Stelschroef van de ketting vast

Rori

MF veteraan
9 mrt 2005
2.113
0
Eindhoven (Noord Brabant)
hey allemaal,

ik kreeg m'n ketting niet meer aangespannen vandaag. De stelschroef zat zelfs zo vast dat er een aantal maal een 'knak' uit voortkwam.

Geen beweging in te krijgen dus. Naar de dealer gegaan en die zei dat als ie knakte, hij vastzit en ook niet meer loskomt.

Ze hebben wel is een schroef uitgeboord maar dat is een langdurig en precies werkje zonder garanties.

Hopelijk is de schroefdraad niet kapot zei die gast, anders mag de brug eruit en naar een metaalbewerker.

De vraag:

heeft iemand dit wel is meegemaakt of ervan gehoord en wat is de actie die ik zou moeten ondernemen. Ik vind het het niet waard om er veel geld (honderden euro's)aan uit te geven.
 
:?

Wat heeft je brug met je stelschroef te maken.

Deze zit toch om de as van je achterwiel waardoor je deze aanspant en zodoende ook de ketting.

Die spanners zijn dacht ik te vervangen, daar hoef je toch je brug niet voor te verwijderen ?
 
Laatst bewerkt:
IMG_2314Medium.jpg


Handig zo'n How-To op het MotorForum :Y :}

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/9527899 :}
 
Laatst bewerkt:
hey allemaal,

ik kreeg m'n ketting niet meer aangespannen vandaag. De stelschroef zat zelfs zo vast dat er een aantal maal een 'knak' uit voortkwam.

Geen beweging in te krijgen dus. Naar de dealer gegaan en die zei dat als ie knakte, hij vastzit en ook niet meer loskomt.

Ze hebben wel is een schroef uitgeboord maar dat is een langdurig en precies werkje zonder garanties.

Hopelijk is de schroefdraad niet kapot zei die gast, anders mag de brug eruit en naar een metaalbewerker.

De vraag:

heeft iemand dit wel is meegemaakt of ervan gehoord en wat is de actie die ik zou moeten ondernemen. Ik vind het het niet waard om er veel geld (honderden euro's)aan uit te geven.

Ik zou hem eerst een paar dagen lekker in de IMAL ( Ik Maak Alles Los /= kruipolie maar dan een hele goede ) en in de hete zon zetten ( uitzetten ) en dan ondersteund met een verfbrander toch proberen los te draaien. Waarbij ik wel de : "eerst vast en dan weer los" methode zou hanteren. Dit zijn kleine korte "los / vast "-bewegingen op de bout en dan het liefst met een ringsleutel op de kop. En als dat niet lukt zal het wel uitboren en tappen worden. Maar dan zou ik hem gewoon met een dremel afslijpen zodat je weer netjes vanuit het midden kunt werken.

P.S. je hebt toch de wel contramoer voldoende losgedraait !
( centerpunt plaatsen )
 
Aaah nu gaat het technisch worden B| :P

Die contramoeren heb ik wel voldoende losgedraaid ja, en de schroefdraad zit inderdaad in de brug :/

Ik zal alles zelf (met een of andere techneut) willen doen want als ik een motorzaak hieraan laat prutsen zie ik de prijs al hangen :X

Bedankt voor de nuttige reacties tot zover ;)
 
Deze beste man zegt (imo):

Zonder schroefdraad in de achterbrug werkt het spannen ook wel als je een extra moertje op die stelbout zet. Je drukt dan niet in de achterbrug aan maar gewoon met die extra moer op de rand van waar de bout in de brug gaat. Je duwt dus af in plaats van uit te schroeven.

Snappie? Niet bout uit gat draaien maar bout uit gat duwen.

Daarnaast is een helicoil een manier om een nieuw schroefdraad aan te brengen. Dit is een busje met draad.

Maare.... demonteeur je achterwiel, as eruit, stelplaat eruit en draai die bout eruit!

Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat die zo vast zit in een alu bruggetje.

Mijn hele AS zat vast in de stelblokken (alu+staal+zout = vastrotten) en die kreeg ik dus niet uit mijn brug. Met andere woorden, mijn wiel wilde er niet uit.

Gasbrander + WD40 + moker = band vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Een stalen bout die afbreekt in alu... Kan.

Toch eerst ff proberen met Imal, WD40 en verhitten ed....

Mocht het mis gaan: uitboren kan ook zonder dat je direct het schroefdraad in de brug sloopt. Neteen tikje kleiner boortje gebruiken dan de maat van de bout (m5/m6 of zo?) pak je een 4,8 of 5,8 staal boortje. Het randje wat dan over blijft is zo dun dat je dat er makkelijk uit kunt pulken.
 
Deze beste man zegt (imo):

Zonder schroefdraad in de achterbrug werkt het spannen ook wel als je een extra moertje op die stelbout zet. Je drukt dan niet in de achterbrug aan maar gewoon met die extra moer op de rand van waar de bout in de brug gaat. Je duwt dus af in plaats van uit te schroeven.

Snappie? Niet bout uit gat draaien maar bout uit gat duwen.

Daarnaast is een helicoil een manier om een nieuw schroefdraad aan te brengen. Dit is een busje met draad.

Maare.... demonteeur je achterwiel, as eruit, stelplaat eruit en draai die bout eruit!

Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat die zo vast zit in een alu bruggetje.

Mijn hele AS zat vast in de stelblokken (alu+staal+zout = vastrotten) en die kreeg ik dus niet uit mijn brug. Met andere woorden, mijn wiel wilde er niet uit.

Gasbrander + WD40 + moker = band vervangen.

Bedankt voor je vertaling, is een stuk duidelijker geworden :)

Martell, bedankt voor je adviezen, ik ga ze snel proberen op te volgen
 
Bij mij zat ie ook vast, veelvuldig 'penetrating oil' gebruikt en toch maar door blijven draaien. Daarna de boel goed schoongemaakt toen ie uiteindelijk er toch uit was en met lithium vet weer er in gedraaid. Géén kopervet gebruiken tussen staal en aluminium!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan