[Suzuki bandit 600 N] Stuur/voorwiel zwabbert

20 jun 2007
63
0
De laatste tijd heb ik in de bochten af en toe het gevoel dat mijn voorwiel weg wil glijden of zwabbert.

Ik heb de bandenspanning gecontroleerd. Die is goed.

Ik heb ook de motor op de middenbok gezet, voorwiel tussen mijn benen geklemd en aan het stuur getrokken/geduwd/gedraait, maar daar voel ik geen speling.

Zou het toch iets technisch kunnen zijn, of is het gewoon het wegdek?
 
De laatste tijd heb ik in de bochten af en toe het gevoel dat mijn voorwiel weg wil glijden of zwabbert.

Ik heb de bandenspanning gecontroleerd. Die is goed.

Ik heb ook de motor op de middenbok gezet, voorwiel tussen mijn benen geklemd en aan het stuur getrokken/geduwd/gedraait, maar daar voel ik geen speling.

Zou het toch iets technisch kunnen zijn, of is het gewoon het wegdek?

Zet hem ffies tegen een muurtje aan dan voel je het beter als je er tegen duwt over spelling op het balhoofd zit. Heb je de stuurgewichtjes al bekeken?
 
Vermoedelijk is de voorvork demping slecht.

Ververs de vorkolie. Dit moet elke twee jaar net als de remvloeistof.

Bij een slechte demping gaat het voorwiel in de bocht dribbelen. Of anders gezegt glijd weg over de te volgen lijn.

Kontroleer de demping.

Duw de voorparij in (stuur) tegen de veerdruk.
Dit moet stug/stroef aan voelen.
Lat de motor los en de vork veert uit. Dit moet ook stug/stroef aanvoelen.
Na het uitveren zakt de veer iets in. en stopt. Dit is perfekt. Bijft ie iets na dijnen dan is het fout.

Een balhoofd speling toont zich tijdens het hard remmen. Het is dan net of de remmen trillen. meestal hoor je dat ook. Het is de voorpartij die dan trilt/schud.

Een versleten balhoofd merk je doordat de motor de neiging heeft een kant uit te willen.
Of tijdens het sturen er een stroef/vast punt zit. Net of het stuur ergens tegen aan loopt.

Dit kontroleer je door het stuur vol te draaien. Voel je wergens weerstand dan is ie versleten.
Of til de voorkant los van de grond (niet aan het stuur) pak het voorwiel en trek deze van voor naar achteren. Voel je speling dan is het lager versleten.

Draai tevens een keer flink aan het voorwiel, gaat dat geluidloos dan heb je gelijk je voorwiel lager gekontroleerd.

Dat van de motor tegen een muurtje en duwen vindt ik een goeie, kende ik nog niet.
Ik weet niet of deze methode betrouwbaar is. Er komt wel enig ervaring en vakkennis om de hoek kijken, om te bepalen of er speling zit in :
Het balhoofd.
Het voorwiel lager.
De voorvork.
 
He Groen,

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zal het bovenstaande (proberen) uit te zoeken. In hoeverre kan ik zelf onderdelen stellen en/of vervangen indien er ergens speling zit, of onderdelen versleten zijn?
 
Als je geen speling op 't balhoofd hebt zou ik de de olie in de voorvork eens verversen.

Ik had eens een lekke voorvorkkeering en toen heeft de dealer alleen de keering+olie vervangen van de lekke kant B|
Dus ik had oude olie in 1 poot en nieuwe olie in de andere poot.

Dat kon ik ook wel goed merken doordat mn voorkant sindsdien wat zwabberde in de bochten.

Toen heb ik beide poten maar zelf gedaan en toen was het weer goed *O*

Misschien dat het aan de band ligt. Hij kan scheef afgesleten zijn.
Ik weet niet hoe ver je bent met je banden? Anders ff naar de garage toe voor een ander bandje.
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook makkelijk zijn dat (door slijtage) je voorwiel niet meer in balans is.. heb ik ook gehad met mijn bandit (met de originele 1e montage banden).
Dus een nieuwe voorband of de oude een keer opnieuw laten balanceren kan wel uitkomst bieden wellicht...
Alleen zou je het dan ook op een rechte weg moeten merken...
 
Laatst bewerkt:
de voorband is ge-cupped (ongelijkmatig) afgesleten. (oa. de BT-020 heeft daar last van.)
dan ga je 'hobbelend'door de bocht wat heel onzeker aanvoeld en de motor heeft de neiging om de buitenkant op tegaan.

en als de b600 niet voorzien is van vervangende/stijvere voorveren (aangezien bandits orgineel heel slappe voorveren meekrijgen) wordt het nog erger.
 
Hoe kan een voorband onregelmatig afgesleten zijn?

Als ik trouwens op een recht stuk rij en mijn handen los laat, dan loopt de motor netjes recht. Ook trilt het stuur dan niet.
 
Laatst bewerkt:
Als banden onregelmatig afslijten is dit een gevolg van onbalans of een dempings afstelling.
Oftewel slecht werkende dempers.

Onbalans voel je in trillen of zwabberen van je stuur.

Statische onbalans geeft trillen.
Dynamisch onbalans laat het stuur schudden.
Laat je stuur los bij ca 80k/hr. en je merkt het vanzelf.

Werking dempers heb ik hiervoor al beschreven.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan een voorband onregelmatig afgesleten zijn?

Als ik trouwens op een recht stuk rij en mijn handen los laat, dan loopt de motor netjes recht. Ook trilt het stuur dan niet.

Als banden onregelmatig afslijten is dit een gevolg van onbalans of een dempings afstelling.
Oftewel slecht werkende dempers.

Onbalans voel je in trillen of zwabberen van je stuur.

Statische onbalans geeft trillen.
Dynamisch onbalans laat het stuur schudden.
Laat je stuur los bij ca 80k/hr. en je merkt het vanzelf.

Werking dempers heb ik hiervoor al beschreven.

buiten het feit dat vering/demping problemen kunnen geven.
als het profiel zodanig is dat vlaktedruk/spanning op het uiteinde/hoekpunt van het profielblok veel hoger is dan in het midden van het profiel blok. dan zal die uiteinde/hoekpunt sneller slijten dan de rest. omdat het profiel rondom gelijk verdeeld is zal het dus op meerdere dezelfde punten gebeuren.
ondanks het feit dat je er alles aandoet om de vering/demping perfect tekrijgen zal de ene type band er meer last van hebben (bv. BT-020) dan de andere (bv BT-014).

ik heb nu een BT-020 f erom liggen en die is zwaar ge-cupped. en dat is ook echt temerken. eigenlijk al lang tijd voor een nieuwe. dus de band is nu alleen nog lekker testuren als je echte helling hoek maakt. maar als je te rechtop merk je gewoon het gedribbel in de bocht.

laatst een bikester met een 600 met de 'klacht' dat het stuur soms heen en weer wiebelde. later bleek het probleem na het vervangen van de voorband spontaan verdwenen.
 
Als ik mijn stuur los laat op hoge snelheid, dan blijft de motor netjes recht. Hij zwabbert dan niet.

Ik heb gister de motor met zijn voorwiel tegen de muur gezet en geduwd, maar volgens mij zit er geen voelbare speling in.
Ik heb wel dat het stuur een korte tik geeft als ik krachtig rem en de motor daarna weer uitveert, of als ik op een weg met veel kuilen rij.
 
Laatst bewerkt:
Als het je balhoofd niet is zal het je voorband zijn. Heb ik ook gehad, na vervanging nergens meer last van. Bij mijn auto moesten de velgen opnieuw gebalanseerd worden, misschien kan dit ook bij een motor het probleem zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan