• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Stuurdemper welke????

speeddevil

Held van januari 2013!
Lid geworden
8 jun 2004
Waarderingsscore
2
Hallo

Aan de rijders met een stuurdemper wil ik vragen wat jullie je voor-en nadelen vind en of je het merk beslist weer op je volgende motor zal zetten.
Ik wil namelijk zelf een aanschaffen maar zit te twijfelen tussen Hyperpro of WP.

Graag jullie reactie

WP is zonder meer het beste, ook wat duurder. Alleen zal het niet makkelijk worden want ze bestaan niet meer in NL

Ik heb ook een Hypropo en bevalt me goed als je dat vergelijkt met een standaardstuurdemper lekker instelbaar maar ja de prijs he.360 euro.

heb zelf ook een zx12r van 2000 heb er een hypro demper op en ben daar zeer the vreder over je moet er wel een bevestigingskitje bij nemen maar dat oogt ook nog eens mooi :) :Y

Oh oke dat is snel en duidelijk lijkt me zal eens even informeren naar de prijs van zo'n ding voor me bike.

hyperpro of ohlins, maar die is veel duurder. Ik vind het het geld niet waard, dus Hyperpro...450 eurooo per stuk...........

Gewoon je motor het werk laten doen. Je hebt toch geen 13.000 euro uitgegeven aan een motor waarop je nog moet werken?
Een stuurdemper is (erg vaak) een oplossing voor een probleem dat je zelf creeert.
Als het stuur slaat bij hogesnelheid komt dat omdat je vork het ruwe wegdek niet aan kan. Als je vork aan het eind van zijn kunnen zit gaat je band het overnemen. Vandaar het slaan. gewoon je vork op hoge snelheden afstellen en je stuur losjes vasthouden en niet aan je stuur trekken! Je stuur is om te sturen, niet om je vast te houden tegen het naar achter schuiven van je reet. Je motor is zo ontworpen dat hij zich zelf echt wel corrigeert. (Zolang je wielen maar draaien!) Hij zal waarschijnlijk nog wel zwabberen maar daar is bij (in dit geval) Kawasaki echt wel over nagedacht.
Als hij slaat in snelle bochten; vering op daarop afstellen en ook hier weer gewoon je stuur losjes vastouden en zorgen dat er geen snelle gewichtsverplaatsingen voorkomen tussen de wielen. (Als je te vroeg in een bocht op het gas gaat verplaats je zo meer dan 50 kg in een keer van het voorwiel naar het achterwiel. Als je het gas in de bocht dicht zet van achter naar voor.)

Je moet dit maar eens proberen. Het is in het begin misschien wel eng maar het werkt. Maar als je toch een stuurdemper nodig hebt kan ik kan je helaas geen ervaring toedoen wegens het ontbreken ervan op mijn ZX7R.

Gewoon je motor het werk laten doen. Je hebt toch geen 13.000 euro uitgegeven aan een motor waarop je nog moet werken?
Een stuurdemper is (erg vaak) een oplossing voor een probleem dat je zelf creeert.
Als het stuur slaat bij hogesnelheid komt dat omdat je vork het ruwe wegdek niet aan kan. Als je vork aan het eind van zijn kunnen zit gaat je band het overnemen. Vandaar het slaan. gewoon je vork op hoge snelheden afstellen en je stuur losjes vasthouden en niet aan je stuur trekken! Je stuur is om te sturen, niet om je vast te houden tegen het naar achter schuiven van je reet. Je motor is zo ontworpen dat hij zich zelf echt wel corrigeert. (Zolang je wielen maar draaien!) Hij zal waarschijnlijk nog wel zwabberen maar daar is bij (in dit geval) Kawasaki echt wel over nagedacht.
Als hij slaat in snelle bochten; vering op daarop afstellen en ook hier weer gewoon je stuur losjes vastouden en zorgen dat er geen snelle gewichtsverplaatsingen voorkomen tussen de wielen. (Als je te vroeg in een bocht op het gas gaat verplaats je zo meer dan 50 kg in een keer van het voorwiel naar het achterwiel. Als je het gas in de bocht dicht zet van achter naar voor.)

Je moet dit maar eens proberen. Het is in het begin misschien wel eng maar het werkt. Maar als je toch een stuurdemper nodig hebt kan ik kan je helaas geen ervaring toedoen wegens het ontbreken ervan op mijn ZX7R.

:^ das nog eens een duidelijke uitleg!

Ben het er niet helemaal mee eens.
Op de nieuwere fietsen zitten niet alleen meer pk's maar ook worden ze steeds lichter. Daarnaast een steile balhoofdhoek en hoppa, kans op een slapper is groot op een oneffen wegdek waarbij er hard geaccelereerd word.
Als jij zegt dat een stuurdemper niet nodig is vind ik het toch apart waarom bekende racers/testers toch vak in de boekjes zeggen dat ie er een nodig heeft.
Jouw ZX7R weegt iets van 210(?) kilo droog en heeft niet zoveel vermogen aan het wiel. (110 pk?). Daarnaast staat de zx7 bekend om zn goede/zware voorkant die als een rotsblok op de weglicht. Zet daar een 160 kilo droge 600 naast met ook 110 pk aan het wiel en de kans dat ie voor gaat schudde is echt wel meer aanwezig.
Om maar niet te spreken van 1000's die +160 pk aan het wiel hebben en 165-170 droog wegen. Heb zelf een zx10r met meer dan 170 pk aan het wiel en geloof mij....als de voorkant omhoog komt/licht wordt met +220 op de teller en je rijdt over een hobbelig/glooiend wegdek dan wil je niet dat ie gaat slaan. (heb dat dus wel gehad en das niet prettig).
En ik trek dan niet als een bezetene aan het stuuroid maar heb hem ook "losjes" vast.
Stuurdemper is dan een superuitkomst. Heb hem lekker strak staan zodat ie sowieso al stabieler/koersvaster is en wanneer ie wil gaan slaan wordt het mooi gedempt.
De een zegt weer gas bijgeven zodat ie minder gaat slaan en de ander zegt minder gasgeven. Weet niet wat de beste oplossing is.
Ik zelf houd mn ellebogen strak tegen de tank aan zodat ie ook wat stabieler wordt/blijft wanneer ik vol accelereer.
Heb zelf overigens Hyperpro. vorige fiets had ik WP maar was daar niet echt tevreden over omdat ie na 3 maanden al lek was. Teruggestuurd voor garantie en geen nieuwe gekregen. (kan ik inkomen) maar bij de reperatie (1 maand gewacht) was ie dusdanig beschadigt dat ik helemaal klaar met ze was. (sticker beschadigt en het reservoir had dikke krassen dr op.).

Laatst bewerkt:
Dat mag, we leven in een vrij land.

-Als een motor zwaarder is heeft de vering het alleen maar moeilijker.
-In de Gp rijden ze ook zonder stuurdemper.
-Als je meer pk's hebt betekend het dan dat je sneller een bocht door kan? (125cc heeft hogere bochtensnelheid dan de Motogp rijders.)
-Op het gas gaat mijn voorkant ook gewoon de lucht in overigens. (carburatie, uitlaatsysteem, tansmissie aanpassingen dus aan acceleratie niet te kort.)

Met je armen tegen je tank en een stuurdemper heb je dus een dubbele demping. Wel is het zo dat je de krachten die je voorkant op moet vangen nu doorgestuurd wordt naar de rest van je motor.

Maar als een stuurdemper voor jou goed werkt is dat toch heel mooi.

Lees eens de nederlandse vertaling van 'a twist of the wrist' als je meer wilt weten.
De vertaling is te vinden op: http://home.hetnet.nl/~mandy.duisterhof/motor/download.htm

Laatst bewerkt:
in de gp zonder stuurdemper dan moet jij maar eens goed de gp motoren bekijken :? :?

Mijn fout, je hebt gelijk Kawamart, er zijn inderdaad motoren met een stuurdemper in de Motogp. (de Yam van Rossi het er overigens geen dus het kan wel zonder.)

Laatst bewerkt:

-Als je meer pk's hebt betekend het dan dat je sneller een bocht door kan? (125cc heeft hogere bochtensnelheid dan de Motogp rijders.)
-Op het gas gaat mijn voorkant ook gewoon de lucht in overigens. (carburatie, uitlaatsysteem, tansmissie aanpassingen dus aan acceleratie niet te kort.)

Met je armen tegen je tank en een stuurdemper heb je dus een dubbele demping. Wel is het zo dat je de krachten die je voorkant op moet vangen nu doorgestuurd wordt naar de rest van je motor.

Lees eens de nederlandse vertaling van 'a twist of the wrist' als je meer wilt weten.
De vertaling is te vinden op: http://home.hetnet.nl/~mandy.duisterhof/motor/download.htm

1e klopt
2e klopt deels.
Motogp komt er misschien wel minder snel uit echter de 125 is in "balans". De Motogper is zwaar aan het driften en dus op zoek naar grip die ver te zoeken is achter. (ziet er wel stoer uit).
3e Je voorkant komt misschien wel omhoog maar niet in 3e puur op vol gas.(mits je hem zwaar getuned hebt dmv opboren en nokkenassen ed) Laatst nog met het clubje wezen toeren en daar kwam het voorwiel omhoog in 4e versnelling met 250 op de teller toen ik over een lichte glooing/kleine hobbel in het wegdek ging.
Vind de vertaling ff wat teveel om te lezen.
Misschien als ik een keer de tijd heb.

Volgens mij heb je wel gelijk er zijn heeel erg veel mensen die dat ding monteren om aan andere te kunnen laten zien dat ze snel zijn. terwijl ze nog geen kloten aan de afstelling van de motor hebben gedaan. enne ik heb me motor (zx7r) twee weken geleden laten afstellen bij dynojet rotterdam 118 pk aan het achterwiel. :9~ :9~

Ok.

Maar op de snelweg waar ik dagelijks overheen rij zijn ook hobbels waarbij m'n voorkant los komt met +240. (Gebeurt overigens niet iedere dag hoor, dat hard rijden dan ;) )
Als je stuur slaat na het (snel) rijden over zo'n hobbel vind ik het knap als je je voorwiel weer preccies op 0 graden verdraaiing neer kan zetten. Als hij scheef terecht komt (en dat zal hij) wat wil je dan; dat hij zelf weer goed gaat staan (wat hij ook echt wel zal doen) of hem met je stuurdemper of armen scheef houden?

170 pk heb ik niet en zal dat ook nooit halen. (Zit nu aan 128 pk a.h.w.) ZX7RR superbikes halen max. 170 pk maar mijn banksaldo rijkt niet zo ver om een superbike blok aan te schaffen.
Zou ook niet weten wat ik er mee moet.
De ZX10 is een machtig mooie fiets maar er zijn weinig (geen) rijders die er uit halen wat er in zit laat staan op de openbare weg. Toegegeven, 107 pk a.h.w. klikt wel stoer in de kroeg.

Dat artikel raad ik iedereen aan. Baat het niet dan schaad het ook niet. En het is weer eens andere lectuur dan in de motorbladen staat. (Hoevaak lees je iets over rijtechniek dat ook nog eens toegelicht wordt.)

een ZX7R is een motor met een stabiele voorzijde en bovendien met minder pk's en meer gewicht dan het huidige 1000cc geweld.

Als er één motor is die imo een stuurdemper zou kunnen gebruiken (bij sportief en zeker bij circuitgebruik) dan is het wel de ZX10R.
Als je 'm niet nodig hebt / denkt dat je 'm niet nodig hebt dan is dat of o.k of je rijdt niet hard genoeg . Feit blijft dat het "leven van de GEMIDDELDE ZX10R rijder die zijn motor wilt GEBRUIKEN" een stuk veiliger wordt als er een stuurdemperke gemonteerd wordt. Baadt het niet schaadt het niet en de kosten van een stuurdemper zijn te verwaarlozen tegenover de kosten van een "geslaagde tankslapper"

Voor een ZX12R zou ik een stuurdemper niet meteen noodzakelijk vinden

Maar uiteraard...ieder zijn mening en ieder het zijne...

;)

Ik noem de ZX12 maar even oneerbiedig een sportieve toermotor. Ik plaats hem maar tussen de ZZR1200 en de ZX10. Als je daar echt hard mee wil gaan rijden denk ik dat je op een gegeven moment wel aan het eind van de vork komt. Als je dan toch een stuurdemper wil monteren denk ik dat hij op een ZX12 eerder nuttig is.

Vraag me dan toch af waarom Kawasaki niet standaard een stuurdemper monteert op de ZX10. Die motor is toch hun boegbeeld. Als iedereen een stuurdemper nodig heeft zou ik me als Kawasaki toch eens achter m'n oren krabben.

Ik noem de ZX12 maar even oneerbiedig een sportieve toermotor. Ik plaats hem maar tussen de ZZR1200 en de ZX10. Als je daar echt hard mee wil gaan rijden denk ik dat je op een gegeven moment wel aan het eind van de vork komt. Als je dan toch een stuurdemper wil monteren denk ik dat hij op een ZX12 eerder nuttig is.

Vraag me dan toch af waarom Kawasaki niet standaard een stuurdemper monteert op de ZX10. Die motor is toch hun boegbeeld. Als iedereen een stuurdemper nodig heeft zou ik me als Kawasaki toch eens achter m'n oren krabben.[/b

ik vraag me dat ook wel eens af..

Net zoals ik me afvraag waarom de fabrikanten nog steeds rubber remeleidingen monteren terwijl er wel standaard al radiale remtangen en pompen gemonteerd worden. stalen leidingen kosten "de wereld niet "..

Helemaal mee eens. Velen geven liever een hoop geld uit aan dubieuze of onnodige "oplossingen" in plaats van de boel goed te laten afstellen of te leren wat je moet doen als je motor onstabiel begint aan te voelen. Stel eerst eens de standaard opzet perfect af, en ga dan eens denken aan aanpassingen als dat nog nodig blijkt. Extra's zijn "cool", standaard is saai. Ik had ooit een cursist die voor meer dan de waarde van zijn motor had gespendeerd aan "speciale" onderdelen. Het ding bleek levensgevaarlijk op snelheid: de peperdure Ohlins schokbreker was kennelijk direct uit de doos op de motor geschroefd (ingaande demping stond op 0!), de balhoofdlagers waren ver heen, de achterbrug had speling, de carbs stonden niet synchroon (of er was iets anders mis, ding liep uiterst rommelig iig) en de banden stonden haast op het canvas. Maar meneer liet ziet zich wel voortdurend neerbuigend uit over de "mindere" fietsen van de medecursisten. Jammer dat je je klanten niet mag slaan :+

Doe vooral wat je niet laten kunt, maar vergeet niet dat de meeste stuurdempers een vervelend "stroef" gevoel kunnen geven (dwz zwaarder instuurt of minder geneigd is zonder stuur-correcties goed rechtuit te gaan, uitermate vermoeiend bij file-rijden bijvoorbeeld). Je lost er misschien een potentieel "probleem" mee op, maar het is dus niet gegarandeerd een verbetering voor alledaags gebruik.

Laatst bewerkt:
Zie ook: [topic=87751]http://www.motor-forum.nl/forum/topic/87751?highlight=stuurdemper[/topic]
Staan een aantal tests in.

Ik heb zelf de RSC progressieve demper van hyperpro en bevalt prima. Service bij hyperpro is ook erg goed.

Als je je zelf veiliger voelt met stuurdemper dan is dat toch geen probeem?Keb zelf een keer een tankslapper [als dit het goede woord is] gehad met +_ 180 km. en dat is verre van prettig.Op mijn srad zat standaard stuurdemper [niet instelbaar] en nu een Hypepro en ik ben daar dik over te vreden.Enwie stelt je fiets goed af?

Terug
Bovenaan Onderaan