar is toen het militaire Einheitsgespann uit ontwikkeld, in verschillende uitvoeringen gebouwd o.a. door Steib uit Neurenberg. De Russen hebben dat concept overgenomen en ergens in de 50-er jaren naar China verkocht die er nog eens duizenden voor het leger hebben gemaakt die nog steeds uit depot's te koop zijn. Ondertussen bouwde Steib na de oorlog de civiele versie, een elegantere versie, als de TR500. Maar dan nagenoeg op hetzelfde frame.
Dat CJ frame is dus een prima basis. Heb ik een mooi stevig vierkant van buizen, een schommelarm en een torsieveer vering in de achterste dwarsbuis. Er zijn wel wat dingen anders. Zo is de Steib van 50 mm buis gemaakt met een flinke wanddikte (5 mm?). De CJ heeft 45 mm buis met 3 mm wanddikte. Alleen de torsieveerbuis is 50 mm.
Hier ben ik mee begonnen, opgehaald bij Moto Moscow bij Osnabrück in de buurt. Aardige vent die Gernot, en hij matste me met de prijs.
En na een middagje slijpen is alles eraf wat ik niet kan gebuiken.
In dit forum heb ik al een paar prachtige zelfbouw zijspan threads gelezen. Mooie dingen, en zo te lezen ook veel vakmanschap. Ik kijk natuurlijk naar zulke dingen omdat ik zelf deze zomer begonnen ben met de bouw van een zijspan voor aan mijn BMW R69. Een Steib TR500 moet het wrden. Nou kan je die dingen tweedehands af en toe wel vinden ( in meer of mindere staat van ontbinding) en ze worden ook weer her en der als repro aangeboden. Maar ik maak graag dingen, hou wel van een uitdaging, dus besloten om het zelf maar eens te proberen.
Uitgangspunt is een Chiang Jiang frame. Voor de oorlog had de Duitse firma Royal al ets dergelijks in het programma. Daar is toen het militaire Einheitsgespann uit ontwikkeld, in verschillende uitvoeringen gebouwd o.a. door Steib uit Neurenberg. De Russen hebben dat concept overgenomen en ergens in de 50-er jaren naar China verkocht die er nog eens duizenden voor het leger hebben gemaakt die nog steeds uit depot's te koop zijn. Ondertussen bouwde Steib na de oorlog de civiele versie, een elegantere versie, als de TR500. Maar dan nagenoeg op hetzelfde frame.
Dat CJ frame is dus een prima basis. Heb ik een mooi stevig vierkant van buizen, een schommelarm en een torsieveer vering in de achterste dwarsbuis. Er zijn wel wat dingen anders. Zo is de Steib van 50 mm buis gemaakt met een flinke wanddikte (5 mm?). De CJ heeft 45 mm buis met 3 mm wanddikte. Alleen de torsieveerbuis is 50 mm.
Hier ben ik mee begonnen, opgehaald bij Moto Moscow bij Osnabrück in de buurt. Aardige vent die Gernot, en hij matste me met de prijs.
En na een middagje slijpen is alles eraf wat ik niet kan gebuiken.