STM slipper clutch

Jos 197

MF veteraan
3 okt 2005
3.903
85
We hebben vanavond in de Honda CRF 450 SM van mijn broer een STM slipper clutch gezet. Het lijkt nu wel of je je koppeling helemaal niet kunt kunt intrekken. Terugschakelen doe je dus hetzelfde als op zeg maar.
Kan iemand mij iets meer vertellen over zo'n soort koppeling? Op internet kan ik weinig van STM vinden.
Duur dingetje trouwens.
 
Laatst bewerkt:
is dat wat dat ding doet? Dat je kunt terugschakelen zonder te ontkoppelen?
Of begrijp ik je post verkeerd.

Interessant spul, heb wel es wat sites gezien maar me er nooit in verdiept omdat het duur was (en dus toch nooit hier komt te liggen).
 
is dat wat dat ding doet? Dat je kunt terugschakelen zonder te ontkoppelen?
Of begrijp ik je post verkeerd.

Interessant spul, heb wel es wat sites gezien maar me er nooit in verdiept omdat het duur was (en dus toch nooit hier komt te liggen).

Het idee achter een slipper clutch is dat je kan terugschakelen zonder dat het achterwiel blokkeert.
Als jij op een supermotard snel terugschakelt en de koppeling op laat komen, kan het achterwiel gaan stuiteren. Dat wordt door zo'n koppeling tegengegaan.

Driften zou dus makkelijker moeten gaan met zo'n koppeling.
 
Het idee achter een slipper clutch is dat je kan terugschakelen zonder dat het achterwiel blokkeert.
Als jij op een supermotard snel terugschakelt en de koppeling op laat komen, kan het achterwiel gaan stuiteren. Dat wordt door zo'n koppeling tegengegaan.

Driften zou dus makkelijker moeten gaan met zo'n koppeling.


Juist :Y Geen last meer van een slippende koppeling.
Maar heb je je koppeling nu nodig bij terugschakelen of niet?
 
Juist :Y Geen last meer van een slippende koppeling.
Juist wel. _O-

En je moet gewoon koppelen voor het terugschakelen.
Waarom heeft hij hem trouwens gekocht terwijl jullie niet weten wat het doet? :P
 
Hoezo niets vinden op internet?
Copy paste van jouw tekst in Google.

Klik! website STM

What is a slipper clutch? As the name implies it is a device that enables the clutch to slip - but only on down shifts, where excessive engine braking can cause the rear wheel to lock. This device will let the clutch release when there is too much engine braking - i.e. when heavy braking and down shifting rapidly. This means that better control over the rear wheel is maintained,and greater stability of the bike. Fitted as standard to high spec racing bikes, these are now available for a select range of sports bikes and Super Motard bikes.

HOW STM Slipper Clutch Work:
After years of experience and satisfaction in the production of competition engines components, STM Slipper Clutches uses the same technology, which has been already used on dry clutches, on wet clutches, too. Result: performances get better, components lubrication increases the efficacy of the system. This system, working with steel balls and ramps, helps the pilot while turning avoiding the rear wheel to slip during an hard braking. Also if you use it on every day roads, there are some advantages: it avoids dangerous skiddings, it increases safety and protects the internal parts of the engine. It avoids extra strokes, and reduces tyre wear of the rear wheel.
All components come from STM Slipper Clutch, is made with the most sophisticated machines.
For the production STM Slipper Clutches selects the best aeronautic alloys and the best suppliers for surface treatments. Drum and hub are realized in Ergal 7075 and oxidized to last long.
Also the pusher plate is in 7075, but it has a steel ring which gives a stiff support to the Diaphragm Evoluzione spring . This spring is the real heart: it is possible to chose between different kind of hardness and adapt the clutch to pilot's needs. Pusher plate kit, with the function of checking plates opening is completed by a brassbearing rest holder and a pusher spring hub in steel and nitride coating. This treatment helps steel components to last longer, increasing surface hardness.
STM Slipper Clutches kit assembly uses original Friction Plates, Drive Plates and basket.

Going faster in the corners is not just about HP, it's about smoothness and Traction.
It's about the riders ability to load up the tires to their limit of grip and keeping them there, just before the point they let go.
The Rider can fine tune his suspension and chassis set up to help this situation be predictable and accurate. What you do not want is the rear tire locking up in a high speed corner or coming into a slow, hard braking corner. The fastest way through a corner is smooth progressive deceleration and acceleration to prevent any wheel hop.

Another side effect late braking, is the chance of pushing the engine through its redline and damaging the motor. The rev limiter only works by cutting the throttle. It doesn't work if the rear wheel is turning the motor over at a faster speed.

That is why many newer model bikes are coming standard with "Slipper Clutches".

The point at which, the clutch releases and the level of drag designed into the clutch is setup to make a real difference to the way the engine braking affects handling and the suspension set-up required as a result.
You can read interviews with racers developing a new racebike, quoted as saying that "The initial set-up depends on the correct adjustment of the slipper clutch, this is most important".

Nederlands zo u wilt. ;)
 
Er is zelfs al een automaat versie waarmee je kan schakelen zonder koppeling.
En dan kan je de achterrem met je linker hand bedienen :Y :Y
 
Juist wel. _O-

En je moet gewoon koppelen voor het terugschakelen.
Waarom heeft hij hem trouwens gekocht terwijl jullie niet weten wat het doet? :P


We weten zeker wel wat hij doet(anders geef je er niet zoon bult geld aan uit ;) ), maar het lijkt net alsof je de koppeling helemaal niet kunt gebruiken zegt hij. Met op én terugschakelen niet.
Dus misschien heb ik me vraag vannacht niet zo goed geformuleerd.

Bedankt voor die site trouwens, meende je nou dat ik die gevonden kreeg? :z
 
Je wist er totaal nog niks van. :+
Maar ik peste je inderdaad alleen maar een heel klein beetje. ;)

Mooi spul. *O*

Jaaaa sorry wilde alles nog es precies weten, want sommige dingen zijn niet echt duidelijk dus. Maar niemand ervaringen met die dingen?
Heb het zelf trouwens nog niet ondervonden hoe het rijdt, dus kan het ook niet echt uitleggen waar het probleem precies zit.
Ik mag namelijk even een paar weken de crosser niet op van ons thuis, want ik kom net uit het ziekenhuis van een verwaarloosde longontsteking.
 
Het idee achter een slipper clutch is dat je kan terugschakelen zonder dat het achterwiel blokkeert.
Als jij op een supermotard snel terugschakelt en de koppeling op laat komen, kan het achterwiel gaan stuiteren. Dat wordt door zo'n koppeling tegengegaan.

Driften zou dus makkelijker moeten gaan met zo'n koppeling.

ow..ja..dat scheelt dan wel inderdaad :) ik heb af en toe met mn zedjes zelfs dat het achterwiel begint te blokkeren....
blijkbaar ben ik echt niet geschikt voor de meeste wegmotoren als ik wat vlotter probeer te rijden '( (of }) ?)
 
Mijn TLR heeft een slipper clutch, het mooie is dat je er dus totaal niets van merkt. :+

Maar dit even terzijde van je probleem. Qua koppelingshandle zou alles normaal moeten werken. :?
 
Mijn TLR heeft een slipper clutch, het mooie is dat je er dus totaal niets van merkt. :+

Maar dit even terzijde van je probleem. Qua koppelingshandle zou alles normaal moeten werken. :?


Ja, dit is dus niet het geval.
Voor de rest lijkt het dus super te werken. Over twee weken maar eens kijken in Zeeland, de eerste wedstrijd. Heb er zin in! :Y
 
Ik rij zelf geen SM heh, mijn broer! Over twee weken mooi een weekend mee, aanmoedigen! ;) Ik heb zelf zat aan mijn CR 500 :P
Maar wanneer is dat dan, Rozenburg? Misschien een mooie training.

 
Terug
Bovenaan Onderaan