• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Stuurschakelaars BMW op een Yamaha??

kwastert

Forti Nihil Difficilius
Lid geworden
10 feb 2005
Waarderingsscore
4.969
Ben na een weekeind rijden met een F800S , best wel gecharmeerd van BMW stuurschakelaars. Ik vind die richtingaanwijzers zo gek nog niet. Eens even op marktplaats kijken.....Ik zou deze schakelaars wel op m'n Yamaha willen.

Maarre:
De kabelboompjes kan ik wel veranderen met soldeerbout en krimpkous.
Alleen zet je de richtingaanwijzer op de Yamaha mechanisch uit door de schakelaar eigenlijk op 'uit' te zetten, en bij BMW doe je dat elektrisch. Zou dat met een onderbreek-dingetje werken ofzo?
Wie heeft er een idee??

Gezien de gemiddelde kwaliteit van de huidige BMW onderdelen zou ik het niet eens in mijn hoofd halen om ze te proberen over te zetten om een Yamaha

Lui die de fijne motoriek missen om met dat soort knopjes om te gaan, zouden geen motor moeten rijden.
Ach...troost je met de gedachte dat het gros van de mensen die erover miepen, er nooit mee gereden hebben. Forumwijsheid, napraterij enzo...

Als je er na 5 minuten nóg niet aan gewend bent, hoor je idd niet op een motor thuis. Als ik er aan kan wennen, kan iedereen dat. Of ben ik gewoon geniaal? :+

gaat niks boven een bistabiele multifibrator

mjpg

Ziet er alleen zo raar uit.. :$

[modbreak]
Dit soort afbeeldingen hoort hier niet.
[/modbreak]

Laatst bewerkt door een moderator:
We dwalen af.

De vraag was of het mogelijk is, en hoe dan.

Of de schakelaars handig zijn, fijne motoriek en vibrator's hoef ik geen advies :+

Dank u.

Die BMW schakelaartjes zijn best goed. Een van de onderdelen waarover ik tevreden ben.

Die schakelaartjes zitten in de gashandle geintergreerd, je moet dan het hele spul overzetten incl. hydr. rempomp.

Laatst bewerkt:
We dwalen af.

De vraag was of het mogelijk is, en hoe dan.

Of de schakelaars handig zijn, fijne motoriek en vibrator's hoef ik geen advies :+

Dank u.

Technisch gezien met het kunnen, al begrijp ik niet waarom je het wil. Andersom begrijp ik wel. Ik wil best een NORMALE knipperlichtbediening op mijn BMW.

Op het eerste gezicht lijkt het elektrisch niet zo'n probleem. Met twee relais is het op te lossen. Als je toevallig het schema van jou Yamaha hebt, dan wil ik het wel voor je uittekenen. Het schema van de BMW K stuurschakelaars heb ik wel.

Nadeel kan zijn dat BMW alles integreerd in die stuurdelen, dus ook het remvloeistofreservoir met remhandle zit samengebouwd met de stuurschakelaars en spiegelsteun. Zo ook aan de koppelingszijde. Dat zit allemaal samengebouwd met de schakelaars, dus dat moet je dan ook allemaal omzetten.
Je zal dus het gehele elektrische en mechanische gedeelte van het stuur omzetten, en dat is meer werk dan je denkt.

Bovendien zijn de nieuwere stuurschakelaars gemaakt voor CAN-BUS, c.q, je geeft alleen maar signalen af met je schakelaars, de regeleenheid (in dit geval de ZFE) is hier degene die stroom schakelt.

Dit werkt dus met spanningen van 3,6volt, hoe dit gaat reageren zonder overal met relais te gaan werken is denk ik wel duidelijk. :)

Technisch gezien met het kunnen, al begrijp ik niet waarom je het wil. Andersom begrijp ik wel. Ik wil best een NORMALE knipperlichtbediening op mijn BMW.

Op het eerste gezicht lijkt het elektrisch niet zo'n probleem. Met twee relais is het op te lossen. Als je toevallig het schema van jou Yamaha hebt, dan wil ik het wel voor je uittekenen. Het schema van de BMW K stuurschakelaars heb ik wel.

Nadeel kan zijn dat BMW alles integreerd in die stuurdelen, dus ook het remvloeistofreservoir met remhandle zit samengebouwd met de stuurschakelaars en spiegelsteun. Zo ook aan de koppelingszijde. Dat zit allemaal samengebouwd met de schakelaars, dus dat moet je dan ook allemaal omzetten.
Je zal dus het gehele elektrische en mechanische gedeelte van het stuur omzetten, en dat is meer werk dan je denkt.

Hmmm, dat van die rem en gashandel had ik niet voorzien. Dat is dan toch wel een probleem, want ik heb net een radiale pomp. Eens even over denken.

Zo als ik het beschrijf zit het op mijn BMW K. Het kan natuurlijk best zijn dat het bij andere (nieuwere?) modellen niet meer gecombineerd is.

Terug
Bovenaan Onderaan