Stickers lijmen

Donkeykong

MF veteraan
27 apr 2012
1.667
0
Brabant
Vorig jaar heb ik een nieuw kappenset gekocht en daarop blackbird stickers geplakt.
Dit zijn dikke (stugge) vinyl stickers.
Deze beginnen op de randjes een beetje los te laten en ik vroeg me af waarmee je dit weer vast kunt plakken.

Ik zou kunnen overwegen een nieuw stickerset te kopen maar het plakken van die dingen is wel zo'n rottig klusje dat ik het graag nog even uitstel.

Tips dus welkom.
 
Ja dat kan, ik had originele husqvarna stickers gekocht die niet al te best meer plakten na 6 jaar op de plank, randen lieten ook los. Vastgelijmt en het zit nog steeds.
 
Ik zou zo'n tubetje secondenlijm gebruiken. Rest wat er onder vandaan komt meteen weg (laten) wegen, terwijl jij het aandrukt.
 
Blanke nagellak. Ooit in de jaren 80 toen iedereen striping op zijn auto aanbracht heb ik dit ook gebruikt op uiteinde van de striping.
Werkt prima. En bij gebruik het overtollige makkelijk weg te vegen
 
En voor een volgende keer als je ze voor het eerst er op plakt: naast goed ontvetten (dat had je natuurlijk gedaan) even de sticker en het kuipdeel laten opwarmen in de zon of met een hoogte lamp.
 
Bij het plakken van de stickers heb ik alles heel goed ontvet. Het is ook niet dat ze los laten omdat ze niet goed plakken. De stickers zijn echt van heel dik en taai vinyl, zeker op stukken waar hoekjes of bollingen zitten laat het nu los doordat er krachten op staan. Bij het aanbrengen heb ik de föhn gebruikt om het warm te maken. Ook heb ik op advies de kappen en stickers met een dreft sopje ingespoten en daarna met de fohn uitgestreken. De kappen waar ik dreft gebruikt heb zitten en super strak op en komen ook niet los.

Al vrij snel kwamen op de andere delen kleine stukje los. Dit heb ik met seconde lijm geprobeerd te maken. Seconde lijm is alleen keihard en juist voor die stickers moet je een flexibele lijm hebben die de stickers en hard plastic kap een beetje kan 'versmelten. Seconde lijn slaat verder ook wit uit dus je houdt een soort van waas.

Ik ga die blanke nagellak eens proberen, vreemd genoeg klinkt dit best wel als een goede optie, maar als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik het graag.
 
Sticker terugslaan met een hamer? :+ Nee nagellak werkt inderdaad verbazingwekkend goed en dat is iets wat elke motorrijder toch al heeft liggen
 
als je lijm wilt wat flexibel blijft en plakt als de madahfakkah dan kom je uit bij kit.

- hightack kit ( van verschillende merken )
- bison polymax of een ander merk lijmkit op een polymeer basis

( dat is dus NIET de goedkope gele reguliere montage kit )

kit is nou eenmaal een stuk dikker dan nagel lak of sec.lijm maar ik denk dat het best wil. weinig gebruiken en goed aandrukken en misschien met een plamuurmes met een doek eromheen het eronderuit vegen.

als je 100% zeker wilt zijn dat het niet meer los laat dan moet je je kap even licht op schuren.
 
als je lijm wilt wat flexibel blijft en plakt als de madahfakkah dan kom je uit bij kit.

- hightack kit ( van verschillende merken )
- bison polymax of een ander merk lijmkit op een polymeer basis

( dat is dus NIET de goedkope gele reguliere montage kit )

kit is nou eenmaal een stuk dikker dan nagel lak of sec.lijm maar ik denk dat het best wil. weinig gebruiken en goed aandrukken en misschien met een plamuurmes met een doek eromheen het eronderuit vegen.

als je 100% zeker wilt zijn dat het niet meer los laat dan moet je je kap even licht op schuren.

Ik heb er wel eens Bison Polymax voor gebruikt, werkt op zich oké. Je moet wel iets van klemmen o.i.d. hebben die het hele gelijmde oppervlak aandrukken want het duurt lang voor het droog is. Daarnaast niet te veel gebruiken, overtollige Polymax is lastig weg te halen.

Het beste, maar niet het mooiste, is het wegsnijden van de stukken die loslaten. Op deze manier blijft je sticker het langst zitten. Losgelaten stukken zijn altijd lastig te lijmen omdat er al zand e.d. onder gekomen is.
 
als je lijm wilt wat flexibel blijft en plakt als de madahfakkah dan kom je uit bij kit.

- hightack kit ( van verschillende merken )
- bison polymax of een ander merk lijmkit op een polymeer basis

( dat is dus NIET de goedkope gele reguliere montage kit )

kit is nou eenmaal een stuk dikker dan nagel lak of sec.lijm maar ik denk dat het best wil. weinig gebruiken en goed aandrukken en misschien met een plamuurmes met een doek eromheen het eronderuit vegen.

als je 100% zeker wilt zijn dat het niet meer los laat dan moet je je kap even licht op schuren.

Thanks, van de week eens even zoeken in de bouwmarkt naar polymax
 
20150901_112216_zpsifbyw2j6.jpg


:+
 
p.s. ik zou de volgende keer NIET met een dreft sopje je delen inspuiten ;)

Ik doen altijd gewoon goed ontvetten [ Lees: Remmenreiniger] En dan rechtstreeks plakken, Niets van water ofzo er tussen doen. En dan zoals je zelf ook al deed, met een fohn warm fohnen, Dan word de sticker wat rekbaarder en dan mooi plakken, Je kunt als je een foutje gemaakt hebt dat nog altijd ff los trekken, Die DIKKE stickervellen zijn vaak juist ook de beste ;)

Met water/dreft sopje doe je wel voor ruiten enz. te plakken, Maar dat is dan ook andere folie ;)


Weet niet hoever je stickers los zitten en/of de randjes viez zijn. Anders zou je wellicht nog eens kunnen proberen om het met de fohn weer warm te maken en dan goed aandrukken. Als dr nog wat lijmlaagje op zit zal dit voldoende zijn.
 
@Chillozz, de kappen waar een dreft sopje gebruikt is houden juist perfect.

Helaas zit er inmiddels wel wat vuil tussen dus opnieuw verwarmen is geen optie.
Ik ga het goed schoon maken en dan met bovenstaande kit plakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan